fa

تفاوت زنجیره ارزش و زنجیره تامین

تاریخ انتشار:   1402/05/22
زنجیره ارزش

در این مقاله می‌خواهیم به تفاوت‌های میان زنجیره ارزش و زنجیره تامین بپردازیم. اما قبل از آن بهتر است با مفهوم و کارآیی هر یک آشنا شویم.

زنجیره ارزش چیست؟

زنجیره ارزش، پیشرفت فعالیت‌هایی است که منجر به ارائه‌ی محصول یک شرکت، به بهترین شکل موجود به مشتریان نهایی خود است. با استفاده از آن، می‌توانید باعث ایجاد مزیت رقابتی، افزایش حاشیه سود و بهبود کارآیی در سازمان خود شوید.

تجزیه و تحلیل آن، مدل‌های بصری از فعالیت‌هایی مثل طراحی، تولید و توزیع به کسب و کار شما می‌دهد.

زنجیره تامین چیست؟

 

زنجیره تامین، از اجزای مختلفی تشکیل شده است، که این اجزا شامل: تأمین کننده، تولید کننده، توزیع کننده و مشتری می‌باشد. در این زنجیره، یک محصول، در زمان، مکان و با قیمت مناسب ساخته و توزیع می‌شود.  زنجیره تامین، مانند یک زنجیر، تمام ارکان عملیاتی تامین را به هم متصل می‌کند. به عنوان مثال، آن دسته از محصولاتی که در کشور شما تولید نمی‌شوند، اما در فروشگاه‌ها در دسترس هستند، به دلیل وجود سیستم زنجیره تامین می‌باشد.

این زنجیره هم مانند زنجیره ارزش، باعث ایجاد مزیت رقابتی، افزایش حاشیه سود و  بهبود کارآیی در سازمان شما می‌شود.

هر دو شبکه، دارای فاکتورهای مشترکی مانند لجستیک و فرآیند تحویل می‌باشند. گاهی این امر باعث ایجاد سردرگمی و به کار بردن این دو عبارت به جای یکدیگر می‌شود.

هردو زنجیره، به صورت یک عملکرد (B2B فرایند خرید و فروش بین دو کسب و کار) می‌باشد.

اگر بخواهیم در یک قالب کلی آن‌ها را معنی کنیم به این صورت می‌باشد که:

زنجیره ارزش، فرآیندی است که در آن یک شرکت، به مواد خام خود ارزشی جدید اضافه می‌کند تا محصولاتی تولید کند که در نهایت، کیفیت بیشتری نسبت به محصول قبلی داشته باشد و باعث رضایت بیشتر مصرف‌کنندگان شود. مفهوم آن، ایجاد روشی است که در آن ارزش محصول و خدمت در طول زنجیره به کیفیت محصول، اضافه شود. زنجیره تامین، تمام مراحل مورد نیاز برای رساندن محصول به مشتری را از تولید محصول تا ارسال آن به دست مشتری، انجام می‌دهد.

برای مطالعه مقاله‌ی "مدیریت زنجیره تامین، چه اهمیتی دارد؟"، کلیک کنید.

تفاوت زنجیره ارزش و زنجیره تامین:

قابل توجه‌ترین تفاوت میان این دو آن است که، زنجیره تامین مسئول منبع‌یابی، پردازش و تحویل کالا به مشتری می‌باشد، در حالی که کاربرد زنجیره ارزش در پی ایجاد ارزش در محصول و خدمات است.

در یک زنجیره تامین، هیچ ارزش افزوده‌ای در  فرایند تولید محصول صورت نمی‌گیرد و تنها فرایند آماده‌سازی و  انتقال محصول انجام می‌گردد.

در زنجیره‌ی ارزش، کار حمل‌و‌نقل و انبارداری صورت می‌گیرد. برای افزایش مزیت رقابتی، کیفیت محصول بررسی شده و ارتقا می‌یابد.

 از دیگر تفاوت‌های موجود می‌توان به این گزینه اشاره کرد که زنجیره تامین در راستای مدیریت عملیات و زنجیره ارزش با هدف بهینه‌سازی مدیریت کسب و کار، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مراحل انجام شده در زنجیره‌ی تامین، از تقاضای محصول شروع شده و با تحویل محصول به پایان می‌رسد. اما در زنجیره ارزش، این مراحل از تقاضای مشتری شروع شده و با توسعه محصول به پایان می‌رسد.

هدف در زنجیره تامین، دستیابی به رضایت مشتری و در زنجیره‌ی ارزش، کسب مزیت رقابتی می‌باشد.

مراحل کلیدی در زنجیره تامین، به ترتیب سفارش‌گذاری، تهیه، لجستیک، تولید، جمع‌آوری، بسته‌بندی، بازاریابی، توزیع، تحویل و پشتیبانی مشتری می‌باشد. اما این مراحل در زنجیره ارزش به ترتیب، تحقیق، نوآوری، توسعه، تست کردن محصول، بسته‌بندی، فروش و بازاریابی و خدمات پس از فروش می‌باشد.

برای مطالعه مقاله‌ی "زنجیر‌ه تامین د‌یجیتال چیست؟"، کلیک کنید.

اهمیت زنجیره تامین و زنجیره ارزش

این دو زنجیره هردو به یک اندازه در دنیای تجارت مهم هستند. یکی بدون دیگری، تاثیری که باید را در ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان، نخواهد داشت. لذا باید هر دو زنجیره که مکمل یکدیگر می‌باشند را به خوبی شناخت و در عملکرد سازمان به کار گرفت.

هلدینگ فاخر، توانسته با تکیه بر تجربه و فعالیت خود در صنعت پست و لجستیک، سرمایه‌گذار شرکت‌هایی باشد که از فرآیندها در زمینه لجستیک استفاده می‌کنند. در همین راستا، ما به عنوان سرمایه‌گذار در کنار شما هستیم تا ایده‌های نوین‌تان را به مرحله عمل برسانید.

برگشت به بالا
1399 اکتیران پلاس اطلاعات بیشتر
در حال بارگذاری