fa

روش‌ها، ویژگی‌ها و نتایج توزیع هوشمندانه کالا

توزیع هوشمندانه کالا
1402/08/30 مقاله عمومی

یکی از مهم‌ترین اجزای زنجیره تامین کسب‌وکارها، شبکه توزیع آن‌ها است. در شبکه توزیع، قسمت‌های مختلفی مانند تاسیسات ذخیره‌سازی، سیستم‌های حمل‌ونقل و نیروی انسانی دخیل هستند. درون این شبکه، کالا دریافت و سپس به مشتریان تحویل داده می‌شود.

در واقع تمام فرایند تحویل کالا از تولیدکننده و ارسال آن به مشتریان در شبکه توزیع اتفاق می‌افتد. طی سال‌های اخیر، کسب‌وکارهای آنلاین دچار تحولات شدیدی شده‌اند. یک شبکه توزیع سنتی دیگر نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای کسب‌وکارهای آنلاین باشد. به همین خاطر، توزیع هوشمندانه کالا در کسب‌وکارهای مدرن، جایگزین توزیع سنتی کالا شده است. در این مطلب با روش‌ها، ویژگی‌ها و نتایج استفاده از این نوع توزیع آشنا می‌شویم.

توزیع هوشمندانه کالا چه مفهومی دارد؟

قبل از این که به سراغ بررسی مفهوم توزیع هوشمندانه کالا برویم، باید با مفهوم شبکه توزیع آشنا شویم. به‌طور کلی، شبکه توزیع یکی از مهم‌ترین اجزای زنجیره تامین کسب‌وکارها است. کارآمدی شبکه توزیع در افزایش شانس موفقیت کسب‌وکارها موثر می‌باشد. به همین خاطر پیاده‌سازی یک شبکه توزیع هوشمندانه کالا اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که شبکه‌های توزیع هوشمند کالا از نظر هزینه، بهره‌وری و شفافیت در سطح بسیار بالاتری نسبت به شبکه‌های توزیع سنتی قرار دارند.

در فرایند توزیع کالا، اجزای زیادی مانند تولیدکننده، بسته‌بندی، ناوگان حمل‌ونقل و نیروی انسانی دخیل هستند. در کسب‌وکارهای بزرگ، تعداد اجزا ثابت اما گستردگی آن‌ها بسیار بیشتر می‌شود. برای مثال یک شرکت عرضه‌کننده خدمات پستی، ناوگان حمل‌ونقلی شامل هواپیما، دوچرخه، کامیون، خودرو و... است. درصورتی‌که یک رستوران، تنها دارای ناوگان حمل‌ونقل موتورسیکلت است. به همین خاطر، هرچه گستردگی شبکه توزیع کسب‌وکارها بیشتر باشد، آن‌ها به هوشمندسازی شبکه توزیع خود نیاز بیشتری دارند.

به‌طور کلی با هوشمندسازی تمام اتوماسیون و فرایند شبکه توزیع، ما یک شبکه توزیع هوشمند کالا خواهیم داشت. در این شبکه، کالا طی یک فرانید کاملا خودکار از تولیدکننده به ناوگان حمل‌ونقل منتقل شده و در نهایت به دست مشتری می‌رسد. در توزیع هوشمند کالا، دیگر خبری از ترافیک کالا، تاخیر، خطاهای انسانی و... نیست و تمام فرایندها به شکل اصولی و با خطای کم انجام می‌شوند.

از روش‌های مهم هوشمندسازی شبکه توزیع می‌توان به استفاده از یک سامانه نظارتی و مدیریتی یکپارچه اشاره داشت که با استفاده از آن می‌توان تمام شبکه توزیع هوشمندانه کالا را به‌صورت زنده مدیریت کرد. اگر شما در حوزه‌های مدرنی مانند کسب‌وکارهای فروش آنلاین کالا و یا فناوری‌های مالی و یا پست و لجستیک مدرنیزه، صاحب یک ایده یا کسب‌وکار جذاب هستید، می‌توانید برای سرمایه‌گذاری یا مشاوره از هلدینگ فاخر کمک بگیرید.

چرا توزیع هوشمندانه کالا مهم است؟

در کنار استفاده از سامانه‌های نظارتی و مدیریتی یکپارچه برای توزیع هوشمندانه کالا، روش‌هایی مانند پیاده‌سازی اینترنت اشیا و یا استفاده از نرم‌افزارهای انبارداری هوشمند از دیگر روش‌هایی هستند که می‌توان با استفاده از آن‌ها، هوشمندسازی شبکه توزیع را انجام داد. اما سوال مهم این است که چرا کسب‌وکارها باید با صرف هزینه نسبتا بالا، شبکه توزیع خود را هوشمند کنند؟ هوشمندسازی شبکه توزیع دقیقا چه مزایایی برای کسب‌وکارها دارد. در ادامه با اهمیت توزیع هوشمندانه کالا در کسب‌وکارهای مدرن آشنا می‌شویم.

افزایش سودآوری با کاهش هزینه‌ها

یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از فرایند توزیع هوشمند کالا، افزایش سودآوری با کاهش هزینه‌ها است. به‌طور کلی در شبکه توزیع، مقدار زیادی از زمان و هزینه سازمان تلف می‌شود. این اتلاف منابع، دلایل بی‌شماری دارد که خطاهای انسانی یا حجم بالای کار از مهم‌ترین آن‌ها هستند. درصورتی‌که با توزیع هوشمندانه کالا، شما می‌توانید در هزینه و زمان شبکه توزیع خود صرفه‌جویی کرده و در نتیجه سودآوری کسب‌وکار خود را افزایش دهید.

دسترسی بهتر به مشتریان

با استفاده از توزیع هوشمندانه کالا، شما می‌توانید بسیاری از موانع میان کسب‌وکار خود با مشتریانتان را کنار بزنید. برای مثال با توسعه یک نرم‌افزار، یک شرکت عرضه‌کننده خدمات پستی می‌تواند به‌صورت مستقیم با مشتریان خود در ارتباط باشد. آن‌ها نیز می‌توانند اطلاعات مرسوله، زمان تحویل و... را از طریق این نرم‌افزار مشاهده کنند. امری که بدون توزیع هوشمندانه کالا ممکن نیست.

رشد سریع‌تر کسب‌وکار

یکی دیگر از دلایل اهمیت توزیع هوشمندانه کالا، مزیت رقابتی است که استفاده از این مفهوم برای کسب‌وکارها ایجاد می‌کند. در دنیای رقابتی کسب‌وکارهای مدرن، استفاده از استراتژی‌های بهبود بهره‌وری و افزایش سودآوری می‌تواند منجر به رشد سریع‌تر کسب‌وکار شما شود و استفاده از شبکه توزیع هوشمند کالا، یکی از بهترین راهکارها برای گسترش و رشد سریع‌تر کسب‌وکارها است.

شفافیت بیشتر در فرایند توزیع کالا

فرایند توزیع کالا در کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک می‌تواند به‌شدت غیر شفاف شود. در نتیجه این عدم شفافیت، بسیاری از منابع سازمان هدر رفته و زنجیره تامین با مشکلات شدیدی مواجه می‌شود. اما باید گفت که یکی از مهم‌ترین مزایای توزیع هوشمندانه کالا، افزایش شفافیت فرایند توزیع است. با استفاده از این استراتژی، تمام فرایند قابل نظارت بوده و شفافیت به حداکثر می‌رسد.

مثال‌هایی از پیاده‌سازی توزیع هوشمندانه کالا در کسب‌وکارهای بزرگ

شرکت‌های بزرگ امروزی، به اهمیت توزیع هوشمندانه کالا آگاه هستند. برای مثال فروشگاه‌های خرده‌فروشی والمارت دارای شبکه توزیعی با مساحت 924 میلیون فوت مربع هستند. برای مقایسه تنها کافی است بدانید که جزیره منهتن آمریکا تنها 661 میلیون فوت مربع مساحت دارد! والمارت برای توزیع هوشمندانه کالا در این شبکه گسترده و پیچیده، مراکز توزیع خود را به شکل منطقه‌ای تنظیم کرده است. برای مثال برخی مراکز در زمینه توزیع مواد غذایی فعال هستند. در نتیجه سرعت تحویل کالاها در فروشگاه‌های والمارت به‌شدت افزایش پیدا می‌کند.

از طرف دیگر، شرکت آمازون با استفاده از تجهیزات رباتیک، تلاش کرده تا وابستگی شبکه توزیع خود به نیروی انسانی را کاهش داده و با استفاده از نیروهای هوشمند، خطاهای انسانی را در شبکه توزیع خود کاهش دهد. تقسیم‌بندی هر یک از مراکز توزیع به هاب‌های مختلف و ورودی و خروجی‌های متنوع نیز از دیگر اقدامات آمازون برای توزیع هوشمندانه کالا به‌شمار می‌آیند.

با هلدینگ فاخر، کسب‌وکار رویایی خود را به واقعیت تبدیل کنید

هلدینگ فاخر به‌عنوان یکی از  سرمایه‌گذاران کسب‌وکارهای نوین در حوزه پست، لجستیک، تجارت الکترونیکی و فین‌تک در ایران شناخته می‌شود. شما می‌توانید به‌عنوان یک صاحب کسب‌وکار، از سرمایه هلدینگ فاخر برای رشد کسب‌وکارتان استفاده کنید. همچنین مجموعه ما برای مشارکت در کسب‌وکارهای حرفه‌ای نیز آمادگی خود را اعلام می‌کند. پس اگر قصد خلق جهانی بهتر را دارید، با کارشناسان ما تماس بگیرید تا با یکدیگر، ایده‌ها را به واقعیت تبدیل کنیم.

برگشت به بالا
در حال بارگذاری