تاریخ انتشار: | 1402/05/16 |
ارزش تجارت الکترونیکی در کشور کوچکی مانند فیلیپین در سال 2019 به بیش از 3 میلیارد دلار رسیده است و پیشبینی میشود که این مقدار در آینده افزایش پیدا کند. بهطور کلی تجارت الکترونیکی به دلیل همهگیری کرونا با یک تحول بسیار بزرگ روبهرو شد. کسبوکارهایی که جزو این صنعت بزرگ هستند، باید بدانند که پیادهسازی مفهومی مانند رهگیری کالا میتواند شرایط کسبوکارشان را به طور کامل متحول کند. درواقع این مفهوم، یکی از عناصر حیاتی در مدیریت موفق زنجیره تامین است. رهگیری کالا به کسبوکارهای تجارت الکترونیکی این امکان را میدهد تا بهصورت لحظهای تمام فرایندهای ارسال را رصد کرده و رضایت مشتریانشان را افزایش دهند. در این مطلب از هلدینگ فاخر، با مزایای رهگیری کالا آشنا میشویم.
با استفاده از رهگیری کالا، فرستنده و تحویلگیرنده کالا میتوانند از شفافیت و پاسخگویی بهرهمند شوند. درواقع این مفهوم با استفاده از وبسایتهای نقشهبرداری، دستگاههای موبایل و GPS به برنامهریزی دقیق ناوگان حملونقل شرکتهای حوزه تجارت الکترونیکی و پست و لجستیک کمک میکند. بهطور کلی رهگیری کالا هزینهها و تاخیر را کاهش داده و خواستههای مشتریان را به شکلی اصولی برآورده میکند. در ادامه با 5 مزیت مهم رهگیری کالا برای شرکتهای فعال در حوزه تجارت الکترونیکی آشنا میشویم.
در فرایند زنجیره تامین، هزینههای زیادی مانند هزینه بستهبندی، انبارداری، حملونقل و... وجود دارند که با استفاده از رهگیری کالا میتوانید این هزینههای لجستیک را تا مقدار زیادی کاهش دهید. اما پیادهسازی این مفهوم چگونه باعث کاهش هزینههای لجستیک میشود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که رهگیری کالا به کسبوکارها و مشتریان این امکان را میدهد تا دید بهتری نسبت به شرایط یا زمان تحویل کالا داشته باشند. در نتیجه، هزینههای لجستیک کسبوکارها کاهش پیدا میکند. برای مثال، سیستمهای رهگیری کالا که در زیرمجموعه سیستم مدیریت حمل و نقل (TMS) قرار دارند، میتوانند جزئیاتی دقیق در مورد مکان بسته، مشخصات آن و حتی محتویات موجود در آن را نیز ارائه دهند.
یکی از مهمترین دلایل کاهش هزینهها با پیادهسازی سیستم رهگیری کالا این است که این مفهوم برای شما این امکان را فراهم میکند تا تحویل اشتباه کالاها را کاهش دهید. در نتیجه این امر، هزینههای بستهبندی مجدد، انبارداری مجدد، ذخیرهسازی و هزینههای سوخت ناوگان حملونقل بهشدت کاهش پیدا میکند. همچنین یک سیستم رهگیری کالا به شما کمک میکند تا میزان شکایات مشتریان را تا حد امکان کاهش داده و به شکلی مدیریتشده به آنها پاسخ دهید.
کسبوکارها همواره برای ارائه بهتر خدمات باید خود را جای مشتریانشان قرار دهند. بهطور کلی مشتریان خدمات پست و لجستیک و شرکتهای تجارت الکترونیکی، همواره علاقه دارند تا از وضعیت مرسوله خود مطلع باشند. این امر حتی در همان ثانیههای اولیه پس از سفارش نیز صدق میکند. با در نظر گرفتن این موضوع مهم، پیادهسازی سیستم رهگیری کالا تا حد زیادی تجربه مشتری را بهبود میبخشد. درواقع این سیستم به آنها نظارتی کاملا لحظهای بر فرایند ارسال مرسولهشان ارائه میدهد.
برای مثال، کسبوکارهای بینالمللی میتوانند با پیادهسازی یک سیستم رهگیری کالا، اطلاعاتی مانند ترخیص کالا از گمرک، خروج کالا از کشور مبدا، تاریخ حدودی ورود و وضعیت مرسوله را به مشتریان نمایش دهند. زمانی که مشتریان کسبوکارها بتوانند برای دسترسی به این اطلاعات لحظهای به آنها تکیه کنند، کسبوکارها توانستهاند با موفقیت حس وفاداری را در مشتریانشان ایجاد کنند. درواقع مشتریان به خدمات این کسبوکارها اعتماد کرده و آنها میتوانند با اجرای یک سیستم ساده و اختصاصی رهگیری کالا، نرخ بازگشت سرمایهشان را بهخوبی بهبود بخشند.
یکی از رایجترین دلایل شکایات مشتریان در صنعت لجستیک، تاخیر در ارسال کالاها است. قطعا بسیاری از مشتریان مرسوله خود را بهصورت سالم تحویل گرفتهاند؛ اما از زمان دریافت کالا که با تاخیر مواجه شده است، شکایت دارند. در صورت استفاده اصولی و موثر از یک سیستم رهگیری کالا، شانس کسبوکارها برای تحویل بهموقع تمام کالاها به نقطه نهایی توزیع افزایش پیدا میکند. دلیل اصلی افزایش شانس تحویل بهموقع، بهبود شفافیت سیستم است. چرا که کسبوکارها میتوانند از نزدیک با سایر عناصر کلیدی در زنجیره تامین مانند توزیعکنندگان، مدیران انبار و حتی ماموران تحویل ارتباط برقرار کرده و با آنها همکاری کنند. در نتیجه هرگونه تغییر ناگهانی در فرایند ارسال، به اطلاع مشتری خواهد رسید.
فرایند زنجیره تامین خود شامل چندین مرحله اصلی است. اگر هر یک از این مراحل به شکلی کارآمد فعالیت نکنند، مراحل بعدی با مشکل مواجه میشوند. بدون در نظر گرفتن تهیه مواد اولیه، یک عملیات لجستیکی را میتوان به شکل زیر دستهبندی کرد:
حال باید گفت که هر سیستم ساده یا پیچیده رهگیری کالا میتواند بهرهوری تمام این مراحل را افزایش دهد. چرا که دید کسبوکارها و مشتریان با پیادهسازی این مفهوم بهتر میشود. برای مثال فرض کنید که شخصی در یک پلتفرم، سفارشی ثبت کرده است. با استفاده از سیستم رهگیری کالا، مشتری میتواند از مرحله دقیقی که کالای مورد نظر او در آن قرار دارد، مطلع شود. برای مثال آیا کالا در حال بستهبندی است یا به مرکز توزیع منتقل شده است و یا ارسال شده است. به همین خاطر، زمانی که مشتری میخواهد اطلاعات دقیقتری در مورد بسته خود به دست آورد، کسبوکارها نیز میتوانند بهسادگی از این سیستم برای ارائه اطلاعات مورد نظر به مشتریانشان استفاده کنند.
برای مطالعه مقالهی "مدیریت زنجیره تامین، چه اهمیتی دارد؟"، کلیک کنید.
برخلاف گذشته که ایجاد هماهنگی میان عناصر کلیدی زنجیره تامین مانند مدیران انبار یا مدیران حملونقل ممکن نبود، رهگیری کالا خطوط ارتباطی مختلفی را در کسبوکارها ایجاد میکند تا این عناصر ارتباط بیشتر و بهینهتری با یکدیگر داشته باشند. بهطور کلی ارتباطات بهتر به معنای فرایندهای بهینهتر است. فرایندهای بهینهتر نیز خدمات بهتر و رضایت بیشتر مشتریان را با خود همراه دارد.
در این مطلب با برخی از مهمترین مزایای رهگیری کالا آشنا شدیم. اگرچه این مفهوم در ظاهر ساده است؛ اما فرایند پیادهسازی پیچیدهای دارد و میتواند برای کسبوکارها معجزه کند. چرا که هزینهها را کاهش داده، تجربه مشتری را بهبود میبخشد، بهرهوری را افزایش داده و تحویل بهموقع کالاها را ممکن میکند.
کسبوکارهای فعال در صنایع پست و لجستیک، تجارت الکترونیک کالا، فناوری اطلاعات و فناوریهای مالی میتوانند به عنوان بازیگران در اکوسیستمی که توسط هلدینگ فاخر بهعنوان یکی از بزرگترین هلدینگهای فعال در صنایع ذکر شده، در حال شکلگیری و فعالیت است، همکاری کرده و ایفای نقش کنند. هدف از راهاندازی اکوسیستمی پایدار در صنعت لجستیک، ایجاد اقتصاد مشارکتی برای تمام ذینفعان زنجیره تامین است.