fa

انواع لجستیک و ویژگی‌های آن‌ها

تاریخ انتشار:   1402/07/03
انواع لجستیک

لجستیک را می‌توان یکی از مهم‌ترین مفاهیم در کسب‌وکارهای سنتی و امروزی دانست. چرا که بدون لجستیک مناسب امکان پیاده‌سازی ایده‌های مختلف و گسترش کسب‌وکار مورد نظر وجود ندارد. همچنین درصد زیادی از رضایت مشتریان، سودآوری کسب‌وکار و موفقیت زنجیره تامین به کیفیت و سرعت لجستیک بستگی دارد. لجستیک انواع مختلفی دارد که لجستیک فروش یکی از مشهورترین آن‌ها است. انواع لجستیک ممکن است در یک کسب‌وکار دیده شوند اما تفاوت‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارند. در این مطلب از هلدینگ فاخر با انواع لجستیک، مزایا و کاربردهای هر یک از آن‌ها آشنا می‌شویم.

لجستیک؛ مدیریت فرایندهای حمل‌ونقل در کسب‌وکارها

قبل از این که به سراغ معرفی انواع لجستیک برویم، باید در ابتدا با این مفهوم بسیار مهم آشنا شویم. به‌طور کلی به مدیریت فرایندهای حمل‌ونقل در تمام کسب‌وکارها لجستیک گفته می‌شود. حال باید گفت که مفهوم لجستیک در هر کسب‌وکار می‌تواند متفاوت باشد. همچنین لجستیک در حوزه‌های مختلف نیز معنای متفاوتی دارد. برای مثال لجستیک در یک شرکت تولیدکننده خودرو به معنای مدیریت فرایند تأمین قطعات و مواد اولیه برای ساخت خودرو و سپس انتقال آن برای فروش به مشتری است.

از طرف دیگر لجستیک در زمینه نظامی به معنای تامین سوخت، غذا و مهمات برای نیروهای نظامی خارج از مرکز فرماندهی است. به دلیل همین تنوع معنا، لجستیک انواع مختلفی دارد. اما باید گفت که در کسب‌وکارهای مدرن می‌توان لجستیک را در یک محدوده مشخص و تقریبا مشابه تعریف کرد. چرا که طی سال‌های اخیر و با ظهور تکنولوژی‌هایی مانند اینترنت اشیا، لجستیک به سمت هوشمند شدن رفته است و دیگر شکل کلاسیک آن در کسب‌وکارهای امروزی کاربرد ندارد.

برای مطالعه مقاله‌ی "اهمیت لجستیک هوشمند در عصر مدرن"، کلیک کنید.

استفاده از لجستیک هوشمند در کسب‌وکارهای آنلاین مزایای زیادی مانند صرفه‌جویی در هزینه، افزایش ایمنی و افزایش راندمان دارد. به همین خاطر اگر کسب‌وکار مدرنی دارید، می‌توانید از خدمات شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ فاخر در زمینه لجستیک استفاده کنید. همچنین هلدینگ فاخر به‌صورت مستمر از ایده‌های کاربردی در زمینه هوشمندسازی لجستیک حمایت می‌کند و اگر شما کسب‌وکاری در این زمینه دارید نیز می‌توانید از هلدینگ فاخر، حمایت دریافت کنید.

با انواع لجستیک آشنا شوید

به‌طور کلی انواع لجستیک را می‌توان در شش گروه دسته‌بندی کرد. این شش گروه عبارت‌اند از لجستیک تهیه و تدارکات، تولید، فروش، تجاری یا کسب‌وکار، بازیابی و بازیافت. برخی از کسب‌وکارها تنها از برخی انواع لجستیک استفاده می‌کنند و در برخی دیگر نیز هر شش گروه لجستیک کاربرد دارند. به همین خاطر شما باید با انواع لجستیک آشنایی داشته باشید تا بتوانید بهترین مدل آن را برای کسب‌وکار خود انتخاب کنید. در ادامه با انواع لجستیک، کاربردها و مزایای هر یک از آن‌ها آشنا می‌شویم.

برای مطالعه مقاله‌ی "لجستیک هوشمند و مزایای استفاده از آن"، کلیک کنید.

تهیه و تدارکات؛ یکی از انواع کلاسیک لجستیک

لجستیک تدارکات معمولاً با واژه Freight (بار انبوه) و گمرک گره خورده است. کارخانه‌های تولیدکننده کالا، برای تولید به قطعات و مواد اولیه مختلفی نیاز است. حال اگر این قطعات و مواد اولیه در زمان مناسب به خط تولید نرسند، تولید کارخانه با تاخیر مواجه می‌شود. لجستیک تهیه و تدارکات یکی از مهم‌ترین انواع لجستیک است که در آن طی یک فرایند کاملا برنامه‌ریزی شده، مواد اولیه و قطعات مورد نیاز برای خطوط تولید از تامین‌کنندگان مختلف دریافت می‌شود.

برای مثال تصور کنید که یک شرکت خودروسازی قصد تولید یک خودرو را دارد. بسیاری از قطعات خودرو مانند ورق‌های فولادی در کارخانه اصلی تولید نمی‌شوند و باید از یک کارخانه فولادسازی به شرکت خودروسازی منتقل شوند. فرایند انتقال فولاد و دیگر قطعات به کارخانه خودروسازی، همان لجستیک تهیه و تدارکات به‌شمار می‌آید.

لجستیک تولید

لجستیک تولید در واقع بعد از لجستیک تهیه و تدارکات قرار می‌گیرد. در واقع به فرایند مدیریت جابه‌جایی قطعات و محصولات تولیدشده در یک کارخانه و بسته‌بندی آن‌ها، لجستیک تولید گفته می‌شود. به‌طور کلی تمام فرایند تولید یک محصول در یک کارخانه را می‌توان در دسته‌بندی لجستیک تولید قرار داد که یکی از مهم‌ترین انواع لجستیک به‌شمار می‌آید. چرا که بدون مدیریت اصولی حمل‌ونقل در کسب‌وکارها، محصول تولیدی نمی‌تواند به‌موقع از خط تولید خارج شود. باید اشاره کرد که لجستیک تولید تنها در کارخانه‌ها کاربرد ندارد و می‌توان از آن‌ در انواع کسب‌وکارهای دیگر نیز استفاده کرد.

لجستیک فروش؛ از مشهورترین انواع لجستیک

در بیشتر مباحث آموزش و در سطح عامیانه، لجستیک مورد بحث، لجستیک فروش است. چرا که بیشتر افراد به حمل‌ونقل خارج از کسب‌وکار، لقب لجستیک می‌دهند. درصورتی‌که فروش نیز یکی از انواع لجستیک به‌شمار می‌آید. در کسب‌وکارهای سنتی، لجستیک فروش به معنای فرایند تحویل کالا از کارخانه و جابه‌جایی آن به سمت مشتریان یا مراکز خرده‌فروشی بوده است، اما در کسب‌وکارهای مدرن، مفهوم لجستیک فروش به‌طور کلی تغییر کرده است. برای مثال در یک کسب‌وکار آنلاین، لجستیک فروش به معنای بسته‌بندی کالا، آماده‌سازی و ارسال آن برای مشتری به‌صورت مستقیم می‌باشد.

باید اشاره کرد که مقداری از این فرایند در لجستیک تهیه و تدارک طی شده است.  شرکت ایفا از شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ فاخر است که تمامی  خدمات سفارش گردانی را از صفر تا صد انجام می‌دهد. جمع‌آوری و حمل بار از تامین‌کنندگان مختلف به انبار فروشگاه، دسته‌بندی، انبارداری و نگهداری کالا در شرایط استاندارد و ایمن، آماده‌سازی و بسته‌بندی مناسب و متناسب با خواسته مشتری، مدیریت ارسال کالا با چندین پیمانکار یا تحویل بار به باربری‌ها و نهایتا مرجوعی کالا بسیار دشوار و همینطور هزینه‌بر است، ایفا تمامی این فرایندها را مدیریت و اجرا می‌کند.

لجستیک تجاری یا کسب‌وکار؛ از مهم‌ترین انواع لجستیک

لجستیک تجاری یا کسب‌وکار را می‌توان یکی از مهم‌ترین و کامل‌ترین انواع لجستیک دانست. چرا که بسیاری از انواع دیگر لجستیک را شامل می‌شود و می‌توان با استفاده از آن، تمام فرایندهای حمل‌ونقل و جابه‌جایی در یک کسب‌وکار را مدیریت کرد.

برای مثال در لجستیک تجاری، ورود و خروج کالاها، نیازهای کسب‌وکار، تخمین مواد اولیه مورد نیاز، بررسی تعداد وسایل حمل‌ونقل و بسیاری از موارد دیگر مدیریت می‌شود.

لجستیک بازیابی و بازیافت

یکی دیگر از انواع لجستیک که در برخی از کسب‌وکارها اهمیت بسیار زیادی دارد، لجستیک بازیابی و بازیافت است. در این فرایند، کالاهای مصرف‌شده توسط سیستم حمل‌ونقل کسب‌وکار از مشتریان دریافت و به شرکت ارسال می‌شوند. یکی از بهترین مثال‌ها برای لجستیک بازاریابی و بازیافت، شرکت‌های لبنیات هستند. زمانی که برخی از محصولات این شرکت‌ها، منقضی می‌شوند، این محصولات را از سطح خرده‌فروشی‌ها جمع‌آوری کرده و سپس در فرایند بازیافت، با محصولات مورد نظر، محصولاتی جدید تولید می‌کند. باید اشاره کرد که لجستیک بازیابی و بازیافت دو لجستیک جدا هستند اما می‌توان آن‌ها را در یک دسته‌بندی قرار داد.

هلدینگ فاخر؛ حامی اصلی کسب‌وکارهای فعال در حوزه لجستیک

لجستیک با مفهوم کلاسیک، دیگر برای کسب‌وکارهای امروزی سودآوری مناسبی ندارد. به همین خاطر هوشمندسازی انواع لجستیک باید در اولویت کسب‌وکارهایی قرار بگیرد که می‌خواهند همواره از رقبای خود یک گام جلوتر باشند. هلدینگ فاخر، با تکیه بر بیش از نیم قرن تجربه در صنعت پست و لجستیک و تجارت الکترونیکی، همواره به دنبال راه‌اندازی و حمایت کسب و کارهایی در این صنایع است؛ تا بتواند با مشارکت در توسعه اکوسیستم صنعت پست و لجستیک و تجارت الکترونیکی بازاری حرفه‌ای‌تر، رقابتی و با کیفیت‌تر را خلق کند.

برگشت به بالا
1399 اکتیران پلاس اطلاعات بیشتر
در حال بارگذاری