تاریخ انتشار: | 1402/04/31 |
زنجیره تامین فرایندهای زیادی دارد که یکی از فرایندهای بسیار مهم آن، حمل و نقل است. این فرایند، خود شامل مراحلی مانند برنامهریزی تحویل تا مدیریت مرسولات و ردیابی ناوگان حملونقل میشود. تمام این مراحل باید بهدرستی طی شوند تا زنجیره تامین با هیچگونه مشکلی مواجه نشود. کسبوکارهای کوچک شاید بتوانند با راهکارهای سنتی همچون با استفاده از تلفن حملونقل خود را مدیریت کنند؛ اما زمانی که حجم سفارشات بالا میرود، دیگر مدیریت تلفنی نمیتواند پاسخگو باشد و به یک سیستم پیشرفتهتر و بهینهتر نیاز است. سیستم مدیریت حمل و نقل (TMS) همان سیستمی میباشد که با فناوری تخصصی خود بسیاری چالشهای مدیریت حملونقل را کاهش میدهد.
سیستم مدیریت حمل و نقل، به پلتفرمی گفته میشود که برای سادهسازی فرایند حملونقل طراحی شده است. این سیستم به شرکتهای فعال در حوزه پست و لجستیک این امکان را میدهد تا فرایندهای حملونقل خود را به صورت بهینه کنترل کرده و همواره دارای بینش و راهکار برای صرفهجویی در زمان و کاهش هزینههای خدمات خود باشند. بهطور کلی سیستم مدیریت حمل و نقل یک سیستم نرمافزاری است که به شرکتها کمک میکند تا لجستیک مرتبط با جابهجایی فیزیکی کالا را از طریق زمین، هوا یا دریا، یا ترکیبی از این 3 حالت مدیریت کنند.
مدیریت فرایند حملونقل TMS با استفاده از بهینهسازی مسیرهای تحویل، ردیابی بار در مسیرهای محلی و بینالمللی، خودکارسازی فرایندهای قبلی و آسانتر کردن نظارت، باعث میشود تا کسبوکارها نسبت به تحویل به موقع کالاهای خود مطمئن شوند. همچنین باید اشاره کرد که این سیستم، هزینههای نهایی را برای مشتریان و کسبوکارها بهشدت کاهش میدهد.
برای مطالعه مقالهی "بهینه سازی مسیر لجستیک چیست و چه اهمیتی دارد؟"، کلیک کنید.
سیستمهای مدیریت حمل و نقل، توانایی سادهسازی فرایندهای پیچیده و افزایش بهرهوری را دارند. برخی از ویژگیهای کلیدی سیستم مدیریت حمل و نقل را مرور میکنیم:
با استفاده از سیستمهای مدیریت حمل و نقل، خرید، نحوه جابهجایی با مقایسه هزینههای حمل و نقل و ثبت و رزرو تسهیل داده میشود. با استفاده از این سیستمها میتوان بهینهترین مسیر را انتخاب کرد.
این ویژگی سیستم مدیریت حمل و نقل به کسبوکارها کمک میکند تا هزینههای حملونقل را به شکلی کارآمد مدیریت کرده و بسیاری از فرایندها در این زمینه را بدون پیچیدگی مدیریت کنند.
یکی دیگر از ویژگیهای کلیدی سیستمهای مدیریت حمل و نقل این است که تقاضا را پیشبینی کرده و نرخ هزینهها و سود حمل و نقل را تجزیهوتحلیل میکند. با استفاده از دادههای به دست آمده از یک سیستم مدیریت حمل و نقل میتوانید تصمیماتی فوری و مبتنی بر داده بگیرید.
سیستمهای مدیریت حمل و نقل مزایای بسیار زیادی دارند که شرکتهای فعال در حوزه پست و لجستیک میتوانند از آنها بهرهمند شوند. این سیستمها هزینهها را کاهش میدهند، امکان نظارت لحظهای ایجاد میکنند و در افزایش رضایت مشتریان نقش پررنگی دارند. در ادامه برخی از مهمترین مزایای استفاده از سیستم مدیریت حمل و نقل را بررسی میکنیم.
سیستم مدیریت حمل و نقل میتواند در هزینهها بهشدت صرفهجویی کند. این صرفهجویی در هزینه برای شرکت و مشتری اتفاق میافتد. در مرحله اول، این سیستم میتواند هزینههای اداری را کاهش دهد. این عمل با قابلیت مشاهده بررسی نرخهای حامل، انتخاب بهترین و مقرونبهصرفهترین گزینه را اتفاق میافتد. در ادامه، این سیستم با اضافه کردن فرایند رزرو خودکار بهجای تماسهای تلفنی وقتگیر، هزینههای عملیاتی شرکت را نیز کاهش میدهد. این نرمافزار فرایندهایی مانند حسابرسی، قرارداد، پرداخت و زمانبندی سفارش را با ارائه کارایی بیشتر و خطاهای کمتر، ساده، ادغام و خودکار میکند.
سیستمهای مدیریت حمل و نقل میتوانند هزینههای حمل و نقل را با خودکار کردن فرایند مقایسه، رتبهبندی و شناسایی مقرون بهصرفهترین گزینهها کاهش دهند. این سیستمها کمک میکنند که بسیاری از مواردی که در حالتهای سنتی نادیده گرفته میشود، مورد توجه قرار گیرند. یکی دیگر از دلایل کاهش هزینهها با استفاده از سیستم مدیریت حمل و نقل، بهینهسازی بار است.
در یک فرایند لجستیکی پیچیده، نظارت اهمیت بسیار بالایی دارد. مدیران و متخصصان باید بتوانند به شکل موثر و در لحظه، روی فرایند حمل و نقل نظارت داشته باشند. سیستم مدیریت حمل و نقل میتواند بهخوبی از پس این کار بربیاید. این کار با ردیابی لحظهای ناوگان حملونقل انجام میشود. با ردیابی ناوگان و بارها، میتوان به دادههایی بسیار باارزش دسترسی پیدا کرد که از طریق آنها امکان بهینهسازی مسیر و ایجاد مسیرهایی بهینهتر وجود دارد. همچنین، میتوان مسیرهای کوتاهتر یا خلوتتر را شناسایی و یا در شرایط غیر قابل پیشبینی، تصمیمات فوری اتخاذ کرد.
یکی از پارامترهایی که کسبوکارهای فعال در حوزه پست و لجستیک را موفق میکند، توانایی آنها در انجام تعهدات داده شده به مشتریان است. در بازار پررقابت امروز، کسبوکارها باید بتوانند بدون تاخیر تعهدات مشتریان را انجام دهند. سیستمهای مدیریت حمل و نقل با ارائه راهکارهایی انجام به موقع تعهدات را تسهیل میکنند. در حال حاضر، تحویل به موقع مرسولات از دیگر مولفههای کیفی با اهمیت است. با استفاده از TMS، کسبوکارها میتوانند دید لازم برای شناسایی و رسیدگی به مسائلی که ممکن است منجر به تاخیر یا کاهش رضایت مشتریان شوند را بهخوبی شناسایی کنند.
سیستم TMS میتواند تجربه مشتری نهایی را با ردیابی پیشرفت تحویل و با سادهسازی فرایند صدور صورتحساب و پرداخت، بهبود بخشد. مشتریان همچنین عموما از نرخهای بهتری که توسط کسبوکار ارائه میشود، خوشحال خواهند شد.
سیستمهای مدیریت حمل و نقل برای کسبوکارهایی مناسب هستند که در حوزه پست و لجستیک فعالیت میکنند. شرکتهای تجارت الکترونیک نیز به دنبال راهکارهایی برای تحویل سریع، کارآمد و مقرونبهصرفه هستند و به همین خاطر از مشتریان این سیستمها بهشمار میآیند.