مهرداد فاخر، مدیرعامل تیپاکس و همبنیانگذار و رئیس هیات مدیره هلدینگ فاخر، در گفتوگویی که در الکامپ 1403 برگزار شد، از مسیر پر فراز و نشیب تاسیس این هلدینگ و چشمانداز آینده آن سخن گفت. او همچنین با تاکید بر اهمیت همکاری بین بازیگران صنعت لجستیک، از چالشهای گذار از روشهای سنتی به دنیای مدرن و نقش کلیدی تغییرات فرهنگی در این فرآیند صحبت کرد. هلدینگ فاخر با هدف ایجاد اکوسیستم لجستیکی و حرکت به سمت مشتریمحوری، توانسته است در این مسیر پیشرو باشد و امروز با اشتغال مستقیم و غیرمستقیم 10 هزار نفر در سراسر کشور، نقشی مؤثر در این صنعت ایفا کند. فاخر همچنین با تاکید به نقش نسل جوان، تاکید میکند که جوانان باید از شکستها درس بگیرند و به لذت بردن از لحظات زندگی اهمیت دهند. در ادامه مشروح این مصاحبه را میخوانید.
در ابتدای گفتوگو میخواهیم از پیدایش و تولد هلدینگ فاخر برایمان بگویید.
از زمان تولد و تشکیل هلدینگ فاخر نزدیک به 7 سال میگذرد. زمانی که ما به این فکر افتادیم که در دنیای امروز، بازیگران هر صنعت میتوانند در کنار یکدیگر، رقابت سازنده و مولد داشته باشند، ایده یک اکوسیستم و تاسیس هلدینگ فاخر را بنیان گذاشتیم در این مسیر تصمیم بر آن شد تا در ابتدا شرکتهایی را در هلدینگ، ایجاد کنیم و بعد از بازیگرانی که در اکوسیستم و صنعت میتوانند در کنار ما باشند، استفاده کنیم تا بتوانیم سرویسهای جدیدی به مردم ارائه دهیم.
در یکی از مصاحبهها از شما جملهای خواندم که «راههای لجستیکی خلاقانهتر میشود»، میخواهیم درباره این تعبیر برایمان کمی صحبت کنید.
وقتی بازیگران هر صنعتی بتوانند کنار یکدیگر باشند، هر کدامشان قابلیتهای متفاوتی دارند و میتوانند کنار یکدیگر سرویسهایی را پدید بیاورند که مشتری به صورت سفارشی بتواند سرویس خود را درخواست کند و بازیگران صنعت، در کنار یکدیگر، به صورت ماژولهایی قرار بگیرند تا بتوانند سرویسهای جدیدی را خلق کنند.
گذر از دوره سنتی و رسیدن به دوره مدرن، چالشهای جدی را به همراه دارد که فکر میکنم از این چالش، شما نیز مصون نبودید. کمی از این چالشها برایمان بگویید.
به عنوان مثال میتوانم از تیپاکس بگویم. شرکت تیپاکس در حال حاضر 64 ساله است و در زمان خود نوآور بوده و بنیانگذار پست خصوصی در کشور محسوب میشود. در دهههای اخیر و زمانی که به صورت سنتی، فعالیت خود را ادامه میداد، کار سختی بود اگر میخواستیم تغییری ایجاد کنیم. به دلیل اینکه تغییر، فقط معطوف به سختافزار و نرمافزار یا تجهیزات نیست؛ یک پارادایم و تغییر فرهنگی و ذهنی در افراد نیاز است و کار سختی است که یک سازمان بخواهد پارادایم ذهنی خود را تغییر دهد. اینطور هم نیست که این تغییرات تمام شود. 10 سال بعد دوباره باید تغییراتی که یک زمانی انجام دادید، بازنگری کنید و تغییر دهید. چرا که در دنیای امروز، همواره تغییراتی در حال رخ دادن است، از نیاز مردم تا تکنولوژی که باید به آنها توجه کرد.
از اهداف هلدینگ برایمان بگویید و اینکه قرار است در آینده چه اتفاقاتی را رقم بزنید.
رویا و باور ما ایجاد یک اکوسیستم لجستیکی است که تمام بازیگران این صنعت بتوانند در کنار هم فعالیت کرده و از سرویسها و ظرفیتهای یکدیگر استفاده کنند و سرویسهای جدیدی را بر مبنای نیاز بازار، کنار یکدیگر خلق کنند. اگر بخواهم درباره اهداف کوتاهمدتمان بگویم که امسال هلدینگ فاخر به سمت مشتریمحوری در حال حرکت است، به عبارت سادهتر میخواهیم هر کس بتواند در مجموعه ما نیاز خود را در ارتباط با سرویسهای شخصیسازی خود بیان کند و ما بتوانیم آنها را تامین کنیم.
در مجموعه شما چند نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم فعالیت میکنند؟
هلدینگ فاخر در مجموع 15 شرکت دارد و به صورت مستقیم و غیرمستقیم حدود 10 هزار نفر، در این شبکه گسترده، در سراسر کشور فعالیت میکنند.
چیزی که به نظر میرسد این است که هلدینگ فاخر در آگاهی سازی در صنعت لجستیک همواره در تلاش است و ورکشاپهایی که در نمایشگاهها برگزار میکند، گواه این مساله است. اگر قرار باشد شما به نسل جوان، یک حرف برای یادگاری بدهید، چه میگویید؟
اولین چیزی که به ذهنم میرسد، در لحظه زندگی کردن است. ما باورها و اهدافی برای خودمان داریم و برای رسیدن به آنها تلاش میکنیم. اما همیشه هم این اتفاقات نمیافتد. من به یک موضوع اعتقاد دارم که تجربه از شکستها اتفاق میافتد نه از پیروزیها. بنابراین، زندگی کنند، لذت ببرند و تجربهاندوزی کنند.
اگر بخواهید یک پیام به همه آن 10 هزار نفر شاغل در هلدینگ فاخر بدهید، آن چیست؟
ما یک خانواده هستیم و این 10 هزار نفر جزوی از خانواده من هستند. قدردان حضور همه آنها هستم؛ چرا که اگر نبودند، هلدینگ فاخری وجود نداشت. بزرگترین سرمایه ما این همه کسانی هستند که در هلدینگ فاخر در سراسر کشور مشغول به کار هستند.