fa
بستر موفقیت ایده های نوین
معرفی هلدینگ فاخر
سرمایه گذاری بر روی طرح های درخشان

هلدینگ فاخر به منظور ایجاد اکوسیستم فاخر در حوزه های پست ، لجستیک، تجارت الکترونیک ، تولید و بازرگانی شکل گرفته است. هدف اصلی ما ایجاد کسب و کار در حوزه های ذکر شده و ارائه خدمات و محصولات مرتبط با آن است. هلدینگ فاخر علاوه بر ایجاد اشتغال به دنبال ایجاد امکانات و زیرساخت‌های مناسب مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات برای افزایش سطح رفاه زندگی است. اصلی ترین استراتژی ما در این مسیر جذب صاحبان ایده، سرمایه گذاران و بهره مندی از مشاوران و نیروهای متخصص و کارآمد است. تلاش می کنیم تا بتوانیم با تکیه بر ماموریت خود گامی مهم در افزایش سطح رفاه عمومی و توسعه اقتصادی کشور برداریم.

درباره ما
سرمایه گذاری و مشارکت در ایجاد و توسعه کسب و کارها

هلدینگ فاخر با ماموریت شکل دهی و راهبری اکوسیستم فاخر ، سازماندهی و مدیریت استراتژیک شرکت های تابعه و وابسته تشکیل شده است . این مجموعه به دنبال ایجاد کسب و کارهای جدید و توسعه زیرساخت های مناسب برای شکل دهی به شبکه فراگیر مبادله ارزش میان مردم، دولت و عرضه‌کنندگان کالا و خدمات است.

هلدینگ
سرمایه گذاری
هلدینگ فاخر با ماموریت شکل دهی و راهبری اکوسیستم فاخر تشکیل شده است.
ما به ایده های جدید بها داده و فرصت های نوین بالندگی برای کسب و کارهای اکوسیستم فاخر خلق می کنیم.
با ما آشنا شوید

هلدینگ فاخر فرهنگ سازمانی را الگویی قابل انتقال و اشتراک پذیر می داند. معماری ویژه نیروی انسانی، متناسب با اهداف کلان هلدینگ جهت گیری تحقق مفاهیم سازمانی نوین را پی می گیرد.

استراتژی منابع انسانی
• جذب منابع انسانی حرفه ای
• دلپذیری و اشتیاق به کار
• آموزش مستمر و توسعه حرفه ای کارکنان
• مدیریت دانش
• تمرکز بر سلامت کارکنان
• پاداش
• روابط کارمندان
فرهنگ ما
فرهنگ سازمانی هلدینگ فاخر مبتنی بر ارزش های مشترکی چون خلاقیت ،کارآفرینی ،مربی گری و مسئولیت اجتماعی است که بر رفتار واندیشه اعضای سازمان اثر می گذارد.
+ 1
طرح های در حال اجرا
+ 1
تعداد طرح های کسب و کار جذب شده
+ 1k
اشتغال زایی مستقیم
+ 1k
اشتغال زایی غیر مستقیم
1
شرکتهای نوپا
هلدینگ فاخر در یک نگاه

مروری برآمار سالیانه

11% تولید و بازرگانی 36% تجارت الکترونیک 53% لجستیک
2019-10-06

آشنایی با مفاهیم زنجیره‎ تأمین

بررسی پراکندگی جمعیت شهری و ارتباط آن با آینده‎ صنعت حمل و نقل ,DHL ,Adrian Kumar
 
اکنون در عصری زندگی می‎کنیم که انتظارات مشتریان بیش از پیش فزونی یافته است. چراکه، تجارت الکترونیک چشم انداز خرده فروشی را برای همیشه متحول کرده است. بنابراین، بدیهی است که متولیان صنعت حمل و نقل، امروز بیش از هر زمان دیگری با دغدغه‎ تحویل سریع کالاهای بی‎شمار در مناطق پر جمعیت شهری دست و پنجه نرم می‎کنند.
 در حال حاضر، طبیعی است که مشتری درست پس از خرید کالا، یعنی در همان روز و یا حداکثر، یک روز پس از خرید، اقلام خود را تحویل بگیرد. با در نظر گرفتن این امر، تلاش کرده‎ایم تا طی گفتگویی با Adrian Kumar، قائم مقام واحد طراحی و ارائه‎ راه‎ کارهای بخش آمریکای شمالی زنجیره‎ تأمین DHL، نظر او را در مورد پراکندگی آتی جمعیت شهری و آینده‎  صنعت حمل و نقل جویا شویم.

 س: مطالعات در زمینهتجارت الکترونیک حاکی از آن است که در حال حاضر، فارغ از حوزهفعالیت در زمینههای  B2B یا B2C، انتظارات و توقعات فزایندهمصرف کنندگان، تجارت الکترونیک را با چالشی اساسی مواجه کرده است. منظور این است که فعالان این حوزه برای ارائهخدماتی عالی و تقریباً فوری به شدت تحت فشار قرار دارند. حال، این پرسش مطرح میشود که تغییر و تحولات کنونی و مرتبط با پراکندگی جمعیت، چه تأثیری بر تحقق این قبیل انتظارات خواهد گذاشت؟

با نگاهی به نحوه‎ گسترش پراکندگی شهری، متوجه سه روند اصلی می‎شویم. نخست، الگوی دستیابی به خدمات الکترونیکی در کلان شهرها دچار تغییراتی شده است. دوم، شاهد ظهور اکوسیستم‎های جدیدی هستیم که دستیابی به این خدمات را امکان پذیر می‎سازند. و نهایتاً، ترکیبی از فناوری‎ها و راه‎کارهای مدرن از خرده فروشی‎ها پشتیبانی نموده و به تحقق الگوهای پیش رو کمک می‎کنند.بدیهی است که در زمینه‎ دستیابی به مناطق پر جمعیت شهری می‎توان از عملکرد Amazon الهام گرفت. این شرکت، در طول سال‎های گذشته، زمان تحویل را به شکل قابل توجهی کاهش داده و با اختلافی دو، سه روزه از رقیبان خویش پیشی گرفته است. چنین تحولی در سایه‎  تغییرات ساختاری در روند توزیع و ردیابی محموله امکان پذیر شده است. این امر، در سال 2010 میلادی و در پی اجرای یک طرح ملی مربوط به کاهش مالیات برخی انبارهای منتخب در ایالات متحده‎ آمریکا به انجام رسید. هر چند، تا سال 2013 میلادی، به یک استراتژی منطقه‎ ای تبدیل شد و با گشایش تسهیلاتی در مراکز اصلی توزیع در آمریکا توأم بود. با این وجود، اخیراً، انبارها و مراکز توزیع بیش‎تری در نزدیکی کلان شهرها افتتاح شده ‎اند. برای مثال، مراکز Prime Now این شرکت، خدمات تحویل کالا را ظرف مدت یک الی دو ساعت انجام می‎دهند. در عین حال، شرکت Amazon افتتاح برخی ایستگاه‎ های توزیع را آغاز نموده که امکان تحویل کالا به مصرف کننده‎ نهایی، در کوتاه ‎ترین زمان ممکن را محقق می‎کنند.

س: در حال حاضر، برای برآورده کردن تقاضاها و نیازهای مربوط به تجارت الکترونیک در شهرهای بزرگ چه امکاناتی ایجاد شده است؟

شرکت Amazon در این زمینه عملکرد موثری داشته و شبکه ‎ای از انواع تسهیلات را برای ارائه‎ اقلام بزرگ و کوچک در اطراف کلان شهرها در نظر گرفته است. به علاوه، این شرکت، ایستگاه ‎هایی را ایجاد کرده که به خودی خود، قادر هستند کالاها را در اسرع وقت به مشتریان تحویل دهند. در واقع، می‎توان گفت که این ایستگاه‎ها بزرگ‎ترین و مهم‎ترین انتقال دهنده ‎های Amazon به شمار می ‎آیند.

منظور این است که ایستگاه‎ های مذکور قادر هستند کالاها را به مکان‎هایی ارائه دهند که به شیوه‎ سنتی هرگز امکان تحویل به آن موقعیت‎های جغرافیایی وجود نداشته است. حتی در صورت دسترسی به محل، وجود قفل مرکزی و امکان باز و بسته شدن درب‎ها از راه دور، آن‎ها می‎توانند کالاها را به داخل منزل مشتری منتقل نموده و در همان جا تحویل دهند.

س: شرایط و امکانات سایر نقاط جهان را چگونه ارزیابی می‎کنید؟

با نگاهی به کشور چین متوجه می‎شویم که کارمندان سوپر مارکت Hema متعلق به شرکت Alibaba، مشغول بسته بندی اجناسی هستند که به صورت آن‎لاین سفارش داده شده و با کمک یک نوار نقاله‎ سقفی به واحد توزیع تحویل داده می‎شوند.فروشگاه‎ های مذکور، روزانه در حدود 4000 سفارش آن‎لاین دریافت می‎کنند. این رقم تقریباً 5 برابر بیش‎تر از فروش کلی سوپر مارکت‎های سنتی است. در ضمن، سوپر مارکت‎های یاد شده کالاهای سفارشی را تا شعاع 5  کیلومتر، تنها در طول 30 دقیقه تحویل می‎دهند . 

نکته‎ قابل توجه درباره‎ چین این است که این کشور بدون پشت سر گذاشتن مراحل گوناگونی که کشورهای مختلف طی کرده ‎اند، قادر بوده تا به سمت الگوهای توزیع قرن بیست و یکم، جهش قابل توجهی داشته باشد.

در کشور چین، شاهد الگوهای منحصر به فرد و محبوبی از قبیل تحویل انبوه و حتی انبارهایی هستیم که از طریق تونل‎های زیر زمینی، مستقیماً به مرکز شهر متصل هستند.

س: در سایه‎ چنین تغییر و تحولاتی سرنوشت خرده فروشی‎ها را چگونه می‎یابید؟ آیا زمان آن رسیده که با فروشگاه ‎های سنتی خداحافظی کنیم؟

خیر. این موضوع، بر ضرورت ارزیابی مجدد الگوهای سنتی و ارائه‎ خلاقیت مداوم در تجربه‎ برند و بسیاری از این قبیل امور، صحه می‎گذارد.

 به عنوان مثال، American Eagle، یکی از فروشگاه ‎های آمریکایی فعال در زمینه‎ ارائه‎ پوشاک است که با ایجاد کارگاه‎ های سفارشی سازی لباس‎های جین، استراحت‎گاه ‎های مجهز به پریز برق، قرار دادن دستگاه‎ های iPad در کلیه‎ اتاق‎های تعویض لباس و حتی ارائه‎ خدمات رایگان شستشوی پوشاک، قشر دانشجو را هدف قرار داده است.

از جمله شرکت‎های دیگری که در زمینه‎ فروشگاه ‎های سنتی عملکرد بسیار خلاقانه‎ای دارد، می‎توان از b8ta نام برد. این شرکت یکی از پیشگامان «خدمات خرده فروشی» به شمار می‎رود. موضوع این است که فروشگاه‎های b8ta محصولات اختصاصی خودشان را به فروش نمی‎رسانند، بلکه به سایر برندها اجازه می‎دهند تا کالاهای خود را در این فضا به نمایش بگذارند. به علاوه، این مرکز برای مدیریت و تجزیه و تحلیل تجربه‎ فروشگاه از یک نرم افزار انحصاری بهره می‎جوید. به این ترتیب، مصرف کنندگان می‎توانند با بهره گیری از نرم افزار ذکر شده، محصولات را آزمایش نموده و سفارش بالقوه‎ خود را بررسی کنند. از جمله نام‎های شناخته شده ‎ای که از این الگوی جدید استفاده می‎کند، Toys “R” Us است. برند مذکور در سال 2017 میلادی در آستانه‎ ورشکستگی بود. اما اکنون، در سایه‎ی b8ta توانسته است که فروشگاه‎های خود در ایالات متحده را بازسازی نماید.

س: شمار قابل توجهی از فعالان عرصه‎ تجارت در بازارهای محلی حضور فیزیکی دارند. این بازیگران برای ایجاد الگوهای جدید دستیابی به نیازهای شهری چه می‎کنند؟

در سال 2017 میلادی، فروشگاه Target با هدف افزایش سرعت و بهبود قابلیت‎های موجود در زمینه‎ ارائه‎ خدمات دیجیتال، خدمات تحویل مواد غذایی خود با نام Shipt را راه اندازی کرد. با انجام این کار، Target قادر شد تا مواد غذایی و کالاهای خانگی کوچک‎تر را درست در همان روز خرید به مشتری تحویل دهد.

در بازار نوشیدنی ایالات متحده نیز شاهد راه اندازی پلت‎فرمی به نام Drizly هستیم که با استفاده از آن می‎توان انواع و اقسام مشروبات الکلی را به خرده فروشی‎های محلی سفارش داده و درب منزل تحویل گرفت.

س: آیا به زودی شاهد تحولات عمده ‎ای در زمینه‎ انواع تسهیلات لجستیکی کلان شهرها، خواهیم بود؟

بله. اخیراً، در مناطق شهری، شاهد ساخت و ساز انبارهای چند طبقه ‎ای هستیم که می‎توانند در زمین‎های کوچکی بنا شده و در عین حال، به دلیل تعدد طبقات، فضای نسبتاً بزرگی را به خود اختصاص دهند. این مراکز کارایی بسیار خوبی خواهند داشت.

به عنوان نخستین نمونه از این قبیل مراکز، می‎توان به انبار صنعتی Prologis Georgetown Crossroads در سیاتل اشاره کرد. این انبار تدارکاتی با بهره گیری از تجارت الکترونیک و به منظور کمک به برآورده کردن نیازهای جدید و ایجاد تجربیاتی تازه برای مشتریان ایجاد شده است.

در عین حال، در منطقه‎ برانکس نیویورک، شاهد ساخت و ساز بزرگ‎ترین مرکز تدارکاتی دو طبقه در ایالات متحده هستیم. این امر در جهت انجام سریع‎ترین تحویل محلی در بازار کلان شهری صورت می‎گیرد.

به علاوه، شاهد مشارکت Darkstore با Uber نیز هستیم. شرکت Darkstore وظیفه هماهنگی مراکز حمل و نقل تجارت الکترونیک با انبارهای تدارکاتی را بر عهده دارد. این انبارها دارای قابلیت تحویل سریع کالا در همان روز خرید هستند. به این معنا که مشتریان می‎توانند مراکز مورد نظر را به صورت اتفاقی انتخاب نموده و از خدمات آن‎ها بهره‎ مند گردند. ادغام رابط برنامه  نویسی نرم افزاری (API) با UberRUSH موجب شده که کسب و کارهای کوچک‎تری که پیش از این در این حوزه با مشکل مواجه بودند نیز بتوانند زمان تحویل خود را به حداقل رسانده و آن‎ها را در اسرع وقت به دست مشتریان برسانند.

س: کاربرد فناوری چه تأثیرات دیگری بر تحول توزیع شهری خواهد داشت؟

با توجه به تقاضای روز افزون مشتریان برای تحویل هر چه سریع‎تر کالاها، شاهد توسعه‎ فزاینده‎ فناوری‎های نوین و مدل‎های تحویل مشارکتی هستیم. به این ترتیب، خرده فروشی ‎ها و فعالان حوزه‎ حمل و نقل قادر خواهند بود تا نیازها و خواسته ‎های مشتریان را در اسرع وقت برآورده سازند.

شرکت‎های بزرگ و جا افتاده ‎ای همچون DHL، به منظور تحویل هر چه سریع‎تر کالاها از پلت‎فرم‎های بسیار پیشرفته ‎ای همچون، جمع سپاری، خدمات ارزش افزوده یا حتی ربات‎هایی بهره می‎گیرند که در حال حاضر استفاده از آن‎ها روز به روز فراگیرتر می‎شود. این قبیل پلت‎فرم‎ها، اغلب به وسیله‎ شرکت‎هایی مانند Kiwi و Starship ارائه می‎گردند.

س: در نهایت، به نظر شما در چنین بازار متغیری که پیوسته و به سرعت در حال تغییر و تحول است، زنجیره‎ تأمین DHL چه فرصت‎هایی را پیش رو دارد؟

زنجیره‎ تأمین DHL، برخی از راه‎کارهای ذکر شده را در گذشته امتحان کرده و از ظهور چنین روندهایی درک بسیار درستی دارد.به نظر من، اتخاذ رویکردهایی از قبیل مشارکت‎های استراتژیک  و هدفمند و افزایش قابلیت‎ها در چنین فضایی راه‎گشا خواهد بود. بسیاری از ما، از جمله اعضای تیم‎های توسعه‎ کسب و کار و ارائه‎ راه‎کار، به شدت، به دنبال ایجاد مشارکت با شرکت‎های برگزیده و اتخاذ رویکردهای مناسبی در این زمینه هستند. تیم خدمات لجستیک ما در زمینه‎ ایجاد شبکه‎ ای متشکل از DHL و شرکت‎هایی که به عنوان تأمین کننده فعالیت می‎کنند، عملکرد بسیار مطلوبی داشته و شبکه‎ لجستیک مشارکتی را پایه ریزی نموده است. به نظر من،  در زمینه‎ ارائه‎ راه‎کارهای تجارت الکترونیک شهری نیز باید از رویکرد مشابهی تبعیت کنیم.

ytre.ir/omh

2019-10-01

بزرگتر فکر کردن

تغییرات دیجیتال در بخش انرژی, Felipe Requejo, July 2019

 

براساس آخرین تحقیقات انجام شده توسط شرکت Deloitte درمورد فعالان حوزه انرژی، ۹۵٪ بر اولویت بالای استراتژیک تحول دیجیتال اتفاق نظر داشتند. این یک آمار بسیار قانع کننده است. اما آیا شرکت های فعال در این حوزه از فرصت هایی که انقلاب صنعتی چهارم در اختیار آنها قرار می دهد واقعاً استفاده می کنند؟

مطمئناً شرکت ها در زمینه تحول دیجیتال در حال پیشرفت هستند و بسیاری از آنها فناوری­هایی را مورد بررسی قرار داده اند که شاید به نظر تخریب کننده باشد ـ تکنولوژی هایی نظیر هوش مصنوعی، تجزیه تحلیل و یادگیری ماشین از این دسته اند. اما ، کمتر از نیمی از پاسخ دهندگان به این نظرسنجی این موارد را اولویت اصلی قرار داده اند.

علاوه براین، هنگامیکه از آنها در مورد توانایی های دیجیتالی که علاقه بیشتری به آنها دارند سوال شد، تنها حدود 30 درصد از پاسخ دهندگان توانایی های نظیر آنالیز دقیق و روباتیک را "بسیار مهم" تلقی کرده و استفاده می کنند.

آنچه که از این پاسخ ها برمیاید این است که در حالی که تحول دیجیتال یک اولویت است ، برای استفاده از پتانسیل واقعی آن به تلاش بیشتری در این حوزه نیاز است. با وجود چنین فناوریهای دگرگون کننده ای، شرکتهای انرژی باید بزرگ فکر کنند، اما چطور؟

 

یافتن فرصت­های مناسب

عوامل زیادی وجود دارند که فرصت های پربازدهی را در بخش انرژی ایجاد می کنند - از افت قیمت انرژی های تجدید پذیر گرفته تا افزایش استفاده از برق در حمل و نقل و سایر بخش ها. فنآوری های دیجیتال نه تنها به شرکتهای تامین کننده انرژی کمک می کنند تا راندمان عملیاتی مطلوبی را بدست آورند و همچنان در رقابت باقی بمانند بلکه می توانند از طریق این ارزش های جدید درآمد اضافی نیز ایجاد کنند. فنآوری هایی مانند AI (هوش مصنوعی) و IOT  (اینترنت اشیا) در حال حاضر به توسعه مدل های تجاری جدید یا عملیاتی که می توانند عملکرد را بهینه و تقویت کنند سرعت می­بخشد.

اما در برخی موارد ، این فرصت ها می توانند توسط روش های جدید نیز به دست بیایند. فروش انرژی ممکن است گزینه ی مناسبی در برخی از بازارها که با قوانین سخت تنظیم شده است نباشد اما شرکت های نوپا، کارآفرینان و شرکت هایی از صنایع وابسته همیشه برای استفاده از فرصت های جدید در بازار آماده اند. از این فرصت های جدید که در حال حاضر فنآوری به دنبال استفاده از آنهاست، داده های ترموستات­های هوشمند و سایر دستگاه­های خانه هوشمند را می توان نام برد.

 

ضرورت دیجیتال

خبر خوب این است که فعالان در تجارت و صنایع مربوط به خانه از این مزیت استفاده می کنند — چون بانک اطلاعاتی مشتریان و همچنین برندهای قوی زیادی در بسیاری از نقاط جهان در این زمینه وجود دارند؛ اما این مزیت تنها در صورتی که آنها مایل به تغییر فرهنگ خود و حرکت هدفمندی به سوی عصر دیجیتال باشند اهمیت دارد.

وقتی نوبت به تحول دیجیتال می رسد ، بسیاری از شرکت های نیروگاهی هنوز در مرحله اکتشاف قرار دارند و در فناوریهای جدید دست و پنجه نرم می کنند و در معرض آسیب قرار دارند. بسیاری همچنان دیجیتال شدن را یک الزام میدانند که به معنی اجرای پروژه های دیجیتال یک طرفه به جای ایجاد یک استراتژی و فرهنگ دیجیتال در سطح شرکت است.

شرکت های انرژی باید از این مراحل برای رسیدن به مرحله­ "دیجیتالی شدن" بگذرند . باید شیوه های تجارت چابک را به کار گرفته و استراتژی خود را به سمت یک محیط منعطف تر و مشترک سوق دهند و به جای تکمیل پروژه های محدود در یک زمان خاص، باید با ایجاد زیرساخت ها و قالب دیجیتال" امکان تحویل پروژه ها را بیشتر کنند.

در حالی که فرهنگ صنایع انرژی به تغییرات سریع معروف نیستند ، شرکت ها می توانند برای شروع سفر دیجیتالی خود اقداماتی هماهنگ انجام دهند که در اینجا چند مرحله باید در نظر گرفته شود:

 

مسیر را ترسیم کنید: اولین قدم، آگاهی به این مطلب است که "دیجیتالی بودن"، یک کار مهم ، اساسی و بلند مدت خواهد بود. روندی ادامه دار است که به زودی پایان نمی یابد. با تعریف چشم انداز مطلوب سازمان شروع کنید و سپس با تهیه نقشه راه برای دستیابی به آن چشم انداز ، مسیر موفقیت را ترسیم کنید.

 

توسعه قابلیت های نوآوری: ایجاد قابلیت های تکرار پذیر برای نوآوری برای تأمین مستمر مشاغلی مهم در زمینه پروژه های دیجیتال با اهمیت است. در حالت ایده آل ، فرایند نوآوری، سازمان شما را قادر می سازد تا سریعاً تمامی مفاهیم را طراحی، آزمایش و  به طور مکرر مورد آزمون قرار دهید.

 

توسعه یا دستیابی به فنآوری جدید: برای دیجیتالی شدن با یک مرکز رشد همکاری کنید ، یک سازمان سرمایه گذاری را راه اندازی، یا برای توسعه محصولات ، خدمات یا مدل های کسب و کار نوآورانه و قابل استفاده با شرکت های فناوری همکاری کنید.

 

تحول فرهنگ: تحول فرهنگی نه تنها پذیرش فنآوریهای جدید، بلکه شامل ایجاد ذهنیت دیجیتال در DNA سازمان شما است. این امر مستلزم فرآیندهای در حال توسعه برای تشویق، آزمایش و نوآوری و همچنین دگرگونی است که تغییرات سازمانی ، عملیاتی و رفتاری را ایجاد و آنها را در سطح سازمانی ارتقا میدهد.

 

سرمایه گذاری در ساختار دیجیتال: مهم ترین پیشنهاد، این است که مرکزی برای کلیه فعالیت های دیجیتال ایجاد کنید - یک جایگاه اختصاصی که می تواند بطور مداوم ایده ها را اجرا کند. این مجموعه از مهارت های جدید مانند راه های تفکر چابک و تفکر طراحی استفاده خواهد کرد.

برای مطالعه بیشتر درباره تغییرات دیجیتالی در صنایع مربوط به نیرو، گزارش سایت شرکت deloitte که در لینک زیر می آید را مطالعه کنید:

https://www2.deloitte.com/insights/us/en/industry/power-and-utilities/digital-transformation-utility-of-the-future.html?id=gx:2em:3int:4DigiStrat19:5awa:6er:20190411

ارتباط با ما

با ما همراه شوید

دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا، خیابان تابان غربی، پلاک 12 ، ساختمان فاخر، طبقه چهارم
تلفن: +98 (21) 8867 8225 – فکس: +98 (21) 8608 2871
ایمیل: info@fakher.ir
بستر موفقیت ایده های نوین
برای ادامه اسکرول کنید.
معرفی هلدینگ فاخر
سرمایه گذاری بر روی طرح های درخشان

هلدینگ فاخر به منظور ایجاد اکوسیستم فاخر در حوزه های پست ، لجستیک، تجارت الکترونیک ، تولید و بازرگانی شکل گرفته است. هدف اصلی ما ایجاد کسب و کار در حوزه های ذکر شده و ارائه خدمات و محصولات مرتبط با آن است. هلدینگ فاخر علاوه بر ایجاد اشتغال به دنبال ایجاد امکانات و زیرساخت‌های مناسب مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات برای افزایش سطح رفاه زندگی است. اصلی ترین استراتژی ما در این مسیر جذب صاحبان ایده، سرمایه گذاران و بهره مندی از مشاوران و نیروهای متخصص و کارآمد است. تلاش می کنیم تا بتوانیم با تکیه بر ماموریت خود گامی مهم در افزایش سطح رفاه عمومی و توسعه اقتصادی کشور برداریم.

درباره ما
سرمایه گذاری و مشارکت در ایجاد و توسعه کسب و کارها

هلدینگ فاخر با ماموریت شکل دهی و راهبری اکوسیستم فاخر ، سازماندهی و مدیریت استراتژیک شرکت های تابعه و وابسته تشکیل شده است . این مجموعه به دنبال ایجاد کسب و کارهای جدید و توسعه زیرساخت های مناسب برای شکل دهی به شبکه فراگیر مبادله ارزش میان مردم، دولت و عرضه‌کنندگان کالا و خدمات است.

هلدینگ
سرمایه گذاری
هلدینگ فاخر با ماموریت شکل دهی و راهبری اکوسیستم فاخر تشکیل شده است.
ما به ایده های جدید بها داده و فرصت های نوین بالندگی برای کسب و کارهای اکوسیستم فاخر خلق می کنیم.
با ما آشنا شوید

هلدینگ فاخر فرهنگ سازمانی را الگویی قابل انتقال و اشتراک پذیر می داند. معماری ویژه نیروی انسانی، متناسب با اهداف کلان هلدینگ جهت گیری تحقق مفاهیم سازمانی نوین را پی می گیرد.

استراتژی منابع انسانی
• جذب منابع انسانی حرفه ای
• دلپذیری و اشتیاق به کار
• آموزش مستمر و توسعه حرفه ای کارکنان
• مدیریت دانش
• تمرکز بر سلامت کارکنان
• پاداش
• روابط کارمندان
فرهنگ ما
فرهنگ سازمانی هلدینگ فاخر مبتنی بر ارزش های مشترکی چون خلاقیت ،کارآفرینی ،مربی گری و مسئولیت اجتماعی است که بر رفتار واندیشه اعضای سازمان اثر می گذارد.
+ 1
طرح های در حال اجرا
+ 1
تعداد طرح های کسب و کار جذب شده
+ 1k
اشتغال زایی مستقیم
+ 1k
اشتغال زایی غیر مستقیم
1
شرکتهای نوپا
11% تولید و بازرگانی 36% تجارت الکترونیک 53% لجستیک
هلدینگ فاخر در یک نگاه

مروری برآمار سالیانه

2019-10-06

آشنایی با مفاهیم زنجیره‎ تأمین

بررسی پراکندگی جمعیت شهری و ارتباط آن با آینده‎ صنعت حمل و نقل ,DHL ,Adrian Kumar
 
اکنون در عصری زندگی می‎کنیم که انتظارات مشتریان بیش از پیش فزونی یافته است. چراکه، تجارت الکترونیک چشم انداز خرده فروشی را برای همیشه متحول کرده است. بنابراین، بدیهی است که متولیان صنعت حمل و نقل، امروز بیش از هر زمان دیگری با دغدغه‎ تحویل سریع کالاهای بی‎شمار در مناطق پر جمعیت شهری دست و پنجه نرم می‎کنند.
 در حال حاضر، طبیعی است که مشتری درست پس از خرید کالا، یعنی در همان روز و یا حداکثر، یک روز پس از خرید، اقلام خود را تحویل بگیرد. با در نظر گرفتن این امر، تلاش کرده‎ایم تا طی گفتگویی با Adrian Kumar، قائم مقام واحد طراحی و ارائه‎ راه‎ کارهای بخش آمریکای شمالی زنجیره‎ تأمین DHL، نظر او را در مورد پراکندگی آتی جمعیت شهری و آینده‎  صنعت حمل و نقل جویا شویم.

 س: مطالعات در زمینهتجارت الکترونیک حاکی از آن است که در حال حاضر، فارغ از حوزهفعالیت در زمینههای  B2B یا B2C، انتظارات و توقعات فزایندهمصرف کنندگان، تجارت الکترونیک را با چالشی اساسی مواجه کرده است. منظور این است که فعالان این حوزه برای ارائهخدماتی عالی و تقریباً فوری به شدت تحت فشار قرار دارند. حال، این پرسش مطرح میشود که تغییر و تحولات کنونی و مرتبط با پراکندگی جمعیت، چه تأثیری بر تحقق این قبیل انتظارات خواهد گذاشت؟

با نگاهی به نحوه‎ گسترش پراکندگی شهری، متوجه سه روند اصلی می‎شویم. نخست، الگوی دستیابی به خدمات الکترونیکی در کلان شهرها دچار تغییراتی شده است. دوم، شاهد ظهور اکوسیستم‎های جدیدی هستیم که دستیابی به این خدمات را امکان پذیر می‎سازند. و نهایتاً، ترکیبی از فناوری‎ها و راه‎کارهای مدرن از خرده فروشی‎ها پشتیبانی نموده و به تحقق الگوهای پیش رو کمک می‎کنند.بدیهی است که در زمینه‎ دستیابی به مناطق پر جمعیت شهری می‎توان از عملکرد Amazon الهام گرفت. این شرکت، در طول سال‎های گذشته، زمان تحویل را به شکل قابل توجهی کاهش داده و با اختلافی دو، سه روزه از رقیبان خویش پیشی گرفته است. چنین تحولی در سایه‎  تغییرات ساختاری در روند توزیع و ردیابی محموله امکان پذیر شده است. این امر، در سال 2010 میلادی و در پی اجرای یک طرح ملی مربوط به کاهش مالیات برخی انبارهای منتخب در ایالات متحده‎ آمریکا به انجام رسید. هر چند، تا سال 2013 میلادی، به یک استراتژی منطقه‎ ای تبدیل شد و با گشایش تسهیلاتی در مراکز اصلی توزیع در آمریکا توأم بود. با این وجود، اخیراً، انبارها و مراکز توزیع بیش‎تری در نزدیکی کلان شهرها افتتاح شده ‎اند. برای مثال، مراکز Prime Now این شرکت، خدمات تحویل کالا را ظرف مدت یک الی دو ساعت انجام می‎دهند. در عین حال، شرکت Amazon افتتاح برخی ایستگاه‎ های توزیع را آغاز نموده که امکان تحویل کالا به مصرف کننده‎ نهایی، در کوتاه ‎ترین زمان ممکن را محقق می‎کنند.

س: در حال حاضر، برای برآورده کردن تقاضاها و نیازهای مربوط به تجارت الکترونیک در شهرهای بزرگ چه امکاناتی ایجاد شده است؟

شرکت Amazon در این زمینه عملکرد موثری داشته و شبکه ‎ای از انواع تسهیلات را برای ارائه‎ اقلام بزرگ و کوچک در اطراف کلان شهرها در نظر گرفته است. به علاوه، این شرکت، ایستگاه ‎هایی را ایجاد کرده که به خودی خود، قادر هستند کالاها را در اسرع وقت به مشتریان تحویل دهند. در واقع، می‎توان گفت که این ایستگاه‎ها بزرگ‎ترین و مهم‎ترین انتقال دهنده ‎های Amazon به شمار می ‎آیند.

منظور این است که ایستگاه‎ های مذکور قادر هستند کالاها را به مکان‎هایی ارائه دهند که به شیوه‎ سنتی هرگز امکان تحویل به آن موقعیت‎های جغرافیایی وجود نداشته است. حتی در صورت دسترسی به محل، وجود قفل مرکزی و امکان باز و بسته شدن درب‎ها از راه دور، آن‎ها می‎توانند کالاها را به داخل منزل مشتری منتقل نموده و در همان جا تحویل دهند.

س: شرایط و امکانات سایر نقاط جهان را چگونه ارزیابی می‎کنید؟

با نگاهی به کشور چین متوجه می‎شویم که کارمندان سوپر مارکت Hema متعلق به شرکت Alibaba، مشغول بسته بندی اجناسی هستند که به صورت آن‎لاین سفارش داده شده و با کمک یک نوار نقاله‎ سقفی به واحد توزیع تحویل داده می‎شوند.فروشگاه‎ های مذکور، روزانه در حدود 4000 سفارش آن‎لاین دریافت می‎کنند. این رقم تقریباً 5 برابر بیش‎تر از فروش کلی سوپر مارکت‎های سنتی است. در ضمن، سوپر مارکت‎های یاد شده کالاهای سفارشی را تا شعاع 5  کیلومتر، تنها در طول 30 دقیقه تحویل می‎دهند . 

نکته‎ قابل توجه درباره‎ چین این است که این کشور بدون پشت سر گذاشتن مراحل گوناگونی که کشورهای مختلف طی کرده ‎اند، قادر بوده تا به سمت الگوهای توزیع قرن بیست و یکم، جهش قابل توجهی داشته باشد.

در کشور چین، شاهد الگوهای منحصر به فرد و محبوبی از قبیل تحویل انبوه و حتی انبارهایی هستیم که از طریق تونل‎های زیر زمینی، مستقیماً به مرکز شهر متصل هستند.

س: در سایه‎ چنین تغییر و تحولاتی سرنوشت خرده فروشی‎ها را چگونه می‎یابید؟ آیا زمان آن رسیده که با فروشگاه ‎های سنتی خداحافظی کنیم؟

خیر. این موضوع، بر ضرورت ارزیابی مجدد الگوهای سنتی و ارائه‎ خلاقیت مداوم در تجربه‎ برند و بسیاری از این قبیل امور، صحه می‎گذارد.

 به عنوان مثال، American Eagle، یکی از فروشگاه ‎های آمریکایی فعال در زمینه‎ ارائه‎ پوشاک است که با ایجاد کارگاه‎ های سفارشی سازی لباس‎های جین، استراحت‎گاه ‎های مجهز به پریز برق، قرار دادن دستگاه‎ های iPad در کلیه‎ اتاق‎های تعویض لباس و حتی ارائه‎ خدمات رایگان شستشوی پوشاک، قشر دانشجو را هدف قرار داده است.

از جمله شرکت‎های دیگری که در زمینه‎ فروشگاه ‎های سنتی عملکرد بسیار خلاقانه‎ای دارد، می‎توان از b8ta نام برد. این شرکت یکی از پیشگامان «خدمات خرده فروشی» به شمار می‎رود. موضوع این است که فروشگاه‎های b8ta محصولات اختصاصی خودشان را به فروش نمی‎رسانند، بلکه به سایر برندها اجازه می‎دهند تا کالاهای خود را در این فضا به نمایش بگذارند. به علاوه، این مرکز برای مدیریت و تجزیه و تحلیل تجربه‎ فروشگاه از یک نرم افزار انحصاری بهره می‎جوید. به این ترتیب، مصرف کنندگان می‎توانند با بهره گیری از نرم افزار ذکر شده، محصولات را آزمایش نموده و سفارش بالقوه‎ خود را بررسی کنند. از جمله نام‎های شناخته شده ‎ای که از این الگوی جدید استفاده می‎کند، Toys “R” Us است. برند مذکور در سال 2017 میلادی در آستانه‎ ورشکستگی بود. اما اکنون، در سایه‎ی b8ta توانسته است که فروشگاه‎های خود در ایالات متحده را بازسازی نماید.

س: شمار قابل توجهی از فعالان عرصه‎ تجارت در بازارهای محلی حضور فیزیکی دارند. این بازیگران برای ایجاد الگوهای جدید دستیابی به نیازهای شهری چه می‎کنند؟

در سال 2017 میلادی، فروشگاه Target با هدف افزایش سرعت و بهبود قابلیت‎های موجود در زمینه‎ ارائه‎ خدمات دیجیتال، خدمات تحویل مواد غذایی خود با نام Shipt را راه اندازی کرد. با انجام این کار، Target قادر شد تا مواد غذایی و کالاهای خانگی کوچک‎تر را درست در همان روز خرید به مشتری تحویل دهد.

در بازار نوشیدنی ایالات متحده نیز شاهد راه اندازی پلت‎فرمی به نام Drizly هستیم که با استفاده از آن می‎توان انواع و اقسام مشروبات الکلی را به خرده فروشی‎های محلی سفارش داده و درب منزل تحویل گرفت.

س: آیا به زودی شاهد تحولات عمده ‎ای در زمینه‎ انواع تسهیلات لجستیکی کلان شهرها، خواهیم بود؟

بله. اخیراً، در مناطق شهری، شاهد ساخت و ساز انبارهای چند طبقه ‎ای هستیم که می‎توانند در زمین‎های کوچکی بنا شده و در عین حال، به دلیل تعدد طبقات، فضای نسبتاً بزرگی را به خود اختصاص دهند. این مراکز کارایی بسیار خوبی خواهند داشت.

به عنوان نخستین نمونه از این قبیل مراکز، می‎توان به انبار صنعتی Prologis Georgetown Crossroads در سیاتل اشاره کرد. این انبار تدارکاتی با بهره گیری از تجارت الکترونیک و به منظور کمک به برآورده کردن نیازهای جدید و ایجاد تجربیاتی تازه برای مشتریان ایجاد شده است.

در عین حال، در منطقه‎ برانکس نیویورک، شاهد ساخت و ساز بزرگ‎ترین مرکز تدارکاتی دو طبقه در ایالات متحده هستیم. این امر در جهت انجام سریع‎ترین تحویل محلی در بازار کلان شهری صورت می‎گیرد.

به علاوه، شاهد مشارکت Darkstore با Uber نیز هستیم. شرکت Darkstore وظیفه هماهنگی مراکز حمل و نقل تجارت الکترونیک با انبارهای تدارکاتی را بر عهده دارد. این انبارها دارای قابلیت تحویل سریع کالا در همان روز خرید هستند. به این معنا که مشتریان می‎توانند مراکز مورد نظر را به صورت اتفاقی انتخاب نموده و از خدمات آن‎ها بهره‎ مند گردند. ادغام رابط برنامه  نویسی نرم افزاری (API) با UberRUSH موجب شده که کسب و کارهای کوچک‎تری که پیش از این در این حوزه با مشکل مواجه بودند نیز بتوانند زمان تحویل خود را به حداقل رسانده و آن‎ها را در اسرع وقت به دست مشتریان برسانند.

س: کاربرد فناوری چه تأثیرات دیگری بر تحول توزیع شهری خواهد داشت؟

با توجه به تقاضای روز افزون مشتریان برای تحویل هر چه سریع‎تر کالاها، شاهد توسعه‎ فزاینده‎ فناوری‎های نوین و مدل‎های تحویل مشارکتی هستیم. به این ترتیب، خرده فروشی ‎ها و فعالان حوزه‎ حمل و نقل قادر خواهند بود تا نیازها و خواسته ‎های مشتریان را در اسرع وقت برآورده سازند.

شرکت‎های بزرگ و جا افتاده ‎ای همچون DHL، به منظور تحویل هر چه سریع‎تر کالاها از پلت‎فرم‎های بسیار پیشرفته ‎ای همچون، جمع سپاری، خدمات ارزش افزوده یا حتی ربات‎هایی بهره می‎گیرند که در حال حاضر استفاده از آن‎ها روز به روز فراگیرتر می‎شود. این قبیل پلت‎فرم‎ها، اغلب به وسیله‎ شرکت‎هایی مانند Kiwi و Starship ارائه می‎گردند.

س: در نهایت، به نظر شما در چنین بازار متغیری که پیوسته و به سرعت در حال تغییر و تحول است، زنجیره‎ تأمین DHL چه فرصت‎هایی را پیش رو دارد؟

زنجیره‎ تأمین DHL، برخی از راه‎کارهای ذکر شده را در گذشته امتحان کرده و از ظهور چنین روندهایی درک بسیار درستی دارد.به نظر من، اتخاذ رویکردهایی از قبیل مشارکت‎های استراتژیک  و هدفمند و افزایش قابلیت‎ها در چنین فضایی راه‎گشا خواهد بود. بسیاری از ما، از جمله اعضای تیم‎های توسعه‎ کسب و کار و ارائه‎ راه‎کار، به شدت، به دنبال ایجاد مشارکت با شرکت‎های برگزیده و اتخاذ رویکردهای مناسبی در این زمینه هستند. تیم خدمات لجستیک ما در زمینه‎ ایجاد شبکه‎ ای متشکل از DHL و شرکت‎هایی که به عنوان تأمین کننده فعالیت می‎کنند، عملکرد بسیار مطلوبی داشته و شبکه‎ لجستیک مشارکتی را پایه ریزی نموده است. به نظر من،  در زمینه‎ ارائه‎ راه‎کارهای تجارت الکترونیک شهری نیز باید از رویکرد مشابهی تبعیت کنیم.

ytre.ir/omh

2019-10-01

بزرگتر فکر کردن

تغییرات دیجیتال در بخش انرژی, Felipe Requejo, July 2019

 

براساس آخرین تحقیقات انجام شده توسط شرکت Deloitte درمورد فعالان حوزه انرژی، ۹۵٪ بر اولویت بالای استراتژیک تحول دیجیتال اتفاق نظر داشتند. این یک آمار بسیار قانع کننده است. اما آیا شرکت های فعال در این حوزه از فرصت هایی که انقلاب صنعتی چهارم در اختیار آنها قرار می دهد واقعاً استفاده می کنند؟

مطمئناً شرکت ها در زمینه تحول دیجیتال در حال پیشرفت هستند و بسیاری از آنها فناوری­هایی را مورد بررسی قرار داده اند که شاید به نظر تخریب کننده باشد ـ تکنولوژی هایی نظیر هوش مصنوعی، تجزیه تحلیل و یادگیری ماشین از این دسته اند. اما ، کمتر از نیمی از پاسخ دهندگان به این نظرسنجی این موارد را اولویت اصلی قرار داده اند.

علاوه براین، هنگامیکه از آنها در مورد توانایی های دیجیتالی که علاقه بیشتری به آنها دارند سوال شد، تنها حدود 30 درصد از پاسخ دهندگان توانایی های نظیر آنالیز دقیق و روباتیک را "بسیار مهم" تلقی کرده و استفاده می کنند.

آنچه که از این پاسخ ها برمیاید این است که در حالی که تحول دیجیتال یک اولویت است ، برای استفاده از پتانسیل واقعی آن به تلاش بیشتری در این حوزه نیاز است. با وجود چنین فناوریهای دگرگون کننده ای، شرکتهای انرژی باید بزرگ فکر کنند، اما چطور؟

 

یافتن فرصت­های مناسب

عوامل زیادی وجود دارند که فرصت های پربازدهی را در بخش انرژی ایجاد می کنند - از افت قیمت انرژی های تجدید پذیر گرفته تا افزایش استفاده از برق در حمل و نقل و سایر بخش ها. فنآوری های دیجیتال نه تنها به شرکتهای تامین کننده انرژی کمک می کنند تا راندمان عملیاتی مطلوبی را بدست آورند و همچنان در رقابت باقی بمانند بلکه می توانند از طریق این ارزش های جدید درآمد اضافی نیز ایجاد کنند. فنآوری هایی مانند AI (هوش مصنوعی) و IOT  (اینترنت اشیا) در حال حاضر به توسعه مدل های تجاری جدید یا عملیاتی که می توانند عملکرد را بهینه و تقویت کنند سرعت می­بخشد.

اما در برخی موارد ، این فرصت ها می توانند توسط روش های جدید نیز به دست بیایند. فروش انرژی ممکن است گزینه ی مناسبی در برخی از بازارها که با قوانین سخت تنظیم شده است نباشد اما شرکت های نوپا، کارآفرینان و شرکت هایی از صنایع وابسته همیشه برای استفاده از فرصت های جدید در بازار آماده اند. از این فرصت های جدید که در حال حاضر فنآوری به دنبال استفاده از آنهاست، داده های ترموستات­های هوشمند و سایر دستگاه­های خانه هوشمند را می توان نام برد.

 

ضرورت دیجیتال

خبر خوب این است که فعالان در تجارت و صنایع مربوط به خانه از این مزیت استفاده می کنند — چون بانک اطلاعاتی مشتریان و همچنین برندهای قوی زیادی در بسیاری از نقاط جهان در این زمینه وجود دارند؛ اما این مزیت تنها در صورتی که آنها مایل به تغییر فرهنگ خود و حرکت هدفمندی به سوی عصر دیجیتال باشند اهمیت دارد.

وقتی نوبت به تحول دیجیتال می رسد ، بسیاری از شرکت های نیروگاهی هنوز در مرحله اکتشاف قرار دارند و در فناوریهای جدید دست و پنجه نرم می کنند و در معرض آسیب قرار دارند. بسیاری همچنان دیجیتال شدن را یک الزام میدانند که به معنی اجرای پروژه های دیجیتال یک طرفه به جای ایجاد یک استراتژی و فرهنگ دیجیتال در سطح شرکت است.

شرکت های انرژی باید از این مراحل برای رسیدن به مرحله­ "دیجیتالی شدن" بگذرند . باید شیوه های تجارت چابک را به کار گرفته و استراتژی خود را به سمت یک محیط منعطف تر و مشترک سوق دهند و به جای تکمیل پروژه های محدود در یک زمان خاص، باید با ایجاد زیرساخت ها و قالب دیجیتال" امکان تحویل پروژه ها را بیشتر کنند.

در حالی که فرهنگ صنایع انرژی به تغییرات سریع معروف نیستند ، شرکت ها می توانند برای شروع سفر دیجیتالی خود اقداماتی هماهنگ انجام دهند که در اینجا چند مرحله باید در نظر گرفته شود:

 

مسیر را ترسیم کنید: اولین قدم، آگاهی به این مطلب است که "دیجیتالی بودن"، یک کار مهم ، اساسی و بلند مدت خواهد بود. روندی ادامه دار است که به زودی پایان نمی یابد. با تعریف چشم انداز مطلوب سازمان شروع کنید و سپس با تهیه نقشه راه برای دستیابی به آن چشم انداز ، مسیر موفقیت را ترسیم کنید.

 

توسعه قابلیت های نوآوری: ایجاد قابلیت های تکرار پذیر برای نوآوری برای تأمین مستمر مشاغلی مهم در زمینه پروژه های دیجیتال با اهمیت است. در حالت ایده آل ، فرایند نوآوری، سازمان شما را قادر می سازد تا سریعاً تمامی مفاهیم را طراحی، آزمایش و  به طور مکرر مورد آزمون قرار دهید.

 

توسعه یا دستیابی به فنآوری جدید: برای دیجیتالی شدن با یک مرکز رشد همکاری کنید ، یک سازمان سرمایه گذاری را راه اندازی، یا برای توسعه محصولات ، خدمات یا مدل های کسب و کار نوآورانه و قابل استفاده با شرکت های فناوری همکاری کنید.

 

تحول فرهنگ: تحول فرهنگی نه تنها پذیرش فنآوریهای جدید، بلکه شامل ایجاد ذهنیت دیجیتال در DNA سازمان شما است. این امر مستلزم فرآیندهای در حال توسعه برای تشویق، آزمایش و نوآوری و همچنین دگرگونی است که تغییرات سازمانی ، عملیاتی و رفتاری را ایجاد و آنها را در سطح سازمانی ارتقا میدهد.

 

سرمایه گذاری در ساختار دیجیتال: مهم ترین پیشنهاد، این است که مرکزی برای کلیه فعالیت های دیجیتال ایجاد کنید - یک جایگاه اختصاصی که می تواند بطور مداوم ایده ها را اجرا کند. این مجموعه از مهارت های جدید مانند راه های تفکر چابک و تفکر طراحی استفاده خواهد کرد.

برای مطالعه بیشتر درباره تغییرات دیجیتالی در صنایع مربوط به نیرو، گزارش سایت شرکت deloitte که در لینک زیر می آید را مطالعه کنید:

https://www2.deloitte.com/insights/us/en/industry/power-and-utilities/digital-transformation-utility-of-the-future.html?id=gx:2em:3int:4DigiStrat19:5awa:6er:20190411

بزرگتر فکر کردن

 

براساس آخرین تحقیقات انجام شده توسط شرکت Deloitte درمورد فعالان حوزه انرژی، ۹۵٪ بر اولویت بالای استراتژیک تحول دیجیتال اتفاق نظر داشتند. این یک آمار بسیار قانع کننده است. اما آیا شرکت های فعال در این حوزه از فرصت هایی که انقلاب صنعتی چهارم در اختیار آنها قرار می دهد واقعاً استفاده می کنند؟

مطمئناً شرکت ها در زمینه تحول دیجیتال در حال پیشرفت هستند و بسیاری از آنها فناوری­هایی را مورد بررسی قرار داده اند که شاید به نظر تخریب کننده باشد ـ تکنولوژی هایی نظیر هوش مصنوعی، تجزیه تحلیل و یادگیری ماشین از این دسته اند. اما ، کمتر از نیمی از پاسخ دهندگان به این نظرسنجی این موارد را اولویت اصلی قرار داده اند.

علاوه براین، هنگامیکه از آنها در مورد توانایی های دیجیتالی که علاقه بیشتری به آنها دارند سوال شد، تنها حدود 30 درصد از پاسخ دهندگان توانایی های نظیر آنالیز دقیق و روباتیک را "بسیار مهم" تلقی کرده و استفاده می کنند.

آنچه که از این پاسخ ها برمیاید این است که در حالی که تحول دیجیتال یک اولویت است ، برای استفاده از پتانسیل واقعی آن به تلاش بیشتری در این حوزه نیاز است. با وجود چنین فناوریهای دگرگون کننده ای، شرکتهای انرژی باید بزرگ فکر کنند، اما چطور؟

 

یافتن فرصت­های مناسب

عوامل زیادی وجود دارند که فرصت های پربازدهی را در بخش انرژی ایجاد می کنند - از افت قیمت انرژی های تجدید پذیر گرفته تا افزایش استفاده از برق در حمل و نقل و سایر بخش ها. فنآوری های دیجیتال نه تنها به شرکتهای تامین کننده انرژی کمک می کنند تا راندمان عملیاتی مطلوبی را بدست آورند و همچنان در رقابت باقی بمانند بلکه می توانند از طریق این ارزش های جدید درآمد اضافی نیز ایجاد کنند. فنآوری هایی مانند AI (هوش مصنوعی) و IOT  (اینترنت اشیا) در حال حاضر به توسعه مدل های تجاری جدید یا عملیاتی که می توانند عملکرد را بهینه و تقویت کنند سرعت می­بخشد.

اما در برخی موارد ، این فرصت ها می توانند توسط روش های جدید نیز به دست بیایند. فروش انرژی ممکن است گزینه ی مناسبی در برخی از بازارها که با قوانین سخت تنظیم شده است نباشد اما شرکت های نوپا، کارآفرینان و شرکت هایی از صنایع وابسته همیشه برای استفاده از فرصت های جدید در بازار آماده اند. از این فرصت های جدید که در حال حاضر فنآوری به دنبال استفاده از آنهاست، داده های ترموستات­های هوشمند و سایر دستگاه­های خانه هوشمند را می توان نام برد.

 

ضرورت دیجیتال

خبر خوب این است که فعالان در تجارت و صنایع مربوط به خانه از این مزیت استفاده می کنند — چون بانک اطلاعاتی مشتریان و همچنین برندهای قوی زیادی در بسیاری از نقاط جهان در این زمینه وجود دارند؛ اما این مزیت تنها در صورتی که آنها مایل به تغییر فرهنگ خود و حرکت هدفمندی به سوی عصر دیجیتال باشند اهمیت دارد.

وقتی نوبت به تحول دیجیتال می رسد ، بسیاری از شرکت های نیروگاهی هنوز در مرحله اکتشاف قرار دارند و در فناوریهای جدید دست و پنجه نرم می کنند و در معرض آسیب قرار دارند. بسیاری همچنان دیجیتال شدن را یک الزام میدانند که به معنی اجرای پروژه های دیجیتال یک طرفه به جای ایجاد یک استراتژی و فرهنگ دیجیتال در سطح شرکت است.

شرکت های انرژی باید از این مراحل برای رسیدن به مرحله­ "دیجیتالی شدن" بگذرند . باید شیوه های تجارت چابک را به کار گرفته و استراتژی خود را به سمت یک محیط منعطف تر و مشترک سوق دهند و به جای تکمیل پروژه های محدود در یک زمان خاص، باید با ایجاد زیرساخت ها و قالب دیجیتال" امکان تحویل پروژه ها را بیشتر کنند.

در حالی که فرهنگ صنایع انرژی به تغییرات سریع معروف نیستند ، شرکت ها می توانند برای شروع سفر دیجیتالی خود اقداماتی هماهنگ انجام دهند که در اینجا چند مرحله باید در نظر گرفته شود:

 

مسیر را ترسیم کنید: اولین قدم، آگاهی به این مطلب است که "دیجیتالی بودن"، یک کار مهم ، اساسی و بلند مدت خواهد بود. روندی ادامه دار است که به زودی پایان نمی یابد. با تعریف چشم انداز مطلوب سازمان شروع کنید و سپس با تهیه نقشه راه برای دستیابی به آن چشم انداز ، مسیر موفقیت را ترسیم کنید.

 

توسعه قابلیت های نوآوری: ایجاد قابلیت های تکرار پذیر برای نوآوری برای تأمین مستمر مشاغلی مهم در زمینه پروژه های دیجیتال با اهمیت است. در حالت ایده آل ، فرایند نوآوری، سازمان شما را قادر می سازد تا سریعاً تمامی مفاهیم را طراحی، آزمایش و  به طور مکرر مورد آزمون قرار دهید.

 

توسعه یا دستیابی به فنآوری جدید: برای دیجیتالی شدن با یک مرکز رشد همکاری کنید ، یک سازمان سرمایه گذاری را راه اندازی، یا برای توسعه محصولات ، خدمات یا مدل های کسب و کار نوآورانه و قابل استفاده با شرکت های فناوری همکاری کنید.

 

تحول فرهنگ: تحول فرهنگی نه تنها پذیرش فنآوریهای جدید، بلکه شامل ایجاد ذهنیت دیجیتال در DNA سازمان شما است. این امر مستلزم فرآیندهای در حال توسعه برای تشویق، آزمایش و نوآوری و همچنین دگرگونی است که تغییرات سازمانی ، عملیاتی و رفتاری را ایجاد و آنها را در سطح سازمانی ارتقا میدهد.

 

سرمایه گذاری در ساختار دیجیتال: مهم ترین پیشنهاد، این است که مرکزی برای کلیه فعالیت های دیجیتال ایجاد کنید - یک جایگاه اختصاصی که می تواند بطور مداوم ایده ها را اجرا کند. این مجموعه از مهارت های جدید مانند راه های تفکر چابک و تفکر طراحی استفاده خواهد کرد.

برای مطالعه بیشتر درباره تغییرات دیجیتالی در صنایع مربوط به نیرو، گزارش سایت شرکت deloitte که در لینک زیر می آید را مطالعه کنید:

https://www2.deloitte.com/insights/us/en/industry/power-and-utilities/digital-transformation-utility-of-the-future.html?id=gx:2em:3int:4DigiStrat19:5awa:6er:20190411

بازگشت
ارتباط با ما

با ما همراه شوید

دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا، خیابان تابان غربی، پلاک 12 ، ساختمان فاخر، طبقه چهارم
تلفن: +98 (21) 8867 8225 – فکس: +98 (21) 8608 2871
ایمیل: info@fakher.ir
2019 © هلدینگ فاخر. تمامی حقوق محفوظ است.
01
فعالیت ما

02
درباره هلدینگ فاخر

03
با ما آشنا شوید

04
آمار و ارقام

05
مجله

06
ارتباط با ما

EN FA
در حال بارگذاری