در سومین روز از برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه الکامپ، پنلی با موضوع «پارادایم شیفت» در الکامپ تاک راهی دیگر هلدینگ فاخر، برگزار شد. احمد نظری مهرابی، مدیرعامل بیزنس داکترز خاورمیانه و مدیر این پنل، به همراه محمدجواد اتابکی، مدیرعامل و همبنیانگذار آپتایم، امیراحمدی برکتین، مدیرعامل شرکت میاره، بهاره نظریپور، پروداکت لید اسنپ پی و سجاد بختاستواری، مدیر نوآوری و آیندهپژوهشی جابار، به ارائه نقطهنظرات و تجربیاتشان پرداختند.
نظری مهرابی در ابتدای صحبتهای خود گفت: تلاش ما این است که در صنعت مشاوره و مدیریت، پارادایم شیفتی ایجاد کنیم. جذابترین موضوعی که میتوانست در این حوزه انتخاب شود، توسط هلدینگ فاخر با عنوان پارادایم شیفت انتخاب شد.
او با بیان اینکه طبیعی است محیط ما در طول سالیان گذشته درگیر پارادایم شیفت شده و در تمامی عوامل محیطی این موضوع را با اشکال متفاوت و استراتژیک میبینیم، افزود: به همین دلیل میتوان گفت مهمترین استراتژی موفقیت، پاسخ دادن به این پارادایم شیفتها با استفاده از روشهای متناسب است.
در ادامه محمدجواد اتابکی، درباره آپتایم بیان کرد: آپتایم یک شرکت ارائهدهنده راهحلهای نوآورانه در صنعت لجستیک است و ماموریت ما بهبود فرآیند هر بخش از زنجیره تامین و ارزش لجستیک با استفاده از تکنولوژی، اتوماسیون و کاهش هزینهها است. اولین قدم ما توسعه سیستمهای مدیریتی ناوگان بر پایه هوش مصنوعی در حوزه توزیع کالای شهری بود. ما زیرساختهای هوش مصنوعی را توسعه دادیم تا مسیر توزیع شرکتهای پخش، خدمات پستی و ایکامرسها را بهینه کنیم. اصلیترین ارزش افزودهای که برای مشتریان ایجاد کردیم، کاهش هزینهها بود که توانستیم میانگین بین 35 تا 45 درصد هزینههای توزیع را کاهش دهیم.
مدیرعامل شرکت میاره، در ادامه پنل عنوان کرد: تحولات چشمگیری که در صنایع جهانی رخ داده، ما هنوز نتوانستیم به طور کامل در کشور خودمان بهرهمند شویم. اما در حوزه حمل و نقل درون شهری، بنا بر موتورها، اولین تغییر جدی مشاهده شد. ما توانستیم جمعیت بزرگی را به صورت متمرکز درگیر کنیم.
در ادامه پروداکت لید اسنپ پی نیز در توضیح فعالیتهای این سرویس با بیان اینکه، ما در اسنپ چهار نکته کلیدی را در بحث پارادایم شیفت برجسته کردیم، خاطرنشان کرد: اول این بود که برای کاربران امکانی را فراهم کردیم تا پرداخت خود را بعد از استفاده از خدمات ارائه دهند، پارادایم شیفت دوم زمانی رخ داد که مفهوم قسطی را برای کاربران بازتعریف کردیم، سومین تغییر مهم اجازه فعالیت مستقیم و معرفی به کسب و کارهای خرد در ایران بود و پارادایم شیفت آخر ورود به بازار پرداخت حضوری بود.
بختاستواری، مدیر نوآوری و آیندهپژوهی جابار، نیز درباره فعالیتهای این مجموعه در توضیحاتی درباره همکاری با یک هلدینگ بینالمللی معتبر، اعلام کرد: این هلدینگ بستری فراهم کرده است که سرویس اوت آف هوم دلیوری در ایران فعال شود؛ در این مسیر، محدودیتها و چالشهای تحویل سفارشات را شناسایی کردیم و تصمیم گرفتیم اوت آف هوم دلیوری را به عنوان یک سرویس جدید در بازار ایران معرفی کنیم.
پنل دوم با موضوع «پارادایم شیفت» نیز با حضور مجید کیانپور مدیرعامل و بنیانگذار شرکت تجربه شاپرک آبی، سیدحامد قنادپور مدیرعامل شرکت تارا، علیرضا صفاری مدیرعامل گروه درسا، پشتون پورپزشک مدیرعامل شرکت پادرو و امین سمیعزاده مدیر تحول دیجیتال جابار، برگزار شد.
کیانپور در ابتدای این پنل اعلام کرد که هدف نهایی، دستیابی به مقالهای قابل انتشار از مباحث این نشست است. او از مهمانان خواست تا درباره پارادایم شیفتهایی که در زندگیشان رخ داده است، صحبت کنند.
قنادپور، در ادامه این پنل گفت: فلسفه بنیادین من در زندگی این است که هر فرد باید فلسفه بنیادین زندگی خود را بشناسد، زیرا این آگاهی میتواند پارادایم شیفتهای مختلفی ایجاد کند. من به این نتیجه رسیدهام که همه ما روزی خواهیم مرد، اما مهم این است که در آن روز از چه چیزی خوشحال خواهیم بود. در تارا نیز به این فلسفه رسیدهایم و میخواهیم تارا به عنوان بهبود دهنده معیشت و سبک زندگی شناخته شود.
در این پنل، پورپزشک، درباره اهدافشان اظهار کرد: هدف ما ایجاد تغییرات عجیب و غریب نیست. من را به عنوان حلال مشکلات میشناسند و در این راستا قصد داریم کسبوکار پادرو را که به عنوان فروشگاهساز فعالیت میکند، ادامه دهیم. ما به دنبال تبدیل شدن به حلال مشکلات مشتریان از طریق ارائه محصولاتی هستیم که کار را برای آنها راحتتر کند.
مدیر تحول دیجیتال جابار نیز در این پنل خاطرنشان کرد: در حمل و نقل، هر دو طرف ماجرا انسان هستند؛ کسی کالایی را میفرستد و کسی آن را دریافت میکند. اما در جابار، بستهها در لاکر قرار میگیرند و افراد در زمان و مکان انتخابی خود، آن را برداشته و دریافت میکنند. صنعت لجستیک یک صنعت آنالوگ است و در هر بخش از آن ریسک بالایی وجود دارد. مهمترین تغییر در جابار طی سه سال اخیر این بوده که از تمرکز B2B به سمت خدمترسانی به مشتری نهایی حرکت کردهایم. هدف ما افزایش اعتماد با همکاری آنلاینشاپها و شرکتهای مختلف است.
علیرضا صفاری، نیز اظهار کرد: در صنعت فشن معمولاً بر این تمرکز میشود که مشتری چه میخواهد تا سهم بیشتری از بازار به دست آورد. اما در درسا، ما رویکرد متفاوتی را اتخاذ کردهایم. در ایران تمرکز بر تولید انبوه، سادهسازی، مواد اولیه و جنگ قیمت بود. ما در درسا به عکس این موضوع عمل کردهایم و به ریشههای اصیل ایرانی متصل شدهایم. کلکسیون الموت، یکی از پرفروشترین کالکشنهای درسا، نشاندهنده این رویکرد است. هدف ما انتقال مفاهیم ارزشمند است، نه فقط فروش محصول.
در ادامه الکامپ تاک راهی دیگر هلدینگ فاخر، فرزاد مقدم، مدیرعامل آژانس برندسازی The و بنیانگذار برندسازان ایران، در سخنرانی خود با موضوع «پارادایم شیفت در برندینگ: منحنی دوم بازاریابی» بیان کرد: مفهوم برندسازی در دنیا با هویت شکل میگیرد که منجر به تصویرسازی از برند میشود. این پارادایم اولیه برندسازی بود که مخاطب هدف یک مخاطب ایدهآل بود. اما رخدادهایی در دنیا این تفکر را تغییر داد و پارادایم شیفت ایجاد کرد.
شهرام شکوری، بنیانگذار و مدیرعامل هلدینگ طرفهنگار (گروه شرکتهای هلو و زنوآ) نیز با محوریت تحول فناوری در لجستیک سخنرانی و تصریح کرد: در بازاریابی و نوآوری، فرآیند، موقعیت و پارادایم ارکان اصلی هستند و باید مشخص کنید که در کدام مرحله میخواهید نوآوری داشته باشید، آیا تدریجی یا رادیکال؟ بعضی اوقات نوآوری با پارادایم شیفت اشتباه گرفته میشود، در حالی که اینگونه نیست و اگر تغییرات در چندین روند اتفاق بیفتد و بازار جدید ایجاد شود، آن را به عنوان یک پارادایم شیفت بزرگ میشناسیم.
در ادامه، شاهین طبری، رییس هیات مدیره شرکت چارگون، با محوریت «ترندهای نرمافزار روز دنیا در حوزه صنعت لجستیک» سخن گفت و اظهار کرد: استفاده از بلاکچین در صنعت لجستیک و توجه به ترندهای جاری اهمیت بسیاری دارد، زیرا این فناوری در حوزههای گوناگون پخش در سطح جهان و کشور به کار میرود و منافع مختلفی را پیگیری میکند. لجستیک سبز نیز یکی از مسائلی است که در کشور ما به آن توجه میشود، از جمله بسته بندی، جنس سوخت حاملان و سرعت، تا حفاظت از محیط زیست.
در پنل پایانی نمایشگاه الکامپ، که با محوریت "پارادایم شیفت" برگزار شد، هانس دیوید روکس، مدیر Omnichannel، با تاکید بر DNA استارتاپها و شرکتهای دیجیتال، اظهار کرد که این شرکتها با حل مسائل موجود در جامعه، رشد و توسعه را تجربه میکنند و با ایجاد نوآوری و تغییر پارادایم، ارزش افزوده زیادی به جامعه ارائه میدهند.
امید هاشمی، معاون دیجیتال گروه ماموت و مدیرعامل شرکت ماموت دیجیتال، به اهمیت اکوسیستم و تأثیر آن بر پارادایم شیفت اشاره و بیان کرد: ایجاد اکوسیستمهای مناسب با تامینکنندگان و مشتریان، اساس موفقیت بزرگترین شرکتها است.
مجید مظاهری، قائممقام مدیرعامل بانی مد، با بررسی اهمیت HR در شرکتهای موفق، گفت: تغییر نگرش به HR و توجه به نیازهای کارکنان، از جمله مهمترین عوامل موفقیت در این صنعت است.
حسین خاکباز، مدیر فنی شرکت فوروارد، به ارزیابی فرصتهای ایجاد شده توسط پارادایم شیفت در تجارت الکترونیک پرداخت و تصریح کرد: پارادایم شیفت فرصتهای جدیدی را برای شرکت فوروارد ایجاد کرده است که از آنها بهرهمندی میکنند.
نادر رفتاری صاحب امتیاز برند رفتاری دیگر سخنرانی بود که در سومین روز از بیست و هفتمین نمایشگاه الکامپ با موضوع آشپزخانه ابری (کلود کیچن) سخنرانی کرد. او درباره پارادایم شیفت مجموعه رفتاری ابراز امیدواری کرد که این بیزنس سنتی که 114 سال از آغاز فعالیتش می گذرد، با استفاده از پارادایم شیفت همگام با تکنولوژی روز پیش رود و خودش را هم تراز با صنعت غذایی در دنیا نگه دارد.
علی اژدرکش رئیس هیات مدیره گروه دنیلی، سخنرانیاش را با موضوع آینده خردهفروشی آنلاین-آفلاین اختصاص داد.
او با بیان اینکه در دنیای خردهفروشی، فروشگاههای فیزیکی و آنلاین هر کدام مزایای خود را دارند و انتخابهای متنوعی به مشتریان ارائه میدهند، عنوان کرد: در فروشگاههای فیزیکی، مشتریان میتوانند با فروشندگان تعامل نزدیکتری داشته باشند، محصولات را از نزدیک ببینند و امتحان کنند. در مقابل، فروشگاههای آنلاین این امکان را به مشتریان میدهند که به راحتی و در مدت زمانی کوتاه، محصولات موردنظر خود را با گزینههای مشابه در سراسر جهان مقایسه کنند و بدون دردسر درب منزل تحویل بگیرند. باید توجه داشت که دیجیتال همیشه بهتر از آنالوگ نیست و هر کدام مزایای خاص خود را دارند.
گفتنی است در آخرین روز از بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی الکامپ تهران، الکامپ تاک راهی دیگر هلدینگ فاخر، همچون سه روز گذشته، میزبان مدیران و فعالان تجارت الکترونیک در سالن خلیج فارس (44) است. همچنین غرفه هلدینگ فاخر نیز در سالن 38 (آلمان) میزبان بازدیدکنندگان الکامپ 1403 است.