هلدینگ فاخر به منظور ایجاد اکوسیستم فاخر در حوزههای پست، لجستیک، تجارت الکترونیک و فناوریهای مالی (فین تک) شکل گرفته است. هدف اصلی هلدینگ فاخر، ایجاد و گسترش کسب و کارها در حوزههای مربوطه و ارائه خدمات و محصولات مرتبط با آنها است. هلدینگ فاخرعلاوه بر ایجاد اشتغال، به دنبال ایجاد امکانات و زیرساختهای مناسب مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات برای افزایش سطح رفاه زندگی عموم مردم است. اصلیترین استراتژی ما، جذب صاحبان ایده، سرمایهگذاران و بهره مندی از مشاوران و نیروهای متخصص و کارآمد است. ما در هلدینگ فاخر تلاش میکنیم تا بتوانیم با تکیه بر ماموریت خود، گامی مهم در افزایش سطح رفاه عمومی و توسعه اقتصادی کشورمان برداریم.
هلدینگ فاخر با ماموریت شکلدهی و راهبری اکوسیستمی هوشمند و پایدار در صنعت پست لجستیک و تجارت الکترونیکی با محوریت کسب و کارهای فروش آنلاین کالا تشکیل شده است. این مجموعه با سازماندهی و مدیریت استراتژیک شرکتهای تابعه، به دنبال ایجاد کسب و کارهای جدید و توسعه زیرساختهای مناسب برای شکلدهی به شبکه فراگیر مبادله ارزش میان مردم، دولت و عرضهکنندگان کالا و خدمات است
هلدینگ |
سرمایه گذاری |
هلدینگ فاخر با ماموریت شکلدهی و راهبری اکوسیستمی هوشمند و پایدار در صنعت پست لجستیک و تجارت الکترونیک تشکیل شده است |
ما به ایدههای جدید بها داده و فرصتهای نوین بالندگی برای کسب و کارهای اکوسیستم فاخر را خلق میکنیم. |
هلدینگ فاخر فرهنگ سازمانی را الگویی قابل انتقال و اشتراک پذیر میداند. معماری ویژه نیروی انسانی، متناسب با اهداف کلان هلدینگ، جهت گیری تحقق مفاهیم سازمانی نوین را پی میگیرد.
مروری بر آمار سالیانه
هلدینگ فاخر به منظور ایجاد اکوسیستم فاخر در حوزههای پست، لجستیک، تجارت الکترونیک و فناوریهای مالی (فین تک) شکل گرفته است. هدف اصلی هلدینگ فاخر، ایجاد و گسترش کسب و کارها در حوزههای مربوطه و ارائه خدمات و محصولات مرتبط با آنها است. هلدینگ فاخرعلاوه بر ایجاد اشتغال، به دنبال ایجاد امکانات و زیرساختهای مناسب مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات برای افزایش سطح رفاه زندگی عموم مردم است. اصلیترین استراتژی ما، جذب صاحبان ایده، سرمایهگذاران و بهره مندی از مشاوران و نیروهای متخصص و کارآمد است. ما در هلدینگ فاخر تلاش میکنیم تا بتوانیم با تکیه بر ماموریت خود، گامی مهم در افزایش سطح رفاه عمومی و توسعه اقتصادی کشورمان برداریم.
هلدینگ فاخر با ماموریت شکلدهی و راهبری اکوسیستمی هوشمند و پایدار در صنعت پست لجستیک و تجارت الکترونیکی با محوریت کسب و کارهای فروش آنلاین کالا تشکیل شده است. این مجموعه با سازماندهی و مدیریت استراتژیک شرکتهای تابعه، به دنبال ایجاد کسب و کارهای جدید و توسعه زیرساختهای مناسب برای شکلدهی به شبکه فراگیر مبادله ارزش میان مردم، دولت و عرضهکنندگان کالا و خدمات است
هلدینگ |
سرمایه گذاری |
هلدینگ فاخر با ماموریت شکلدهی و راهبری اکوسیستمی هوشمند و پایدار در صنعت پست لجستیک و تجارت الکترونیک تشکیل شده است |
ما به ایدههای جدید بها داده و فرصتهای نوین بالندگی برای کسب و کارهای اکوسیستم فاخر را خلق میکنیم. |
هلدینگ فاخر فرهنگ سازمانی را الگویی قابل انتقال و اشتراک پذیر میداند. معماری ویژه نیروی انسانی، متناسب با اهداف کلان هلدینگ، جهت گیری تحقق مفاهیم سازمانی نوین را پی میگیرد.
مروری بر آمار سالیانه
مفهوم لجستیک اولین بار در قرن نوزدهم به جهان معرفی شد. در آن زمان، این مفهوم تنها برای موارد نظامی کاربرد داشت. اما در حال حاضر، از آن میتوان برای انواع فعالیتهای بینالمللی استفاده کرد. مدیریت لجستیک به اقداماتی گفته میشود که روی سه مرحله برنامهریزی، تامین و نظارت تمرکز دارد و باعث پیشبرد کارها میشود. به طور کلی، لجستیک باید در زمان طی کردن سه مرحله ذکر شده روی شش پارامتر با پسوند "مطلوب" تمرکز داشته باشد که این پارامترها عبارتند از: مقدار، کیفیت، شرایط، مکان، زمان و هزینه اشاره کرد. اگر میخواهید با این روش مدیریتی و انواع آن آشنا شوید، ادامه این مقاله را مطالعه بفرمایید.
مدیریت لجستیک به فرایند کلی مدیریت نحوه دریافت، ذخیره و انتقال منابع به مقصد نهایی گفته میشود. مدیریت لجستیک شامل شناسایی توزیع کنندگان و تامین کنندگان بالقوه و تعیین اثربخشی و دسترسی آنها میشود. این اصطلاح اکنون به طور گسترده در بخش تجاری، به ویژه توسط شرکتهایی در بخشهای تولیدی، برای اشاره به نحوه مدیریت و جابجایی منابع در طول زنجیره تامین استفاده میشود.
هدف از مدیریت لجستیک (logestician)، داشتن مقدار مناسبی از یک منبع یا ورودی در زمان مناسب، رساندن آن به مکان درست در شرایط مناسب و تحویل آن به مشتری داخلی یا خارجی به بهترین شکل ممکن است. بهعنوانمثال، در صنعت گاز طبیعی، لجستیک شامل مدیریت خطوط لوله، کامیونها، تأسیسات ذخیرهسازی و مراکز توزیعی میشود که گاز را در طول زنجیره تامین مدیریت میکنند.
یک زنجیره تامین کارآمد و اجرای مدیریت لجستیکی عالی میتواند روی کاهش هزینهها و حفظ و افزایش کارایی تاثیر مستقیم بگذارد. مدیرانی که در این زمینه ضعیف عمل میکنند، باعث تاخیر در تحویل، عدم پاسخگویی به نیازهای مشتریان و در نهایت باعث آسیب کسب و کار میشود.
مفهوم لجستیک تجاری از دهه 1960 تغییر کرده است. پیچیدگی روزافزون تامین مواد و منابع مورد نیاز شرکتها، همراه با گسترش جهانی زنجیرههای تامین، باعث شده است تا شرکتها همواره به مدیران و متخصصانی در این زمینه نیاز داشته باشند که بتواند مدیریت لجستیک را به بهترین شکل ممکن برای آنها انجام دهد.
در عصر مدرن، رونق فناوری و پیچیدگی فرایندهای لجستیک باعث ایجاد نرم افزارهای مدیریت لجستیک و شرکتهای تخصصی متمرکز بر این کار شده است که باعث افزایش سرعت حرکت منابع در طول زنجیره تامین میشوند. یکی از دلایلی که خردهفروشان آنلاین بزرگ مانند آمازون توانستهاند به جایگاه امروزی خود برسند، ایجاد نوآوری و افزایش کارایی در فرایند لجستیک است که باعث انحصاری بودن زنجیره تامین آنها میشود. در نتیجه، این مجموعهها میتوانند به بهترین شکل ممکن تامین کالا را انجام دهند. البته شرکتهای تولیدی ممکن است تصمیم بگیرند که مدیریت لجستیک را به منابع خارجی بسپارند. اما در صورت مقرون بهصرفهبودن، بهتر است که این کار توسط منابع داخلی انجام شود که بازدهی بهتری دارد.
وظایف مدیر لجستیک بستگی به کسب و کار او دارد. در کل، مسئولیتهای اصلی این فرد شامل نظارت و مدیریت موجودی با ایجاد سامانه حمل و نقل مناسب و ذخیرهسازی کافی برای حفظ موجودی است. یک Logistician ماهر فرایند لجستیک را برنامهریزی کرده و مراحل را برای حفظ موجودی برنامهریزی و هماهنگ میکند. این باعث میشود که منابع بتوانند وارد چرخه تامین شوند و از آن عبور کنند.
آموزش تخصصی در زمینه مدیریت زنجیره تامین و لجستیک در آموزشگاههای مختلف مربوط به آن انجام میشود. فردی که این مسئولیت را بر عهده دارد، در برخی مواقع میتواند تمرکز خود را روی تجزیه و تحلیل سیستمها و پایگاههای داده بگذارد و برخی مواقع هم به سراغ بخشی فیزیکی این کار برود.
مدیریت لجستیک، باید به نحوی انجام شود که در راستای موفقیت و کنترل ترابری باشد.
کاری که در هلدینگ فاخر انجام میشود این است که در راستای تکمیل زنجیره ارزش مجموعه، بررسی و تحلیل کسب و کارهای داخلی و خارجی انجام میشود و با توجه به برنامهها و استراتژیهای خود بر روی ایدهها و کسب و کارهای نوآورانه در حوزه پست و لجستیک سرمایهگذاری میکند.
به طور کلی، لجستیک را میتوان به دو بخش کلان و خرد تقسیم کرد که به اقتصاد کسب و کار مورد نظر مرتبط هستند. لجستیک کلان خود از سه نوع لجستیک بینالمللی، لجستیک ملی و لجستیک تجاری تشکیل شده است.
لجستیک کلان، درست مانند اقتصاد کلان روی مسائل لجستیکی فراشرکتی تمرکز دارد. در نتیجه، میتوان آن را همارز با لجستیک تجاری معرفی کرد. در برخی مواقع، این نوع مدیریت لجستیک، لجستیک ملی یا فراشرکتی هم گفته میشود. از نظر بانکداری جهانی، لجستیک تجاری نوع دامنه از فعالیتهای ضروری در این زمینه است که از جمله آنها میتوان به انبارداری، یکپارچهسازی بارهای تجاری، امور گمرکی و تبادلات مرزی اشاره کرد. به زبان سادهتر، لجستیک کلان اسکلت تجارت است و به هیچ عنوان نباید آن را دست کم گرفت. این نوع مدیریت لجستیک از 4 حوزه تشکیل شده است که از آنها میتوان به زیرساختهای لجستیکی، خدمات لجستیکی، امروز فرایندهای گمرکی و ردیابی و پیگیری محمولههای ارسالی اشاره کرد.
هلدینگ فاخر با هدف توسعه شبکه ارزش صنعت پست لجستیک ، حدودا 5 سال است که شروع به فعالیت کرده است. بنیانگذاران هلدینگ فاخر، با اتکا به نیمقرن تجربه زیسته در دو عرصه پست لجستیک و تجارت الکترونیکی، به طور مستمر کسب و کارهایی را توسعه داده و راهاندازی کردهاند و یا در حال رایزنی و مشارکت با صاحبان سرمایه و ایده هستند. هلدینگ فاخر با حمایت و سرمایهگذاری بر روی شرکتها و افراد نخبه توانسته پیشرو در بهینهسازی برخی از فرایندها از جمله فرایندهای لجستیکی باشد.
شرکت لجستیک بازار، یکی از شرکتهای زیرمجموعه هلدینگ فاخر است که با هدف ارائه خدمات و محصولات در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنایع لجستیک، حمل و نقل و پست تأسیس شده است.
لجستیک بازار یک پلتفرم چند وجهی است که با ذینفعان متعددی سر و کار دارد و برای آنها خلق ارزش میکند.
لجستیک خرد را میتوان به چهار نوع درونسو، درون کارخانهای، برونسو و معکوس تقسیم کرد. لجستیک درونسو که به آن لجستیک تدارک هم گفته میشود، روی تامین و مدیریت مواد اولیه و قطعات از تامینکنندگان تا کارخانه تولید تمرکز دارد. در عین حال، لجستیک درون کارخانهای تمرکز خود را روی مدیریت فعالیتهای لجستیکی فرایند تولید میگذارد. لجستیک برونسو نیز مربوط به ارسال و توزیع محصول نهایی از کارخانه به دست مشتریان میشود. لجستیک معکوس نیز شامل چرخه معکوس جریان، مانند ارجاع محصولات خراب یا از کار افتاده میشود.
لجستیک بیشترین کاربرد را در زنجیره تامین دارد. این نوع مدیریت را میتوان به دو دسته خرد و کلان تقسیم کرد که به نوع کلان، فرابنگاهی هم گفته میشود. لجستیک خرد از 4 نوع درونسو، درون کارخانهای، برونسو و معکوس تشکیل شده است. در حالی که نوع کلان را میتوان به سه دسته بینالمللی، ملی و تجاری تقسیم کرد. استخدام یک مدیر لجستیک حرفهای میتواند فرایند زنجیره تامین را به خوبی کنترل کند و باعث بهبود کارها شود.
آیا میدانید که نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی میکنند و هر هفته 1.4 میلیون نفر به جمعیت شهرنشینان جهان اضافه میشود؟ با افزایش شهرنشینی، پیشرفت تکنولوژی و دیجیتالی شدن بسیاری از فرایندها، صنعت حمل و نقل نیز به تحول بزرگی نیاز دارد. طی سالهای اخیر در بیشتر شهرهای بزرگ دنیا حملونقل هوشمند به یک گزینه محبوب تبدیل شده است. اما برای استفاده از سیستم حملونقل، شما به یک اکوسیستم هوشمند نیاز دارید. تمام زیرساختها و منابع شهر شما باید با سیستم حملونقل هماهنگی مناسبی داشته باشند. در این مطلب به بررسی نقش اکوسیستم هوشمند در صنعت حمل و نقل میپردازیم.
بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که 75 درصد زیرساختها در سال 2050، در حال حاضر اصلا وجود ندارند. پس باید اکوسیستمها را به شکلی پیادهسازی کرد که بتوانند بهخوبی با سیستمهای هوشمند سالهای آینده هماهنگی داشته باشند. هرچند سیستمهای فعلی شهری، فاصله بسیار زیادی با اکوسیستم هوشمند مناسب در آینده دارند. از طرف دیگر باید گفت که صنعت حمل و نقل هنوز نتوانسته نسبت به دیگر صنایع با تکنولوژی روز دنیا هماهنگ شوند. به همین خاطر باید گفت که پیادهسازی اکوسیستم هوشمند در صنعت حمل و نقل اهمیت زیادی دارد.
با پیادهسازی اکوسیستم هوشمند در صنعت حملونقل، میتوان این صنعت را برای تحولات آینده شهرها آماده کرد. البته باید اشاره کرد که طی سالهای اخیر، صنعت حمل و نقل نیز پیشرفتهای بسیار خوبی در زمینه هوشمندسازی داشته است. با این وجود، این صنعت هنوز نواقص بسیار زیادی دارد. برای مثال مقدار بسیار زیادی از گازهای گلخانهای توسط وسایل نقلیه تولید میشوند و تصادفات ترافیکی شهرها سالانه 1.2 میلیون نفر را به کام مرگ میکشانند.
حال سوال مهم اینجاست که پیادهسازی اکوسیستم هوشمند در صنعت حملونقل چه فوایدی دارد و چگونه انجام میشود. بهطور کلی حملونقل هوشمند میتواند ترافیک را درون شهرها کاهش دهد، شهرها را امنتر کند و آلودگی هوا را کاهش دهد. پیادهسازی اکوسیستم هوشمند با استفاده از حسگرها، فناوریهای ارتباطی پیشرفته، اتوماسیون و شبکههای پرسرعت انجام میشود. در ادامه با برخی از مهمترین مزایای پیادهسازی اکوسیستم هوشمند در صنعت حملونقل آشنا میشویم.
پیادهسازی اکوسیستم هوشمند در صنعت حمل و نقل، تکنولوژیهای بسیار زیادی بهصورت ترکیبی با یکدیگر استفاده میشوند. مانند یادگیری ماشین (ماشین لرنینگ)، اینترنت اشیا. در این صورت شما میتوانید سیستمهای بسیار امن و البته کارآمدی را ابداع کنید. برای مثال سیستمهای حمل و نقل خودران در کنار تمام مزایای خود، امنیت بسیار بالایی نیز دارند. به عبارت دیگر میتوان گفت که یکی از نقشهای اکوسیستم هوشمند در صنعت حمل و نقل، بهبود امنیت این صنعت سنتی است.
در یک شبکه حمل و نقل شهری یا خصوصی، دهها، صدها و یا هزاران وسیله حمل و نقل در حال حرکت هستند.
با استفاده از یک اکوسیستم هوشمند، هر یک از این وسایل به یک نقطه مشخص در شبکه مدیریت سیستم حملونقل تبدیل میشوند و میتوان آنها را بهآسانی مدیریت کرد. در این اکوسیستم، مدیران میتوانند روی عملکرد اجزای سیستم حمل و نقل خود نظارت داشته باشند، هزینه و زمان تعمیر و نگهداری وسایل حملونقل را تخمین بزنند و برای رفع مشکلات، منابع لازم را در نظر بگیرند.
با یک اکوسیستم هوشمند، صنعت حملونقل از منابع موجود به شکل بسیار بهینهتری استفاده میکند. همچنین هزینه تعمیرات، نگهداری و بیمه نیز با این سیستم کاهش پیدا خواهد کرد. در نتیجه میتوان گفت که پیادهسازی اکوسیستم هوشمند در صنعت حمل و نقل میتواند هزینههای نهایی شما را بهشدت کاهش دهد. باید گفت که در آینده، مقرونبهصرفه بودن یکی از مهمترین پارامترهای یک سیستم خواهد بود.
تصور کنید در نقطهای از شبکه حملونقل شما مشکلی به وجود میآید. با استفاده از اکوسیستم هوشمند در صنعت حمل و نقل، شما میتوانید به طیف وسیعی از دادهها دسترسی داشته باشید. در این شرایط قطعا شما میتوانید تصمیماتی بهتر و آگاهانهتر برای رفع مشکل مورد نظر اتخاذ کنید. چرا که هر چه دادههای شما بیشتر باشد، فرصت تفکر بیشتری خواهید داشت.
استفاده از اکوسیستم هوشمند در حمل و نقل، تنها مختص به شرکتهای بزرگ فعال در این زمینه نیست. یکی از بزرگترین شبکههای حملونقل مربوط به شهرها میشود. هرروزه هزاران وسیله حمل و نقل در شبکه حملونقل عمومی در حال حرکت هستند و مدیریت اصولی آنها اهمیت بسیار زیادی دارد. از طرف دیگر تا 20 الی 30 سال آینده، الگوی مدیریت شهری تغییر خواهد کرد و بیشتر شهرهای بزرگ دنیا مطابق با یک اکوسیستم هوشمند اداره خواهند شد، به همین خاطر پیادهسازی اکوسیستم هوشمند در صنعت حمل و نقل شهرها نیز اهمیت زیادی دارد.
تصور یک شهر هوشمند بدون یک سیستم حملونقل هوشمند بسیار دشوار است. برخی از کشورها مانند فنلاند، سوئد، امارات متحده عربی و سنگاپور در حال حاضر نیز در حال پیادهسازی اکوسیستم هوشمند در صنعت حمل و نقل شهرهای بزرگ خود هستند.
همانطور که اشاره شد، در بسیاری از کشورهای دنیا از اکوسیستم هوشمند برای بهبود کارایی صنعت حملونقل خود استفاده میکنند. از جمله این کشورها میتوان به سوئد و سنگاپور و اسپانیا اشاره کرد. در ادامه با نقش اکوسیستم هوشمند در صنعت حملونقل این کشورها آشنا میشویم:
تفاوتی ندارد که شما بخواهید از اکوسیستم هوشمند در صنعت حمل و نقل استفاده کنید یا به دنبال پیادهسازی آن در سیستم حملونقل شرکتهای بزرگ باشید. در هر صورت شما در مسیر صحیح قرار دارید. با توجه به افزایش جمعیت جهان طی سالهای آینده، مدیریت سنتی صنعت حملونقل قطعا پاسخگو نیاز جمعیت بیشتر جهان نخواهد بود و استفاده از یک سیستم حملونقل هوشمند به یک لازمه تبدیل خواهد شد.