fa

مجله

2019-05-19

چهار دلیلی که شغل شما را سخت تر از آنچه هست میکند

Julia Tell -Oct 16, 2018, 4:54 PM - Business insider

اگر رفتن به سر کار برای شما مانند گذر از یک  مسیر سخت است, احتمالا شما زندگی و کار خود را سختتر از آنچه که هست میکنید. هنگامی که شما با حرفه ی خود در حال مبارزه هستید, همه ی جنبه های زندگی و احساسات شما تحت شعاع قرار میگیرد و از شغل خود متنفر خواهید بود. چنین وضعیتی میتواند منجر به فرسودگی شغلی, عملکرد شغلی ضعیف و در نهایت اخراج یا نیاز به ترک محیط کار شود. اما شما با تغییر مسیر میتوانید بدترین موقعیت های شغلی را  رو به بهبود ببرید.
حال چهار دلیلی که موجب سختتر شدن شرایط کاری شما میشود:

شما از انجام وظایف سخت خودداری میکنید

 

برایان تریسی, نویسنده و متخصص کتاب مدیریت زمان میگوید: ابتدا با بزرگترین, سختترین و مهمترین وظیفه کار را شروع کنید.
جمله ی  معروف مارک تواین, نویسنده "خوردن قورباغه" هم مصداق همین مفهوم است. اگر صبح قورباغه را بخورید, میتوانید مطمئن باشید که بدترین و سختترین کار آن را انجام داده اید و بنابراین کارهای دیگر دشوار به نظر نمیرسد و بقیه ی روز میتوانید به راحتی قایقرانی کنید و لذت ببرید. هر روز یک لیست از کارهای خود تهیه کنید و سختترین ها را پیدا کنید. آنها را در الویت  قرار  دهید و به تعویق نیاندازید, چرا که این کار تنها حس ناراحتی را در شما تقویت و بهره وری شما را کاهش میدهد.

 

به جای کمک گرفتن, خود را منزوی میکنید

 

شما نمیتوانید به تنهایی از عهده ی همه ی کار ها بر بیایید. اگر به همکاران خود اعتماد کنید و از آنها کمک بگیرید, بیشتر کار میکنید.
اینگا بایل, مدیر اجرایی لویدز لندن, در مصاحبه یی با نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۸ گفت: راز موفقیت من محاصره کردن خود با افراد موفق و توانمند است.
شما ممکن است احساس کنید که میتوانید همه ی کارها را بهتر از هرکسی دیگر انجام دهید. اما بهتر است کمال گرا بودن را کنار بگذارید و تا اشخاص دیگر خوب بودن را یاد بگیرند و اگر شکست خوردند, میتوانند از آن به عنوان تجربه استفاده کنند. اینجور نیست؟ راهی برای کار کردن با مردم اطراف خود پیدا کنید. این افراد برای شما خطرآفرین نیستند.
بر اساس مطالعه یی در دانشگاه استنفورد, کار کردن با دیگران میتواند انگیزه ی شما را افزایش دهد و کار را تبدیل به بازی کند.

همکاری نه تنها باعث لذت بردن شما از کار میشود, بلکه روابط کاری را بهبود میبخشد که این به نوبه ی خود اعتماد و خلاقیت را در محیط کار افزایش میدهد و حتی در سلامتی شما تاثیر گذار است.

 

مردد نباشید

 

گرفتن بهترین تصمیمات و پیدا کردن درست ترین راه حل در محل کار میتوانید فکر شما را آشفته کند  و باعث پایین آمدن بهره وری شما شود.
تیم هررا, سردبیر و بنیان گذار "Smart Living" در نیویورک تایمز نوشت: تلاش برای یافتن بهترین راه حل ممکن, منجر به بی نظمی, پشیمانی و پایین آمدن سطح شادی میشود. افرادی که اصرار به پیدا کردن بهترین راه حل ها را دارند, نسبت به افراد دیگری که سریع تصمیم میگیرند, از انتخاب خود ناراضی تر هستند.
سعی کنید یک تصمیم خوب بگیرید تا از نتیجه ی آن هم راضی باشید و سپس سراغ کار بعدی بروید. هرچه کمتر زمان هدر بدهید, راضی تر خواهید بود.

 

زندگی خود را وقف کار نکنید

 

وقتی از کار فاصله میگیرید, با دیدگاهی جدید و سرزنده تر به سمت او برمیگردید.
بین خود و کار خود یک مانع بگذارید و تعادل ایجاد کنید. بر اساس مطالعه یی در دانشگاه پیتسبرگ, فعالیت های خارج از کار و فرحبخش نه تنها باعث بهبود سلامت روان میشود, بلکه باعث افزایش سلامت جسمانی هم میشود.
بر اساس مطالعه ی دیگری دانشگاه وارویک (Warwivk) , افراد خوش بین, کارگران سازنده تری هستند. شما با نداشتن اوقات فراغت تنها کار را برای خود سختتر میکنید. با سرزنده بودن در محل کار, با سهولت بیشتری کار خواهید کرد.

2019-05-18

مکانیزه کردن همه فرآیندها موفقیت بزرگ تیپاکس در سال 97

مصاحبه ای با آقای مهرداد فاخر در نشریه تیپاکس

تیپاکس در طول فعالیت کاری خود، فراز و نشیب های فراوانی داشته اما از سال 1339 تا به امروز، هیچگاه از ارائه خدمت به مردم باز نایستاده و در حدود نیم قرن، مورد اعتماد ترین شرکت پستی کشور بوده است. اکنون با تغییر رویکرد دولت و امکان فعالیت گسترده کسب و کار های خصوصی در حوزه پست، تیپاکس هم برنامه های توسعه ای امروز فراوانی دارد که اجرای این برنامه های توسعه ای امروز بر عهده دکتر مهرداد فاخر، فرزند محمد علی فاخر، بنیانگذار صنعت پست خصوصی در کشور قرار گرفته است.مدیرعامل جوان تیپاکس، برای مدیریت این شرکت، پله پله و گام به گام راه خود را طی کرده است. مدیرعامل جوانی که در این صنعت برخی او را مرد اول پست خصوصی کشور و یکی از صاحب نظران اصلی صنعت پست می دانند. از نظر کاری، او از نوشتن قرارداد بارنامه و بارچینی در کامیون تا سمت هایی چون معاون امور شعب، معاون اجرایی و قائم مقام مدیرعامل را تجربه کرده و هم اکنون علاوه بر اینکه مدیرعامل شرکت تیپاکس است، ریاست هیئت مدیره هلدینگ فاخر و ریاست هیئت مدیره اولین اپراتور خصوصی پست ایران را برعهده دارد. از نظر جایگاه تحصیلات آکادمیک نیز علاوه بر تحصیل در گرایش مدیریت اجرا در مقطع کارشناسی ارشد(MBA) و در مقطع دکتری (DBA) در گرایش راهبری کسب و کار، به طور خاص روی سیستم ها و صنعت مدرن پست دولتی و خصوصی در دنیا تحقیق و مطالعه کرده است.دکتر مهرداد فاخر، در این گفت و گو از دشواریهای گذار تیپاکس از سیستم سنتی به مدرن و البته از عزمش برای ارائه خدمات  استاندارد و بین المللی می گوید که می خوانید.

  • در ایران تعداد شرکت هایی که نیم قرن به طور مستمر فعالیت کرده باشند کم است. رمز ماندگاری تیپاکس چیست؟

عشق به کار.ما تنها برای درآمد و به دست آوردن سود مادی کار نمی کنیم و این صنعت را با گوشت و پوست و خون مان دوست داریم.به همین دلیل، شاید در مقاطعی اگر فرد دیگری به جای ما بود این شرکت را تعطیل می کرد.مثلا در دهه 60 و با توجه به مشکلات جنگ، ادامه فعالیت تیپاکس از نظر اقتصادی به نفع خانواده فاخر نبود. اما پدرم بخش اعظمی از سرمایه خود را هزینه کرد تا این مجموعه زنده بماند.

یک داستان جالب برای شما به نقل از پدرم بگویم. در دهه 60 بانکداری الکترونیکی وجود نداشت و حقوق به صورت نقد به افراد پرداخت می شد. پدرم برای اینکه خیال کارمندان راحت باشد که حتما  به موقع حقوق شان را می گیرند، دستور می دادند که از چند روز مانده به آخر ماه به بانک مراجعه کرده و پول لازم برای پرداخت حقوق را بگیرند و می گفت این را در گاو صندوق مرکز خدمات تیپاکس بگذارید و در گاو صندوق را هم باز کنید تا همه کارمندان با خیال راحت کار کنند. اتفاقا این یکی از افتخارات تیپاکس است که در حدود نیم قرن فعالیت، چه در زمان انقلاب و چه در زمان جنگ، حتی یک ماه هم حقوق کارکنان عقب نیافتاده است.

  • به نظر می رسد این علاقه به صنعت پست در ژن شما هم نفوذ کرده چون در رزومه تان دیدم که در حوزه پست تحصیل و مطالعه داشته اید.

بله همانطور که عرض کردم شخصا عاشق این صنعت هستم. از دوران کودکی با پدرم همیشه همراه بودم و از نوشتن یک قرارداد بارنامه تا بارچینی کامیون را از نزدیک تجربه کردم و در سفرهای استانی کنارشان بودم. بخش زیادی از تحصیلم در کشور انگلستان بود و در آنجا زمان زیادی را برای مطالعه صنعت پست در جهان گذاشتم و تمام هدفم هم این بود که روزی به کشورم برگردم و با ایجاد تغییرات اساسی در صنعت، خدمات مدرن پستی را پیاده کنم. برای این علاقه ام شبانه روز کار کرده و می کنم. به قول یکی از دوستانم ماموریت و رسالت بنده در 24 ساعت از 7 روز هفته به ارتقای خدمت کوریر و صنعت پست اختصاص یافته است چون به نظرم لیاقت مردم ما در دریافت خدمات پستی آنچه که اکنون وجود دارد، نیست و باید سرویس ها و خدمات خود را ارتقا دهیم. همانطور که کشور ما در بسیاری از شاخص ها در منطقه بی نظیر است، باید خدمات لجستیک مان هم بی نظیر باشد.

  • تیپاکس زمانی در کشور های مختلف دفتر و شعبه داشت و خدمات وسیعی را دراین خصوص ارائه می کرد. آیا دوباره به فکر راه اندازی شعبات و خدمات بین المللی هستید؟

بله قطعاً. در دهه 50 تنها گزینه برای ارسال کالای بین المللی در ایران فقط تیپاکس بود و شرکت های بین المللی پستی حال حاضر دنیا، یا متولد نشده بودند یا تازه در حال تاسیس بودند. پس از آن دوره، موضوعاتی که کل کشور را تحت الشعاع قرارداد ارتباط ما را با دنیا قطع کرد و پس از آن هم جنگ کشور را درگیر خود کرد. در دهه 70 نیز اعتقاد بر این بود که صنعت پست باید در انحصار دولت باشد و در نتیجه همیشه یک فشار مضاعفی بر ما وجود داشت و لذا امکان فعالیت در عرصه بین الملل عملا وجود نداشت.

با تغییر رویکرد دولت و اتفاقات اخیری که افتاد، به ویژه اینکه شرکت خواهر ما موفق به دریافت اولین پروانه اپراتوری پست خصوصی شد، ما دوباره به فکر احیای دفاتر بین المللی تیپاکس افتادیم. در این راه مذاکرات مختلفی با کشور های منطقه داشته ایم و هر چند بحث های اخیر تحریم کمی این ارتباطات را متزلزل کرده ولی کمکان راه اندازی و توسعه شبکه بین المللی تیپاکس را در برنامه کاری خود داریم.

  • اشاره کردید که لیاقت مردم ما در دریافت خدمات پستی آنچه که اکنون وجود دارد، نیست منظورتان چیست و چه خدماتی باید ارائه شود که شایسته ایران و ایرانی باشد؟

متاسفانه به خاطر نداشتن یک بستر یا شبکه یا دقیقتر بگویم زیرساخت استاندارد پستی، امروز هر فردی در کشور با مجوز یا بدون مجوز، که اگر هم داشته باشد اکثر موارد با مجوزی که شاید خیلی هم مرتبط به کار پستی نباشد، از پیک های موتوری شخصی گرفته تا اتوبوس ها و وانت بار و تاکسی ها، در حال جابه جایی محموله است. این در حالی است که بسیاری از این افراد، هیچ تخصص و دانشی برای حمل بسته ندارند و حتی خدمات مناسبی هم ارائه نمی کنند. اتحادیه جهانی پست (Universal postal union) یک سری استانداردهایی را برای ارائه خدمات پستی تعریف کرده است و هرکسی که در این حوزه فعالیت می کند، ملزم به رعایت این استانداردهاست که البته متاسفانه در ایران این اتفاق نمی افتد.

ما در تیپاکس در تلاشیم متفاوت از گذشته خدمات بدهیم و در عمل و برای دستیابی به این هدف، اکنون ما تنها کوریری در ایران هستیم که تمام فرآیندها را به صورت اتوماتیک انجام می دهد. در واقع برنامه نرم افزاری مدیریت جمع آوری و توزیع مرسولات (که با نام جت نامگذاری شده است) در تیپاکس به صورت بومی در جهت مکانیزه کردن فرآیندها تعریف و دستگاه های لازم هم برای آن تهیه شده است. از سوی دیگر با همکاری یکی از شرکت های خواهرمان به نام  تی هاب، تجزیه و سورتینگ به صورت تمام خودکار و در مجهز ترین و مدرن ترین هاب منطقه، انجام می شود.

این تغییرات و به روز رسانی ها صرفا برای ارتقای بازده و کیفیت خدمات نیست بلکه ما برای حفظ محیط زیست به عنوان مسوولیت اجتماعی مان احساس وظیفه می کنیم. در همین راستا، صدور برگه های کاغذی در تیپاکس به طور کامل متوقف شده است. پیش از این برای هر محموله ای، 4 برگ کاغذ برای آن صادر می شد که یکی از آنها متعلق به ستاد بود. در آن زمان، چاپخانه ای که امور مربوط به چاپ شرکت ما را انجام می داد معتقد بود که مصرف کاغذ ما به اندازه مصرف یک بانک است! اکنون خوشحالیم که فرآیندها در این شرکت اتوماتیک شده و کاغذ از این فرآیندها حذف شده است. همچنین در ادامه بحث های مربوط انجام و نیز به حمایت از محیط زیست، آمادگی خود را برای برقی کردن وسایل نقلیه حمل محموله های تیپاکس در سراسر کشور اعلام کرده ایم. مشابه این کار را برخی شرکت های بین المللی نیز با موفقیت انجام داده وما هم دوست داریم سهم مان را در حفظ محیط زیست ایفا کنیم. هر چند، اجرای این پروژه بزرگ و موثر، بدون حمایت دولت به تاثیری که باید داشته باشد منجر نمی شود.

اما اگر بخواهیم پاسخ دقیق تری به سوال شما بدهم، باید بگویم از نظر ما سرویس هایی که ارائه می کنیم کافی نیستند و باید تنوع خدمت داشته باشیم تا خواسته های به حق مردم را برآورده کنیم. همچنین تکریم و احترام به مشتری باید بیش از این ارتقاء یابد و البته درصدد اجرای آن هستیم. برای مثال، واحد خدمات مشتریان تیپاکس سیستمی را برای ثبت و پیگیری شکایت  مشتریان راه اندازی کرده که در این سیستم با پایش، فرآیند پاسخگویی به مشکلات مشتری با سرعت بیشتری انجام و نیز بروز خطا در آن بسیار کاهش می یابد. علاوه بر این در قسمت بازاریابی و فروش ، بخش customer care راه افتاده است که میزان رضایت مشتریان را رصد میکند و عملکرد شعب و تیپاکس یاران را می سنجد تا با شناسایی نقاط ضعف، در آینده خدمات بهتری ارائه کنیم. البته در برخی نقاط، نبود یکسری امکانات زیر ساختی، فنی نظیر ضعف شبکه اینترنت یا ساختاری مانند همکاری نکردن برخی سازمان ها، به کیفیت خدمات ما آسیب می زند اما در تلاشیم مشتری این موضوع را حس نکند. شعارمان هم از ابتدا این بوده که آنقدر باید ارتقاء پیدا کنیم تا خدماتی در شان و لیاقت مردم ایران ارائه دهیم.

  • همانطور که شما هم اشاره کردید، افرادی بدون تخصص لازم، اقدام به حمل و جابه جایی بسته می کنند. طبیعتا از سمت مشتری، این نگاه وجود دارد که این بسته را می توان به عنوان مثال از طریق اتوبوس، با قیمتی ارزان تر از تیپاکس ارسال کرد. پس چرا باید سراغ شما بیایند؟

در درجه اول حفظ امنیت و سلامت محموله بسیار مهم است و طبیعتاً یک اتوبوس، امکانات و افراد مربوطه با مهارت های لازم برای بارچینی و حمل بسته را ندارد. به همین دلیل هم بسیار اتفاق می افتد که محموله ها در روش های غیر استاندارد این چنینی آسیب جدی می بینند. این در حالی است که برخی از مشتریان به این موضوع توجه ای ندارند و در ارسال محموله های خود از طریق آژانس ها و بنگاه های جا به جایی کالای بین شهری ریسک زیادی می کند. در این فرآیند ممکن است بار آسیب ببیند و هیچ بیمه ای هم شامل خسارت آن نشود. در مقابل، مشتریانی هستند که خدمات حمل بسته های خود را به تیپاکس و یا همکاران دیگری که مجوز استاندارد و مهارت های لازم برای این کار را دارند، می سپارند. به این ترتیب، مثلا در تیپاکس به وسیله ی یک تماس با شعبه ها و کال سنتر یا از طریق اپلیکیشن my tipax، تیپاکس یاران ما به محل مشتری مراجعه کرده و بسته را تحویل می گیرد، این بسته بطور استاندارد حمل شده و سر موعد تحویل داده میشود. سیستم کاری تیپاکس درب به درب است، لذا دیگر لازم نیست یکبار فرستنده به اتوبوسرانی مراجعه کرده و بسته را تحویل بدهد و یکبار هم گیرنده در شهر مقصد به اتوبوسرانی مراجعه کند و بسته را دریافت کند. باید این نکته را به موضوع اضافه کنیم که در این میان مشخص نیست محموله با چه کیفیتی حمل می شود. در نتیجه مشتریان بها، زمان و ریسک زیادی را برای روش های غیر استاندارد می پردازند.

  • سال 97 بر تیپاکس چه گذشت؟آمار و ارقام فعالیت هایتان به چه صورت بود؟

سال 97 و به ویژه ماه نخست این سال برای تیپاکس بسیار دشوار بود. ما فرآیند مکانیزاسیون را تازه شروع کردیم و طبیعی است وقتی قرار است یک فعالیت سنتی به سیستمی مدرن تبدیل شود، با چالش های زیادی روبرو خواهد شد. یکی از چالش های ما چالش فنی و در بخش سیستم های سخت افزاری و نرم افزارهای مربوط بود. در این راه، هرچقدر هم به صورت پایلوت یک نرم افزار تست شود، باز هم وقتی زیر بار واقعی و گسترده می رود، ممکن است با مشکلات و چالش هایی روبرو شود که این اتفاق برای مدرنیزاسیون فرآیندهای تیپاکس هم صادق بود. به عنوان مثال وقتی مکانیزه کردن حوزه تجزیه مبادلات اتفاق افتاد، نرم افزاری بومی جت با سامانه بویمر آلمانی کانفیلیکت هایی داشت که توسط تیم فنی و تلاش های شبانه روزیشان برطرف شد. اما مهم تر از موارد بالا، به نظرم هر تغییری، با مقاومتی همراه است. برخی از همکاران در داخل سازمان در مقابل این تغییرات مقاومت کردند. از پنجم فروردین ماه که شروع به کار کردیم و قرار بود سیستم به صورت کاملا مکانیزه راه بیافتد، طبیعتا اطلاعات بسته ها باید با استفاده از دیوایس های مخصوصی ثبت و صادر می شد و با توجه به مشکلات گفته شده، با یک ریزش بزرگ در سفارش های مشتریان روبرو شدیم تا جایی که برخی پیشنهاد کردند این سیستم جدید را تعطیل کرده و به همان فرآیندهای سنتی بازگردیم. حتی برخی از همکاران ما معتقد بودند که تیپاکس در حال از بین رفتن است. یا دوستان مان ما را نصیحت می کردند که چرا تیپاکس را از بین می برید. عده ای از همکاران مان در صنعت پست هم شایعه درست کردند که تیپاکس در آستانه ورشکست شدن است. اما ما ایستادگی کردیم و نگاه مان این بود که اگر امروز موفق به استقرار یک سیستم نوین نشویم، هیچ وقت موفق نخواهیم بود. روزهای خیلی سختی را تیپاکس و حتی مشتری ها تحمل کردند که باید هم از همکارانم در درون سازمان و شرکت های خودمان و هم از مشتریانی که با وجود کاستی ها به مجموعه ما وفادار ماندند قدر دانی و تشکر کنم. ولی با یاری خدا اکنون فرایندها به طور کامل مکانیزه شده و کارها روی روال است.

البته این مقاومت ها سبب شد کمی از برنامه عقب بیفتیم. برای مثال قرار بود اپلیکیشن my tipax  امسال راه اندازی شود که به اردیبهشت ماه سال آینده موکول شد. با استفاده از این اپلیکیشن، مشتریان از تماس های مکرر به شعبه ها برای سفارش، رهگیری و پیگیری مرسوله خود بی نیاز شده و به راحتی و به صورت الکترونیکی امکان سفارش حمل بسته را دارند با این تغییر، همکاران ما با سرعت بیشتری به محل متقاضی مراجعه کرده و بسته را تحویل می گیرند. همچنین امکان رصد و پایش وضعیت بسته از طریق این اپلیکیشن وجود دارد. اکنون ما از طریق 300 شعبه در 220 شهر به 250 شهر کشور، روزانه حدود 50 هزار محموله را جا به جا می کنیم. البته این 220 شهر به جز شهرهای تهران و کرج هستند و این در حالی است که فقط 40 شهرستان که جمعیتی بالای 30 هزار نفر، نفر دارند، در کشور مانده که هنوز تیپاکس در آنجا سرویس دهی خود را آغاز نکرده است. ما گسترش شبکه را به طور جدی در سال آینده دنبال خواهیم کرد و این 40شهرستان نیز تحت پوشش قرار خواهند گرفت تا عملا تمام شهرها و شهرستان های بالای 30 هزار نفر جمعیت، تحت سرویس دهی شبکه تیپاکس باشند.

  • تیپاکس چه جایگاهی در صنعت پستی کشور دارد؟

یک اکوسیستم بزرگ لجستیک در هلدینگ فاخر تعریف شده است و تیپاکس یکی از بزرگترین بازیگران این زنجیره است. این اکوسیستم در کنار شرکت های خواهرمان و البته دیگر فعالان پستی کشور قراردارد، شکل گرفته و در حال توسعه است. چند پروژه مهم نیز در دست کار است که به زودی رو نمایی می شوند. به عقیده صاحب نظران و حتی رقبا تیپاکس ، لیدر بازار کوریر سرویس ها است ولی با این وجود این در سبد اهدافمان تعریف کردیم که بتوانیم با ارائه سرویس های جدید سهم بیشتری از بازار را در اختیار بگیریم.

  • برنامه های تیپاکس برای سال 98 چیست؟

شرکت تیپاکس ، کسب جایگاه برترین کوریر بین المللی ایرانی را در چشم انداز خود دارد لذا ما به دنبال خدمات کوریری سریع، دقیق، ایمن و متناسب با نیاز مشتری هستیم. فناوری های دیجیتال و توسعه هوشمندانه شبکه، برای رسیدن به موقعیت ممتاز و رقابتی ما در بازار کمک خواهد کرد و ما تداوم در ارائه خدمات با کیفیت، استقرار پلت فرم رضایت مشتری و استواری در ارتباط برنده – برنده با شرکای تجاری و تامین کنندگان را رمز موفقیت اکوسیستم خود می دانیم.

  • با چه چالش های مهمی در سال آینده مواجه خواهید بود؟

یکی از چالش های بزرگ ما و البته شخصی بنده، این است که برنامه های توسعه ای متعدد و فشرده ای داریم و علاقه مندیم هرچه سریعتر آنها را اجرا کنیم در حالیکه زمانمان بسیار محدود است. تغییرات اساسی در ساختار سازمانی تیپاکس از سال جاری جدی تر آغاز شده و اکنون با این تغییرات، با وجود مشاوران با تجربه، کار آزموده و زبده، بافتی جوان را در دستور کار خود دارد که در نتیجه این تغییر، میانگین سنی همکاران بنده در ستاد مرکزی به زیر 35 سال رسیده است. به عبارت دیگر با سیاست های نوین هلدینگ فاخر، سرمایه های انسانی در مجموعه تیپاکس 60 ساله، در حال حاضر جوان تر شده است. از طرفی برای مدرن و به روز شدن، رویکردمان این است که از همکاران تحصیلکرده بیشتری کمک بگیریم.

در حال حاضر میانگین تحصیلات سرمایه های انسانی بالاتر از کارشناسی و نزدیک به کارشناسی ارشد است. مهمتر از دو مورد بالا این که بر خلاف سال های گذشته بستر حضور بانوان مناسب تر از قبل شده و لذا میزان حضور بانوان بین همکاران پر رنگ تر از قبل و حتی در بخش ستادی بیشتر از آقایان است.

در همین راستا سال 98 کار زیادی داریم و باید شبکه را به نحوی تغییر دهیم که بتوانیم به اهدافمان دست یابیم. از سوی دیگر منتظریم تا اپراتور اول که شرکت تیپاکس نیز تحت لایسنس آن فعالیت می کند، به سرعت کار خود را آغاز کند. با حل شدن چالش های حقوقی و بروکراتیک که با برخی سازمان ها داریم سرعت اجرای این تغییرات بیشتر خواهد شد. در نهایت اینکه امیدوارم چالش نهایی و آخر ما رقابت سالم با دیگر فعالان این صنعت باشد.

  • در پایان اگر نکته ای دارید بفرمایید.

طبق تجربه سال های گذشته پیش بینی میکنیم امسال نیز تا پایان سال، روزهای بسیار شلوغی در تیپاکس داشته باشیم.

با توجه به حجم مبادلات و ارتباطات مردم، شب عید تعداد محموله ها افزایش می یابد و به همین دلیل تیپاکس و سایر شرکت های خواهر در بیشتر روزهای اسفند ماه حتی به صورت 24 ساعته در بخش های عملیاتی و حتی ستادی مشغول کار هستند. در نتیجه باید از همکارانم به دلیل همراهی های صمیمانه و تلاش هایشان تشکر کنم.

امیدوارم مشتریان هم از تلاش همکاران ما راضی باشند و سال آینده با همدلی و همراهی یکدیگر، ارتقای بهتر و بیشتری داشته باشیم.

2019-05-14

اولین اپراتور خصوصی پست ایران

قرار نیست اپراتور « آقابالاسر » کسب‌وکارها و کوریرهای پستی کشور شود!

گفتگویی با دکتر مهرداد فاخر رییس هیئت مدیره اولین اپراتور خصوصی پست کشور

- این گفتگو اولین گفتگوی رسمی نشریه تیپاکس با محوریت موضوع «اپراتوری خصوصی پست» است. جناب دکتر فاخر به عنوان رییس هیئت مدیره اولین اپراتور خصوصی پست کشور می خواستم بپرسم که با توجه به اینکه حدود ۶ ماه از اخذ پروانه اپراتوری می گذرد، چه پیشرفتی در روند راه‌اندازی و شروع به کار آن اتفاق افتاده است؟

 

-بخش عمده ای از این سئوالتان را مدیر عامل اپراتور ،جناب آقای مهندس رضایی باید جواب دهند. چرا که سکان امر به دست ایشان و تیم اجرایی شان است و از جزئیات پیشرفت کار بیشتر از بنده مطلع هستند. ولی آنچه قابل بیان است، این است که در این شش ماه اپراتور در حال تکمیل بدنه خود و مطالعه و ارزیابی دقیق وضعیت پستی و صنعت کوریری کشور بوده است. تا بتواند مدل کسب و کار بهینه متناسب با شرایط پست در  ایران و فضای بین الملل را با توجه اهداف هلدینگ، تامین کند. 

پست در دنیا صنعتی پویا است. نظام حاکمیتی بر مبنای تدبیری که اندیشیده اند خصوصی سازی و کوچک کردن دولت را راهبردی اساسی برای این پویایی و پیشرفت دانسته اند. دولت و وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات هم تلاش زیادی برای تحقق این مهم کرده اند. هم اکنون وظیفه ی بخش خصوصی است که با تجربیات و چالاکی خود بتواند نتیجه و خروجی این فرآیند را در جامعه نشان دهند. البته بدون حمایت مستمر حاکمیت، دولت و مجلس این اتفاق نخواهد افتاد.

 

 کسب و کارهایی که می خواهند ولی نمی توانند به پست متصل شوند.

 

- جایگاه اپراتور در نقشه راه هلدینگ فاخر چیست؟ هلدینگ فاخر چه برنامه ای برای اپراتور دارد؟

- آنچه در راهبردهای کلان هلدینگ برای اپراتور مسلم است، توسعه ارتباطات کسب‌وکارها از منظر لجستیک و سامانه های کوریری است. این مهم جز با ایجاد فرصت های بیشتر برای سودآوری این کسب و کارها میسر نمی‌شود. فرصت‌هایی مانند مشتریان بالقوه‌ی پستی، کشف بازارهای تاریک و یا سرویس های نوین حاصل از هم‌افزایی این کسب‌وکارها.

به عنوان مثال خدمات ارزش افزوده (VAS) مختص کسب‌وکارهای پستی، در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته به افزایش درآمد کسب‌و‌کارها و از طرفی هم‌آفزایی خدمت‌ها کمک می‌کنند. پست دیگر فقط محموله ها را جابجا نمی کند.

اما اپراتور نه تنها باید به توسعه کمیت‌های خدمات پست اهتمام ورزد، بلکه باید به خدمات پایه پستی هم توجه کند. نکاتی که شاید در ابتدا برای فعالان اقتصادی یا کسب‌وکارهایی که با صنعت و پست و کوریر سروکار دارند، بدیهی به نظر بیاید. به عنوان مثال روشن است، که برای بهبود کیفیت سرویس‌های پستی عوامل متعددی می توانند برای گیرنده یا فرستنده محموله در هنگام ارسال، طول مسیر و یا دریافت مهم باشد. سرعت و زمان حمل، امانتداری، ایمنی و حفظ بسته از آسیب ها، هزینه ارسال، سهولت در تحویل بسته و ...

اما آنچه شاید بسیار روشن نباشد این است که بسیاری از این متغیرها، مستقیم یا غیر مستقیم تحت‌تاثیر زیرساخت است. و اگر در زیرساخت بهبود نداشته باشیم، هم مصرف‌کننده‌ها و هم کسب‌وکارها نمی توانند به اهدافی که عرض کردم برسند. زیر ساخت هایی مانند زیرساخت ارتباطات و فن آوری اطلاعات، زیرساخت راه‌ها حمل و نقل، زیر ساخت تبادل مالی، حقوقی، بیمه و .... شاید برای خیلی از مخاطبین جالب باشد که چند کشور وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات با وزارت راه یکپارچه است و یک وزیر دارد. البته مشخص است که اپراتور نمی تواند در بسیاری از این موارد ورود کرده و فعالیت کند. این یعنی اپراتور می شود طراح و مجری یک سامانه استاندارد و به روز و مبتنی بر مشخصه های بومی و ملی کشورمان.

صنعت پست کشورمان و به ویژه بخش خصوصی آن بخاطر دلایل مختلف مانند سابقه سنتی فعالیت پستی در کشور، تحریم ها و سایر مشکلات به صورت محلی کار می کند و با فضای بین الملل بیگانه است. و در نتیجه بخاطر پایین بودن شاخص های کیفی و استاندارد پست نخواهیم توانست به بازار بین الملل متصل شوند.  باید با شرکت های بین المللی ارتباط داشته باشیم تا بتوانیم با توسعه پست هم کمی و هم کیفی شاخص های خدمت پستی را ارتقا دهیم. این لازمه ارتباط، داشتن سیستم ها و روش‌های به‌روز و نوین است.

مثال عرض می کنم یکی از مهمترین مباحث حوزه کسب و کار، تجارت الکترونیک است. تجارت الکترونیک از بخش‌هایی است که در ایران بدون رعایت زیرساخت استاندارد لجستیک، ورود و توسعه پیدا کرده است. فروشگاه‌های اینترنتی بستر و ظاهر رابط کاربری (UI) و تبادل مالی را توسعه داده اند ولی در مورد تبادل کالا، زنجیره تامین و لجستیک یا کاری نکرده‌اند و یا نتوانسته‌اند خود را با زیرساخت تطبیق بدهد. این باعث نارضایتی و در نتیجه تخریب برند، نزد مشتری می شود. «جک ما» بنیانگذار علی بابا در چین این موضوع را با یک نظریه به نام مثلث آهنین عنوان می کند. مثلثی که زیرساخت تجارت الکترونیک است و یک ضلع آن را لجستیک تشکیل می دهد. 

خیلی مهم است که استارت آپ و کسب‌وکارهای نوین، چه آنها که در مرحله شروع کار هستند و چه آنها که به مرحله توسعه رسیده اند، بتوانند از مراجعی متخصص در این زمینه، کمک بگیرند. و بتوانند خدمات خود را با استانداردهای سامانه‌های لجستیک تنظیم کنند. این مهم می تواند یک نقطه فرصت کلیدی برای اپراتور هم باشد. که یکی از این مراجع شود.

طیف مخاطب این کسب‌وکارها گسترده است. هم از نظر میزان تراکنش‌های مالی و هم از مناظر دیگر مانند فرهنگی، جفرافیایی، سنی و تنوع خود کسب‌و‌کار. به عنوان مثال برای یک فردی که با یک نیسان در خیابان ملت برای سه شهرستان بارهای ریز و درشت جابجا می‌کند، شنیدن نام یک اپراتور یک کابوس است. استفاده از اصطلاحاتی مانند استانداردسازی و نظام بخشیدن به ساختار کوریر برای فرد مذکور یعنی بروکراسی و هراس از هزینه هایی که فکر می کند هیچ سودی برای وی ندارد. اما اگر بتوانیم با بیان و ارتباطی متناسب با فضای فکری ش با وی سخن بگوییم، او خود دنبال ما می آید و از طرح استقبال می کند. باید ابتدا نیاز وی را سنجید. این فرد بیمه ای برای روز واپسین ندارد و بار کسانی را که از تهران به مقاصد مشخص در کشور حمل می کند هیچ تضمینی برایش وجود ندارد. توسعه ای برای درآمدش وجود ندارد. اگر بخواهد به فرزندش در مورد شغلش حرفی بزند، عنوان و وجهه‌ی مشخصی ندارد. این ها همه نقاط درد مخاطب ما هستند. این فرد به تنهایی یک سیستم کوچک کوریری است ولی ناپایدار. این ناپایداری اش می تواند هم به خود و خانواده اش هم به مشتریان و جامعه اش سرایت کند و آسیب بزند. متولی سامان دادن به این وضع، اپراتور است. و این جایگاه را روابط عمومی و متخصصان مدیریت برند اپراتور باید به درستی تبیین کنند.

 

 برای یک فردی که با یک نیسان در خیابان ملت برای سه شهرستان بارهای ریز و درشت جابجا می‌کند، شنیدن نام یک اپراتور یک کابوس است.

 

 - انتظاری که شما به عنوان رییس هیئت مدیره از مدیریت و کارکنان اپراتوری دارید، چیست؟

-من  در مرحله اول از مدیریت و سپس از واحدهای روابط عمومی اپراتور، هلدینگ، تیپاکس و سایر شرکت‌های خواهر تیپاکس می‌خواهم تا در مورد نقش و جایگاه اپراتور شفاف‌سازی کنند. خیلی از کارکنان مجموعه‌ی هلدینگ از زمان اخذ مجوز به من تبریک گفته اند، پوسترش را در شعب نصب کرده اند و خوشحال هستند که خانواده هلدینگ فاخر، پروانه اولین اپراتور خصوصی پست را دریافت کرده است. ولی شاید اگر یکی از مشتریانشان از ایشان در مورد اپراتوری سئوال کند، نتواند در مورد جایگاه و نقش و وظایف اپراتور توضیح مناسبی را ارائه کند. و یا حتی بدتر، توضیحی که می‌دهد نادرست باشد و به برند اپراتور آسیب بزند.

مثلا روزی یکی از کارمندان قدیمی شعب به من گفت: خوب شد اگر اپراتوری راه بیافتد از این بعد دیگر کسی نمی تواند کسب و کار ما را تهدید کند و قاچاقی کار کند و ... ولی این حجم سرمایه گذاری و فعالیت ها بخاطر این نیست که ما «آقابالاسر» صنعت پست شویم.

بنده به عنوان یکی از سیاست‌گذاران کلان اپراتور این حرف را می‌گویم که، مطمئنا این تصور از اپراتور درست نیست. رسالت و ماموریت اپراتوری که می خواهیم در صنعت پست راه اندازی کنیم این نیست. اپراتور باید به کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ، به کوریرهای محلی و حتی به دولت  کمک کند. کمک کند تا بتوانند بازار خود را توسعه دهند و به درستی به زنجیره تامین متصل شوند. اگر ما نتوانیم این بستر را درست کنیم، نتوانستیم وظیفه اصلی اپراتوری را به خوبی به ثمر برسانیم.

 

 به برند «اپراتور» آسیب نزنیم!

 

- نسبت برند تیپاکس با اپراتوری چیست؟

-تیپاکس بیش از نیم قرن در عرصه کوریر تجربه دارد و شاید همین مهم به جلب اعتماد حاکمیت و دولت و در نتیجه اخذ امتیاز فنی کمک کرده است، ولی تیپاکس، تی‌پی‌ایکس ، یا هر شرکتی دیگری که می خواهد در زمینه پست و کوریر سرویس فعالیت کند مخاطب این راهبردها و راهکارهای پیشرفت و توسعه است. تنها فرق تیپاکس می‌تواند این باشد، که حسن نیت اپراتور را راحت‌تر درک می کند و حتی می‌تواند به اپراتور کمک کند.

 آنچه مسلم است اپراتور در جایگاه نظام‌بخشی به کل سامانه کوریری و پستی است. و برای برقراری نظامی شفاف و منصفانه باید طوری رفتار کند که تمامی فعالان در هر اندازه‌ای بتواند به یک کسب‌وکار برد-برد برسد. و این ممکن نیست بجز با نگریستن عادلانه و منصفانه به خود تیپاکس، تی‌پی‌ایکس و سایر شرکت های خواهر هلدینگ که به نحوی با سامانه پست کشور در تعامل هستند.

مثلا یکی از اصول مهم اخلاقی در اپراتور حفظ امانت و اطلاعات کسب‌وکار هاست. اصلا برای همین است که تمام ساختار اپراتوری مستقل از تیپاکس پی‌ریزی شده و اداره می‌شود. حتی غالب پرسنل  اپراتوری سابقه اشتغال در تیپاکس را ندارند. اصل اول کار در فضای سالم رعایت امنیت داده‌های کسب‌وکارهاست. هم کوریرهای محلی  هم کسب‌وکارهایی که مشتریان کوریرها هستند باید از آن بهره‌مند شوند.

 

 رعایت انصاف لازمه یک ارتباط مستمر و بردـبرد است.

 

- می توانید در مورد نام و برند اپراتور توضیحی بدهید که در چه وضعیتی است و چه تصمیمی گرفته شده است؟

-برای برند و نامگذاری با آژانس های معتبر و صاحب تجربه مذاکرات خوبی انجام شده و عقد قراداد هم انجام شده است. نام و نشان‌های خوبی هم طراحی شده است. امیدوارم که برنامه‌های اطلاع‌رسانی‌شان به خوبی پیاده شود تا مخاطبین اصلی اپراتور بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

 

- می توانم در انتها نظرتان را یا بهتر بگویم حستان را در مورد پست و صنعت کوریر ایران بپرسم؟

 - با توجه به مطالعه و شنیده‌هایم اولین سیستم پستی قابل اعتنا در جهان را ایرانیان داشته‌اند. :«...هیچ‌چیز ایشان را بازنمی‌دارد، نه برف، نه باران، نه گرما و نه تاریکی تا مأموریت خویش را با تمام سرعت انجام دهند.»

من با دیدن این جمله از «هرودوت» تاریخ‌نگار، که بر روی سردر اداره پست جیمز فارلی شهر نیویورک امریکا نصب شده است، احساس غرور و افتخار می کنم. جمله ای که شعار و آیین حرفه‌ای چاپارها در  ۲۵۰۰ سال پیش و مربوط به سامانه پستی بود که ایرانیان آن را ابداع کردند و توسعه دادند.

البته دیگر وضعیت پست ایران اینطور نیست که به آن افتخار کنیم. نمی‌خواهم اینجا حرفهای اغراق‌آمیزی از اعداد و ارقامی که مدیران از وضعیت پست و لجستیک ارایه می‌کنند، ارایه دهم. می‌توانیم بگوییم که در وضعیت کمّی و تعداد مرسولات پستی حدودا در رتبه ۵۰ دنیا قرار داریم و در منطقه کمی از ترکیه و عربستان بالاتریم. از طرفی می توانیم بگوییم: «متوسط ارسال محموله برای هر نفر در ایران تقریبا ۸ بسته در سال است و این در حالی است که این شاخص در دنیا عدد ۵۰ است. یا بگوییم ما با رتبه اول که دست کشور امریکا و حدود ۱۰۰۰ مرسوله در سال بازای هر نفر، یا رتبه بعد سوئیس که نزدیک ۸۰۰ مرسوله در سال برای یک سوئیسی است، بسیار فاصله داریم.»

 استانداردی که باید به آن برسیم، لبخند رضایت ایرانی است، که هنوز با آن فاصله داریم.

 

نمی خواهم سیاه‌نمایی بکنم و یا با فرافکنی این وضعیت را گردن کسی بیاندازم. مسلما پست فعلی ما که از زمان قاجار مجددا راه‌اندازی و توسعه پیدا کرده است، هنوز جوان است و شرایط سختی مانند تحریم و فشارهای بین‌المللی را تحمل می‌کند.

 بنده در یک خانواده ای پستی متولد و بزرگ شده‌ام. و بیشتر درد بنده در مورد وضعیت پست، از منظر کیفی و نه کمّی است. برای ارزیابی وضعیت پست کافی است از مشتریان خرد و یا کسب‌وکارهایی که با صنعت کوریر و پست سروکار دارند، بپرسیم. بعد متوجه می‌شویم که با استانداردی که باید به آن برسیم و آنرا رعایت کنیم هنوز فاصله داریم. و نتیجه‌ی آن استاندارد، لبخند رضایت ایرانی است. مردم ما لایق کیفیتی بیش از آن هستند، که در حال حاضر به آنها ارائه می‌شود.

 من به پیشینه پست در ایران زمین، همیشه افتخار می کنم و می بالم. ولی زمانی می توانیم به خود نمره قبولی دهیم که به کیفیت مورد نظر مشتریان از مردم عادی تا کسب‌وکارهای کلان و مبادلات بین‌المللی پاسخ مناسب بدهیم.

 

به امید خدا و با حمایت مسئولین و رهنمودهای شما و تلاش های همکارانتان به این هدف والا دست یابیم. از اینکه زمان خود را در  اختیار ما و مخاطبین نشریه قرار دادید، سپاس‌گزاریم. به امید فرصتی دیگر که  بتوانیم بیشتر در مورد ریز و جزئیات راهبردهای شخص شما در حوزه کوریر و پست آشنا شویم.

برای بنده هم مایه خرسندی است. از شما و از همه فعالین عرصه اطلاع رسانی تشکر می‌کنم.

به امید خدا و در پناه حق

2019-03-02

چرا تیپاکس اسپانسر هشتمین جشنواره مد و لباس فجر شد؟

علاوه بر علاقه شخصی من به مد ، معتقدم که اگر از این حوزه حمایت کنیم، صنعت پستی ولجستیک نیز تقویت خواهد شد.

به بهانه حمایت شرکت تیپاکس از بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر گفت‌وگوی هنرآنلاین با مهرداد فاخر را در ادامه می‌خوانید:

آقای فاخر، هدف شما از همراهی با رویدادهای حوزه مد و لباس در کشور چیست؟ لطفاً درباره چندوچون همراهی خود با بخش بین‌المللی هشتمین جشنواره مد و لباس فجر نیز توضیح دهید؟

بنده به حوزه استایل و لباس علاقه‌مندم ولی خود را در این زمینه‌ی تخصصی صاحب‌نظر نمی‌دانم. اما آنچه در مورد آن باور دارم این است که در ایران استعدادهای بسیار نابی در این حوزه وجود دارد. شرکت تیپاکس حامی رویدادی بود که اخیراً با عنوان جشنواره اینترنتی مد و لباس "سی‌پال" با هدف شناسایی افراد خلاق و توانمند در حوزه‌های طراحی لباس، عکاسی و ژورنالیسم مد برگزار شد. من از دور این رویداد را رصد می‌کردم و فرصت‌های بسیار خوبی را برای این صنعت و البته هنر در داخل کشور می‌دیدم. ما با حمایت از این فیلد در داخل ایران است که می‌توانیم کم‌کم به بازارهای خارج از ایران نیز فکر کنیم، اما آنچه معمولاً توسط دست‌اندرکاران این صنعت و هنر طراحی مد و لباس و متأسفانه توسط برخی مسئولین هم دیده نمی‌شود، ارتباط این فعالان با همدیگر و با کسب‌وکارهای مرتبط و مهم‌تر از همه بازارهای این صنعت است. اینجاست که اهمیت لجستیک و زنجیره تأمین در عرصه مد و لباس نیز خود را نشان می‌دهد. بی‌تعارف بخواهم بگویم علاوه بر علاقه شخصی‌ام به حوزه هنر مد و لباس اگر این حوزه تقویت شود صنعت پست و لجستیک نیز تقویت می‌شود و درنتیجه شرکت‌ها و برندهایی که ما در هلدینگ فاخر، مانند تیپاکس، تی نکست، تی‌پی‌ایکس، تی‌هاب و ... داریم یا شرکت‌های دولتی و خصوصی دیگر صنعت پست در این موضوع ذینفع می‌شوند. این موضوع باعث رونق صنعت پست کشور می‌شود و این مأموریت و رسالت اصلی حرفه‌ای بنده است. هلدینگ فاخر هم‌اکنون دارای امتیاز اولین اپراتور خصوصی پست است که یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های این اپراتور ایجاد بستر مناسب برای تعامل و استفاده بهینه از زیرساخت زنجیره تأمین در کشور و منطقه است. مسلماً برای استقرار درست این اپراتور در پازل اقتصادی، باید با صنایع و کسب‌وکارها همراه و در تعامل بود. حوزه طراحی مد و لباس و صنعت پوشاک یکی از مهم‌ترین بخش‌های این پازل است.

تاکنون چه همکاری‌هایی به شکل مستقیم و غیرمستقیم با جریانات مد و لباس در داخل و خارج از کشور داشته‌اید؟

همان‌طور که عرض کردم حمایت از برگزاری جشنواره‌هایی مانند سی پال برای رونق در داخل کشور جزو دستور کار بخش روابط عمومی و سازمان برندینگ شرکت‌هایی مانند تیپاکس در هلدینگ فاخر است. قبل از شرایط اقتصادی فعلی نمایندگی برندهایی را هم به واسط شرکت مهان پوش فاخر ایرانیان در ایران وجود داشت. این شرکت باهدف ارائه بستری مناسب برای برندهای فاخر حوزه پوشاک در هلدینگ فاخر تأسیس شد. در حال حاضر به خاطر کمک به شرایط اقتصادی کمی تغییر راهبرد داده است. اما سیاست اصلی ما در این زمینه ایجاد ارتباط و بستر ارتباط با جریان مد و لباس است. چراکه اگر این ارتباط به‌خوبی شکل بگیرد علاوه بر حفظ و ارتقای میراث ارزشمند کشورمان می‌تواند به رونق اقتصادی نیز کمک شایانی بکند.

شما از چه زمانی با سوزن‌دوزی بلوچ آشنا هستید و آینده این هنر فاخر و ارزشمند ایرانی را در ابعاد داخلی و بین‌الملل چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قبل از اطلاع از این جشنواره و تمرکز بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر بر سوزن‌دوزی بلوچ اطلاعات محدودی از این هنر اصیل ایرانی داشتم، اما در این مدت به خاطر دنبال کردن روند جشنواره و استقبال رسانه‌ها و شرکت‌کنندگان نام‌آشنا از آن، در مورد این هنر مطالعه بیشتری کردم و برایم جالب بود که متوجه شدم اصالت این هنر تا حدی است که دختران بلوچ حتی قبل از آموختن خواندن و نوشتن، کار کردن با سوزن را می‌آموزند. اینکه چرا این هنر زیبا و ارزشمند رونق کمی حتی در داخل ایران دارد، برایم ناراحت‌کننده بود. این هنر فاخر که ریشه در خیال و رؤیاهای دختران و زنان سرزمینم دارد. این هنر، همان‌طور که به‌درستی هم فرمودید هنری «فاخر» است و برگرفته از تاریخ و فرهنگ بلوچ و ایران است و باید احیا شود. درصورتی‌که بخش دولتی و مهم‌تر از آن بخش خصوصی روی آن تمرکز کنند، می‌تواند به‌عنوان یکی از نمایندگان شاخص برای طراحی و تولید در صنعت مد و لباس ایران باشد.

تأثیر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ایرانی بر روی آینده مد و پوشاک را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

بنده به‌واسطه مدتی که در خارج از ایران زندگی کرده و در جشنواره‌ها و رویدادهای بین‌المللی شرکت کرده‌ام می‌توانستم رگه‌هایی از صنایع‌دستی و هنر اصیل هرکدام از ملت‌ها و قومیت‌ها را در هنر مد و لباسشان ببینم. اما آنچه مهم است نگاه جدید و به‌روز طراح به همان ریشه‌های اصیلشان بوده که به نظرم طراحان مد در ایران آن را نادیده می‌گیرند. در صنعت، نادیده گرفتن اصالت بدون نگاه به مقوله مدرنیته و عکس آن منجر به شکست است. برند و شرکت تیپاکس را در نظر بگیرید. بااینکه یکی از شرکت‌های مدرن در حوزه صنعت پست است ولی همواره از قدمت ۶۰ ساله خود بهره می‌برد. یا مثلاً بنده خودم در همایش‌ها و نشست‌هایی که به‌عنوان فردی جوان و فعال در حوزه صنعت پست شرکت می‌کنم امکان ندارد به اصالت و قدمت این صنعت را در سرزمین ایران اشاره نکنم. به یاد دارم دریکی از سخنرانی‌هایم برای رویدادی در ژنو داشتم، به تاریخ چاپارخانه‌ها و پیک‌هایشان اشاره کردم و اشتیاق عجیبی در بازخورد این مطالب گرفتم. حال‌آنکه مخاطب این صحبت‌ها مدیران شرکت‌های مدرنی مانند آمازون و دی اچ ال و فدکس بودند. اگر بخواهیم در صنعت تولید برند برای مد و لباس و حتی در هنر طراحی و دیزاین آن حرفی برای گفتن داشته باشیم باید مدرن باشیم و این یعنی به نیازهای روز مصرف‌کننده و بازارچه داخلی و چه خارجی به‌روز پاسخ دهیم. اما اگر اصالت و هویت ایرانی‌مان را فراموش کنیم حرفی برای گفتن نداریم و این اصالت و هویت در همین صنایع و هنرهای دستی و سنتی نهفته‌اند.

به نظر شما، ضعف صنعت مد و پوشاک در حوزه برندسازی چیست؟

همان‌طور که قبلاً عرض کردم بنده کارشناس و خبره این صنعت نیستم و خود را در این زمینه تخصصی صاحب‌نظر نمی‌دانم، اما هر صنعتی که نتواند ارتباط درستی بین خود و مصرف‌کننده و مشتری‌اش ایجاد کند نمی‌تواند برند موفق و پایداری هم داشته باشد. این ارتباط دو بعد دارد. بخشی رسانه‌ای است و با تبلیغات و اطلاع‌رسانی است و بخشی دیگر فیزیکی است.  بنده در مورد بخش دوم می‌توانم با قاطعیت بیشتری حرف بزنم. برندسازی مد و پوشاک در ایران و برای تولید داخلی اگر ضعیف است به خاطر اینکه به‌صورت محلی و لوکال فعالیت کرده و نتوانسته مرزهای ارتباط خود را گسترش دهد. نتوانسته به دست مخاطبش برسد و درنتیجه کوچک و کوچک‌تر شده است. برای بزرگ شدن علاوه بر رشد کیفی باید مرزهای ارتباط هم گسترش یابد. صاحبان و فعالان برند باید با فعالان حوزه لجستیک در ارتباط بوده و راهکارهایی را برای این مشکل طرح و پیاده کنند.

حمایت کارآفرینانی مثل شما از هنر و صنعت طراحی مد و لباس داخلی تا چه میزان در آینده مد و پوشاک مؤثر خواهد بود؟

بنده به‌واسطه گستردگی صنعت پست و لجستیک با کسب‌وکارهای متفاوتی در تعامل هستم. و درخواست‌های متعددی هرروزه برای حمایت و اسپانسرینگ به بنده و سازمان‌هایی که به بنده مربوط هستند رجوع می‌کنند. اما به نظرم برای صنعت مد و پوشاک یا هنر طراحی استایل و لباس باید کمی عمیق‌تر از این نوع نگرش وجود داشته باشد. حمایت بنده و شرکت تیپاکس از جشنواره مد و لباس فجر برای بنده با رویدادهای دیگر کمی فرق داشت. به‌واسطه کنجکاوی شخصی خودم در مورد اینکه چرا این رویداد در چابهار برگزار می‌شود، سؤال کردم و وقتی متوجه شدم این کار برای شناساندن هنر سوزن‌دوزی سیستان و بلوچستان است، کنجکاوتر شدم.  در مورد هنر سوزن‌دوزی کمی تحقیق کردم. وقتی در مورد پیشینه این هنر و اصالت آن را دیدم از گروه ارتباطات شخصی خودم خواستم تا بخشی از هدایای شخصی را با محوریت این هنر اصیل ایرانی طراحی و تولید کنند. تا به بهانه تشریفات دیدار با مسئولین و صاحبان کسب‌وکار بین‌المللی بتوانم سفیری برای هنر سرزمینم باشم. این نوع اتفاق‌ها باید بیشتر بیفتد و فراگیر شود. اینکه صرفاً هزینه‌های برگزاری و یا مشارکت بخشی از اجرا توسط یک‌نهاد حمایت شود به نظرم تأثیر کمتری در توسعه یک جریان خواهد داشت. بخش عمده‌ای از فرهنگ و تمدن ایران کهن توسط بازرگانانی حمل و نقل شده است که در دنیای امروز کسب‌وکار سهیم هستند.

و پرسش پایانی؛ به نظر شما استفاده از هنرهای سنتی چه تأثیری بر روی احیای فرهنگ و تمدن ایرانی دارد؟

در دنیای کنونی لباس، مد و به‌طورکلی پوشاک نماد است ازآنچه به آن باور داریم. در مرحله اول برای ساخت یک برند جهانی درزمینه پوشاک باید این جریان را از خود آغاز کنیم. تا با ایجاد فرهنگ برای توسعه تولید و مصرف صنایع‌دستی، مردم باهنرهای فاخر کشورمان آشنا شوند. اگر این اتفاق بیفتد  هرکدام از هم‌وطنان می‌توانند سفیری برای این فرهنگ و تمدن کهن و هویت تاریخی ایران باشند.

2019-03-02

به بهانه مصاحبه با مجله بانکداری آینده، بخشی از این مصاحبه را میخوانید:

آیا تیپاکس یا هلدینگ فاخر از فن آوری های نوین استفاده کرده است؟

آیا تیپاکس یا هلدینگ فاخر از فناوری های نوین  استفاده کرده است؟

اگر در مورد سیاست مجموعه هلدینگ فاخر و تیپاکس از فن آوری های نوین سئوال کنید بنظرم می توانم کمی جامع‌تر به شما پاسخ بدهم. خیلی از همکاران من می‌دانند که مهرداد فاخر به یک اصل ایمان دارد و آن تغییر است. به نظر بنده زمانی که تغییر رخ میدهد 3 دسته به وجود می‌آید:

1- کسانی که تغییر را نمی‌پذیرند،

2- کسانی که با تغییر همراه می‌شوند،

3- کسانی که تغییر را ایجاد می‌کنند.

دسته اول حذف می‌شوند، دسته دوم که تغییر را میپذیرند در مسیر می‌مانند و می‌توانند به راه خود ادامه دهند. ولی دسته سوم که عامل تغییر هستند، کسب‌‌و‌کار را رهبری می‌کنند.

در مورد تیپاکس به واسطه اولین بودنش در پست خصوصی ایران، برندی است که نشان داده ایجادکننده و عامل تغییر است. ولی باید دانست سرعت پیشرفت جامعه بسیار زیاد است و برای اینکه تیپاکس یا سایر شرکت‌های هلدینگ فاخر به عنوان «رهبر» کوریر سرویس و صنعت پست فعلی کشور باقی بماند، باید همچنان به دنبال ایجاد تغییر باشند.

 

چه برنامه هایی برای این تغییر اجرا کرده اید؟

سامانه «جت» بنظرم یکی از بهترین مثالها برای این موضوع باشد. این سامانه ماموریت اخذ و ثبت اطلاعات مرسولات به صورت تمام ‌الکترونیکی و مبتنی بر شبکه را برای ردیابی دیجیتال دارد. 

از طرف دیگر ایجاد هاب توزیع مرسولات تمام اتوماتیک شماره «۱» در خاورمیانه به نام «تی‌هاب»، برندهایی مانند «تی‌نکست» که استارت‌آپی به عنوان دستیار هوشمند برای کسب‌ وکارها و مشتریان است، و سایر شرکت‌های نوینی که می‌توانید در شرکت‌های خواهر تیپاکس به عنوان مجموعه‌ای از شرکت‌های هلدینگ فاخر ببینید، نشانه‌های این اجرای این برنامه‌ها در مسیر تغییری که عرض کردم هستند.

در این مسیر باید بسمت فناوریهای دیجیتالی متمایل بود و با بومی‌سازی این فناوریها برای ایران، منطقه و حتی در برخی موارد برای کل صنعت پست و لجستیک، بتوان لیدر کسب‌‌وکار باقی ماند.

پست پس از پوست اندازی در عرصه پیام فیزیکی و مجازی چه تغییراتی در متدهای ارسال و دریافت داده است؟ سیاست های هلدینگ فاخر در این خصوص چیست؟

چند مدت پیش متنی را از Forbes  مطالعه می‌کردم که نشان می‌داد در یک نظرسنجی از مدیران ارشد حمل و نقل، ۶۵ درصدشان این دهه را رنسانس زنجیره تامین، حمل و نقل و لجستیک می‌دادند.

در سطح اول پوست‌اندازی، تمام فرآیند چرخش داده‌های مرسولات، از تاچ پوینت‌ها گرفته تا توزیع مبادلات و رهگیری در هنگام انتقال باید الکترونیکی شود.

هلدینگ فاخر برای اینکه این زیرساخت برای فضای پست و لجستیک مرسولات ایجاد شود با هلدینگ «سرمایه‌گذاران فن‌آوری تکوستا (گروه توسن)»، شرکتی را به نام «توسعه یکپارچه تراکنش کارور» یا «تی‌تک» راه اندازی کرده است. ماموریت این شرکت کار روی زیرساخت و ارائه راهکارهای یکپارچه لازم فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه پستی است.

در سطح دوم از این پوست‌اندازی، کار روی خود داده‌های مرسولات شروع می‌شود. داده‌کاوی، هوش مصنوعی و یادگیری عمیق در مورد داده‌های مرسولات یکی از مهمترین افق‌های افزایش بازده در صنعت لجستیک دنیا است.

در مجموعه هلدینگ فاخر، اساتید و کارشناسان خبره ای در حوزه علم اطلاعات و داده‌ها مشغول به بومی‌سازی این فناوری‌ها و روشها هستند.

تی هاب اولین سامانه تجزیه مبادلات شرکت «افراز پایانه فاخرایرانیان» است. این شرکت یکی از شرکت های خواهر هلدینگ فاخر است که وظیفه راه‌اندازی و مدیریت هاب‌های توزیع مبادلات پستی را به عهده دارد.

اما سطح سوم پوست‌اندازی مسئله‌ای است که با عنوان انقلاب صنعتی چهارم هم از آن یاد می شود. حضور اینترنت اشیا و توسعه شبکه اینترنت در آخرین مرز پیشرفت‌های نوین دنیا است.

هلدینگ فاخر و به نوبه خود شرکت های مانند تیپاکس در مدل کسب و کار خود چه راهبردهایی را در اولویت قرار داده اند؟

آنچه در راهبردهای کلان هلدینگ فاخر مسلم است، تمرکز روی توسعه ارتباطات کسب‌و‌کارها از منظر همزمان فناوری اطلاعات و لجستیک است. این مهم جز با ایجاد فرصت های بیشتر برای سودآوری این کسب‌وکارها میسر نمی‌شود. فرصت‌هایی مانند مشتریان بالقوه‌ی پستی، کشف بازارهای تاریک، سرویس‌های نوین افزوده‌ی حاصل از هم‌افزایی این کسب‌وکارها و ...

تعامل بیشتر با فضای بین المللی نیز از راهبردهای اساسی ماست.

استراتژی دیگر ما همانطور که پیشتر گفتم این بوده است که در کنار سایر اقدامات به کسب و‌کارهای الکترونیکی توجه ویژه‌ای داشته باشیم. توسعه سیستمی توزیع مرسولات پستی، توسعه سامانه مدیریت تجارت الکترونیک و سایر برنامه هایی در این خصوص مثالهایی از این برنامه ها برای راهبرد ذکر شده است.

 

درباره این شرکت در مقام معرفی بیشتر نکات تکمیلی را بفرمایید.

تیپاکس تقریبا ۶۰ سال دارد و یکی از با ارزشترین برندهای ایران است. این برند به عنوان یک سیستم پیک و جابه جایی کالای نقطه به نقطه، در صنعت لجستیک ایران جا افتاده است. سیستمی که در سطح بین المللی برندهای چند میلیارد دلاری مانند DHL , Fedex,Ups, TNT در این زمینه فعال هستند. ولی جالب است بدانید تیپاکس از همه این برندها قدیمی‌تر است!

عمر برند از مهم ترین شاخص‌های ارزشمندی برند است، با این حال تیپاکس نمی‌خواهد به قدمت خود ببالد و این موضوع را ارزش محوری خود قرار دهد. بلکه مصمم است با راهکارهای نوین، بهره‌وری خود را ارتقا بخشد و در احیای پست ایران نقش موثری داشته باشد.

 

در حوزه پست حساسیت مشتری بیشتر از دیگر صنایع هست تیپاکس به این حساسیت چقدر و با اتخاذ چه تدابیر مشخصی اهمیت می دهد؟

بنده در یک خانواده ای پستی متولد و بزرگ شده ام. شعار تیپاکس مبین حساسیت ما در مورد مشتری است که خانواده ام و خودم در مورد آن بسیار مصمم هستیم و آن شعار این است: «سرعت، دقت و امنیت».

 اگر دقت کنید هر سه این موارد بر اساس نیاز و خواسته‌های مشتری اتخاذ شده و برنامه‌های مشتری مداری روی این سه اصل استوار می‌شوند. اما مهمترین تدبیر ما این است که اساس صنعت پست بر این است که باید مشتری به ما اعتماد کند و اعتماد او خدشه دار نشود. بنابراین هر برنامه ای بر مبنای جلب اعتماد مشتری جلو می رود.

ارتباط با ما

با ما همراه شوید

دفتر مرکزی: تهران، خیابان نلسون ماندلا، خیابان تابان غربی، پلاک 12 طبقه چهارم
تلفن: +98 (21) 8867 8225 – فکس: +98 (21) 8608 2871
ایمیل: info@fakher.ir
WHAT WE DO
WE ARE HERE TO INVEST IN BUSINESSES

Fakher Holding has been established with the aim of creating a business ecosystem in the specialized fields of post, logistics, e-commerce, manufacturing and trades. Our main goal is creation of new businesses in aforementioned fields and provide products and services in the context of those businesses. Beside creation of new job opportunities, Fakher holding task is creation of appropriate infrastructure, based on information Technology which will result to life welfare level upgrade. Our main strategy is to attract creative ideas, investors, advisers and experts. We endeavor to take solid step towards our mission to upgrade Iran’s economy and welfare.

ABOUT FAKHER
WE ARE A HOLDING AND INVESTMENT COMPANY

Fakher Holding has been established with the mission of formation and management of Fakher ecosystem and strategic management of her subsidiaries and affiliates. Fakher holding is determined to create new businesses and develop appropriate infrastructure, to form a comprehensive exchange of values among people, government and suppliers of goods and services.

HOLDING
INVESTMENT
Fakher Holding has been established with the mission of formation and management of Fakher ecosystem
We embrace new thoughts, concepts and ideas. Our value is to thrive, nourish and shape quality businesses and empower Fakher ecosystem.
WHO WE ARE

Fakher holding considers the organizational culture, as a sharable and transferable pattern. Special architecture of human resources, tailored to the goals of the Holding, directs realization of the new organizational concepts.

HR STRATEGY
• Attracting professional human resources
• Engagement
• Continuous staff training and development
• Knowledge management
• Focus on employee wellbeing
• Rewarding
• Employee relations
OUR CULTURE
Fakher Holding’s organizational culture is based on shared values such as creativity, entrepreneurship, coaching and social responsibility which influences the organization’s members’ manner and mindset.
+ 1
Projects under execution
+ 1
Number of attained businesses
+ 1k
Direct employment
+ 1k
Indirect employment
1
startups
11% Trades and Manufacturing 36% E-Commerce 53% Logistic
FAKHER HOLDING AT A GLANCE

ANNUAL REVIEW

ارتباط با ما

با ما همراه شوید

دفتر مرکزی: تهران، خیابان نلسون ماندلا، خیابان تابان غربی، پلاک 12 طبقه چهارم
تلفن: +98 (21) 8867 8225 – فکس: +98 (21) 8608 2871
ایمیل: info@fakher.ir
2019 © هلدینگ فاخر. تمامی حقوق محفوظ است.
01
فعالیت ما

02
درباره هلدینگ فاخر

03
با ما آشنا شوید

04
آمار و ارقام

05
مجله

06
ارتباط با ما

در حال بارگذاری