fa

پتانسیل های هوش مصنوعی، مزایا و چالش ها در صنعت پست و لجستیک

پست و لجستیک

فناوری هوش مصنوعی در سال‌های اخیر به‌شدت مورد توجه قرار گرفته است و بعضی از صنایع کاملا به آن متکی هستند. هوش مصنوعی در حال متحول کردن کسب‌وکارها است و صنعت پست و لجستیک نیز از این امر مستثنی نیست. امروزه شرکت‌های زیادی در حال گنجاندن هوش مصنوعی در عملیات روزانه خود هستند. بااین‌حال، استفاده از هوش مصنوعی علاوه بر مزایا، چالش‌های خاص خود را دارد. در این مقاله مزایا و چالش‌های ادغام هوش مصنوعی در فرایندهای پست و لجستیک بررسی خواهد شد.

مزایای هوش مصنوعی در پست و لجستیک

فناوری هوش مصنوعی به ماشین‌ها اجازه می‌دهد از تجربه‌های خود دانش کسب کنند و بر اساس آن فعالیت‌ها را بدون کمک انسان انجام دهند. مهم‌ترین مزایایی که این فناوری در صنعت لجستیک فراهم می‌کند عبارتند از:

1. تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده

پیش‌بینی تقاضا بر اساس داده‌های قبلی به حفظ موجودی و بهینه‌سازی عملیات کمک می‌کند. این مزیت در صنعت پست و لجستیک بسیار حیاتی است.

هوش مصنوعی می‌تواند داده‌ها را در سطوح و فواصل متعدد تحلیل کند. همچنین پردازش حجم زیادی از داده‌ها از طریق یادگیری ماشین و تکنیک‌های دیگر تضمین می‌کند که خطاها کمتر از یک درصد است و نیروی انسانی را می‌توان بهتر به‌کار گرفت.

بهینه‌سازی زنجیره تامین با هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده به جلوگیری از خطرات و پیش‌بینی بهتر سودآوری نیز کمک می‌کند. با تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده در محل می‌توان به‌صورت استراتژیک ارسال محموله‌ها را از طریق مسیرهای بهینه برنامه‌ریزی کرد که کل فرایند را آسان‌تر می‌کند. همچنین می‌توان با اتخاذ تصمیم‌های آگاهانه، روش‌های مختلفی برای حمل و نقل به‌منظور دستیابی به نتایج بهتر به کار گرفت.

2. مدیریت موجودی

یکی از رایج‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در لجستیک، مدیریت موجودی است. این فناوری به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا موجودی را به‌طور خودکار ردیابی کرده و حجم آن را بر اساس الگوهای تقاضای مشتری تنظیم کنند. در نتیجه هزینه‌های کار دستی مرتبط با پیگیری موجودی کاهش پیدا می‌کند و همزمان در دسترس بودن محصولاتی که مشتریان به آن‌ها نیاز دارند، تضمین می‌شود.

علاوه‌بر تضمین حفظ عرضه، هوش مصنوعی تقاضا را پیش‌بینی می‌کند. امروزه الگوریتم‌ها قادرند با تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از داده‌ها تعیین کنند که چه محصولاتی به‌زودی مورد تقاضا قرار می‌گیرند. در نتیجه شرکت از قبل خود را آماده می‌کند.

3. بهینه‌سازی فرایند حمل و نقل

هوش مصنوعی به پیدا کردن مقرون‌به‌صرفه‌ترین و سریع‌ترین مسیر حمل و نقل کمک می‌کند. با کمک این فناوری می‌توان از ترافیک در ساعات اوج اجتناب کرد و مسیر تحویل را طوری برنامه‌ریزی کرد که بسته در سریع‌ترین زمان به مقصد برسد. علاوه‌بر این، هوش مصنوعی می‌تواند الگوهای ترافیک و دوره‌های شلوغ را پیش‌بینی کند. در نتیجه، اثربخشی و درآمد شرکت افزایش می‌یابد.

4. غنی‌سازی کیفیت داده‌ها

کیفیت داده‌هایی که هوش مصنوعی به جمع‌آوری آن‌ها کمک می‌کند، مزایای زیادی برای شرکت‌های پست و لجستیک دارد. قابلیت‌های هوش مصنوعی مانند پردازش زبان طبیعی (NLP) و یادگیری ماشین (ML) به جمع‌آوری و سازمان‌دهی دقیق حجم عظیمی از اطلاعاتی که روزانه به سازمان‌های لجستیکی ورود می‌کنند، کمک می‌کند. پردازش زبان طبیعی می‌تواند کلمات، عبارات و حتی اصطلاحات رایج مورد استفاده را درک کند و یادگیری ماشین می‌تواند آن‌ها را برای ایجاد یک مفهوم (Context) به هم وصل کند.

5. فراهم کردن کلان داده

داده‌ها در هر صنعتی بسیار ارزشمند هستند. بااین‌حال، برای مدیریت و استفاده کارآمد از حجم بالای داده در صنعت پست و لجستیک به هوش مصنوعی نیاز داریم. مثلا تجزیه و تحلیل معنادار اطلاعات به شرکت کمک می‌کند خود را برای خطرهای پیش‌بینی‌شده ، آماده کند.

6. مدیریت موثرتر نیروی کار

با به‌کار گرفتن هوش مصنوعی، نیاز به پشتیبانی اداری زنجیره تامین کمتر خواهد شد. همچنین این فناوری در صنعت پست و لجستیک به جذب کارآمد کارکنان، آموزش آن‌ها در محل و نظارت بر عملکرد روزانه‌شان نیز کمک می‌کند.

7. افزایش امنیت

هوش مصنوعی برنامه‌ریزی هوشمند و مدیریت خودکار انبار را امکان‌پذیر کرده است که ایمنی کارگران و بسته‌ها را بهبود می‌بخشد. این فناوری همچنین داده‌های مربوط به ایمنی محل کار را بررسی می‌کند و در مورد خطرات احتمالی هشدار می‌دهد. این قابلیت باعث به‌روزرسانی عملیات، ثبت پارامترهای ذخیره‌سازی و رعایت اقدامات ضروری پیشگیرانه می‌شود.

8. تحویل سریع‌تر

سیستم‌های هوش مصنوعی با کاهش دادن اتکا به کارهای دستی باعث می‌شوند فرایند کلی سریع‌تر، ایمن‌تر و هوشمندانه‌تر انجام شود. در نتیجه استفاده از این فناوری در پست و لجستیک، فرایندهای انبار سنتی با استفاده از فناوری‌های خودکار تسریع می‌شوند تا بسته در سریع‌ترین زمان ممکن تحویل داده شود.

9. نگرش کامپیوتری

نگرش کامپیوتری مبتنی بر هوش مصنوعی یک الگوریتم یادگیری ماشینی است که به هوش مصنوعی اجازه می‌دهد بسته‌ها را بر اساس احتمال آسیب‌، ایراد، نوع و موارد دیگر دسته‌بندی و تفکیک کند. ادغام دوربین‌ها با کامپیوتر و سپس پردازش درست مانند مغز انسان، اساس این تکنیک است. نگرش کامپیوتری همچنین می‌تواند بسته‌ها را طبق ابعاد، وزن و سایر پارامترها تفکیک و برچسب‌گذاری کرده و به بارگیری و تخلیه سریع بسته‌ها با کمک ربات‌ها در انبارها کمک کند.

10. کاهش هزینه‌های عملیاتی

زنجیره تامین می‌تواند به طور قابل توجهی از سیستم‌های هوش مصنوعی برای کاهش هزینه‌های عملیاتی بهره‌مند شود. فرایندهای هوشمند خودکار می‌توانند بدون خطا برای مدت طولانی کار کنند و تعداد اشتباهات و حوادث محل کار را از خدمات مشتری تا انبار، کاهش دهند.

چالش‌های هوش مصنوعی در پست و لجستیک

ادغام هوش مصنوعی در فرایندهای لجستیک مزایای بسیاری دارد، ولی نباید چالش‌های آن را فراموش کرد. از جمله:

1. امنیت و حریم خصوصی داده‌ها

شرکت‌ها باید در ذخیره‌سازی امن داده‌ها سرمایه‌گذاری کنند و به مقررات مربوط به حفظ داده‌ها برای محافظت از اطلاعات حساس مشتری پایبند باشند.

2. هزینه‌های مربوط به راه‌اندازی و نگهداری زیرساخت‌های لازم

شرکت‌های پست و لجستیک باید هزینه‌های مالی تهیه و نگهداری سخت‌افزار و نرم‌افزار لازم برای اجرای سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را در نظر بگیرند.

3. ملاحظات اخلاقی

شرکت‌ها باید اطمینان حاصل کنند که روش‌های کاری آن‌ها بر اساس اصول اخلاقی است و شفافیت و انصاف رعایت می‌شود. حلقه‌های بازخورد باید اجرا شوند تا مشتریان به‌راحتی بتوانند انتقادها و پیشنهادهای خود را مطرح کنند.

سخن پایانی

فناوری هوش مصنوعی با ارائه عملکرد بهتر و مقرون‌به‌صرفه بودن، صنعت پست و لجستیک را متحول کرده است. فرایندهای خودکار از طریق راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، کار دستی را کاهش می‌دهند و عملیات را بهینه‌سازی می‌کنند و در نتیجه بهره‌وری را افزایش می‌دهند. با وجود چالش‌های مختلف، نباید از کشف امکانات هوش مصنوعی دلسرد شد. در عوض با پیاده‌سازی درست هوش مصنوعی و پیروی از بهترین شیوه‌ها، می‌توان از مزایای مختلف آن بهره‌مند شد.

برگشت به بالا
1399 اکتیران پلاس اطلاعات بیشتر
در حال بارگذاری