fa

شبکه ارزش هدفمند و اهمیت آن در انواع کسب و کارها

تاریخ انتشار:   1402/08/30
شبکه ارزش هدفمند

شبکه ارزش هدفمند به تعاملات در کسب‌وکارها یا بخش‌های درونی آن‌ها اشاره دارد که در آن افراد برنامه‌هایی را ایجاد کرده و یا محصولات و خدماتی را می‌فروشند که به نفع سازمان است. این مفهوم شامل افراد شاغل در سازمان، موقعیت‌های درون سازمان یا ترکیبی از هر دو می‌شود. در این مطلب از هلدینگ فاخر به بررسی مفهوم شبکه ارزش هدفمند و نقش آن در موفقیت کسب‌وکارها می‌پردازیم.

شبکه ارزش هدفمند چیست؟

شبکه ارزش هدفمند به مجموعه‌ای از ارتباطات بین سازمان‌ها و یا افراد گفته می‌شود که با یکدیگر در تعامل هستند تا فعالیت کل گروه، به نفع سازمان اصلی باشد. یک شبکه ارزش هدفمند به اعضا امکان خرید و فروش محصولات و همچنین به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات را می‌دهد. در کسب‌وکارها، شبکه‌های ارزش هدفمند نمونه‌ای از یک اکوسیستم اقتصادی به‌شمار می‌آیند. به عبارت دیگر، هر یک از اعضا برای تقویت رشد و افزایش ارزش به یکدیگر متکی هستند و عملکرد هر یک از آن‌ها بر دیگری تاثیرگذار است. اعضای شبکه ارزش می‌توانند شامل اعضای خارجی مانند مشتریان یا اعضای داخلی مانند تیم‌های تحقیق و توسعه شوند.

شبکه‌های ارزش هدفمند، تاثیرگذاری سازمان را بر نوآوری، رفاه اجتماعی و بسیاری از حوزه‌های دیگر افزایش می‌دهند. ضعف در یک گره درون شبکه ارزش هدفمند می‌تواند کل شبکه را تحت تاثیر قرار دهد. برای مثال اگر  تیم توسعه یک سازمان ضعیف باشد، تیم تولید کار دشوارتری برای تولید محصول دارد. در نتیجه این امر، خریدار باید زمان زیادی را برای دریافت محصول مورد نظر خود منتظر بماند. اگر شما کسب‌وکاری در حوزه لجستیک و پست دارید که به سرمایه‌‌گذاری برای داشتن شبکه ارزشی هدفمند نیاز دارد، می‌توانید با هلدینگ فاخر در ارتباط باشید. ما در هلدینگ فاخر با بررسی ایده‌های نوآورانه و پیشرو، به کسب‌وکارها در رسیدن به اهدافشان کمک می‌کنیم.

شبکه ارزش هدفمند چه مزایایی برای کسب‌وکارها دارد؟

وقتی کسب‌وکارها از روش‌های مختلفی برای ایجاد ارتباطات، دستیابی به منابع بیشتر و یا دریافت نظرات سازنده افراد استفاده می‌کنند، مزایای شبکه ارزش هدفمند مشخص می‌شود. در واقع مزایای این مفهوم به روش پیاده‌سازی آن بستگی دارند. برای مثال یک استارتاپ ممکن است به ارتباطات خارج از سازمان خود مانند سرمایه‌گذاران و مدیران مراجعه کرده تا با استفاده از راهنمایی‌ها و تجربه آن‌ها، در زمینه چگونگی توسعه و رشد کسب‌وکار راهنمایی دریافت کند. چرا که این دسته از افراد خارج از سازمان، بینش بسیار دقیقی درباره مسیر پیش روی کسب‌وکارها ارائه می‌دهند که افراد درون سازمان ممکن است این بینش را نداشته باشند.

بسیاری از افراد درون سازمان مانند مدیران اصلی، از محصول یا خدمات خود درک عمیقی دارند اما در زمینه ارائه خدمات، بازاریابی و گسترش کسب‌وکار عموما دچار ضعف هستند. چرا که بسیاری از این مفاهیم برای مدیران ناشناخته است. برای رفع این مشکل، مدیران باید از ذی‌نفعان مورد اعتماد و باتجربه در مورد چنین موضوعاتی مشاوره بگیرند. در نتیجه این کار، کسب‌وکار می‌تواند از مزایای بی‌شمار شبکه ارزش هدفمند بهره‌مند شود.

دسته‌بندی شبکه‌های ارزش

دو دسته اصلی از شبکه‌های ارزش وجود دارند که شامل شبکه‌های ارزش داخلی و شبکه‌های ارزش خارجی می‌شوند. یک شبکه ارزش داخلی شامل تعاملات درون‌سازمانی بوده و ترکیبی از فرایندها و روابط بین افراد شاغل در سازمان است. ما با کمک به کسب و کارهای حوزه پست، لجستیک و فروش آنلاین کالا، تلاش می‌کنیم تا این بازار را بیش از همیشه رقابتی و پویا کنیم. پس شما می‌توانید برای جذب سرمایه، با کارشناسان هلدینگ فاخر تماس بگیرید.

با انواع دسته‌بندی شبکه ارزش هدفمند آشنا می‌شویم:

  • شبکه ارزش هدفمند داخلی: ارزش، زمانی ایجاد می‌شود که بین افرادی که در کسب‌و‌کار نقش دارند، تعاملات موثری وجود داشته باشد. برای مثال بخش تحقیق و توسعه، یک شبکه ارزش داخلی است و زمانی ارزش ایجاد می‌کند که پرسنل تحقیق و توسعه با سایر بخش‌ها تعامل خوبی داشته باشند تا محصولات یا خدمات جدیدی ایجاد کنند که سودآوری شرکت را افزایش دهد.
  • شبکه ارزش هدفمند خارجی: شبکه ارزش هدفمند خارجی شامل تعاملات بین افرادی است که خارج از کسب‌وکار هستند. شبکه‌های خارجی ممکن است شامل واسطه‌های تجاری، مشتریان، شرکای تجاری، ذی‌نفعان، شبکه‌های نوآوری باز و... باشند. شرکت‌کنندگان در شبکه ارزش خارجی باید از تعامل با سایر افراد در شبکه بهره‌مند شوند. اگر یکی از شرکت‌کنندگان سود نبرد، بقیه شبکه تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

انواع شبکه ارزش کدام‌اند؟

به‌طور کلی چهار نوع شبکه ارزش هدفمند وجود دارد که از هر نظر با یکدیگر متفاوت هستند. کسب‌وکارها بسته به زمینه کاری، نوع فعالیت و سیستم سازمانی خود، می‌توانند یکی از انواع این شبکه‌ها را برای پیاده‌سازی در شبکه سازمانی خود انتخاب کنند. در ادامه با انواع شبکه ارزش هدفمند آشنا می‌شویم.

  1. شبکه کلایتون کریستنسن (Clayton Christensen)

شبکه کلایتون کریستنسن روابطی را توصیف می‌کند که از قبل وجود خارجی دارند و هر ورودی جدید به شبکه متناسب با شبکه فعلی یا شکل مدل کسب‌وکار ایجاد می‌شود. تازه‌واردان زمان سختی برای شکستن و یا ارائه ایده‌های جدید یا اجرای تغییرات در این شبکه خواهند داشت. چرا که افراد جدید به احتمال زیاد در نهایت با شبکه فعلی سازگار شده و تطابق پیدا می‌کنند.

  1. شبکه فیلدستاد و استابلز (Fjeldstad and Stabells)

شبکه فیلدستاد و استابلز معتقد است که مهم‌ترین بخش‌های یک شبکه مشتریان، خدمات، ارائه‌دهندگان خدمات و قراردادهایی هستند که امکان دسترسی به خدمات را فراهم می‌کنند. این مفهوم بیان می‌کند که مشتریان برای شبکه ضروری هستند و مشارکت آنها ارزش افزوده ایجاد خواهد کرد. رایج‌ترین مثال این نوع شبکه ارزش هدفمند، شبکه‌های اجتماعی هستند. برای مثال فیسبوک، یوتیوب، اینستاگرام و تیک‌تاک، کسب‌وکارهایی هستند که بدون مشتریان (کاربران) خود هیچ‌گونه ارزش افزوده‌ای ایجاد نکرده و سودآوری ندارند. برای مثال اگر اینستاگرام تنها 10 کاربر داشت، هیچ‌وقت یک شبکه اجتماعی موفق به‌شمار نمی‌آمد.

  1. شبکه ارزش صورت فلکی نورمن و رامیرز (Normann and Ramirez)

شبکه ارزش صورت فلکی نورمن و رامیرز معتقد است که شبکه‌ها مجموعه‌ای پویا هستند که امکان تغییر و بهبود دائمی را فراهم می‌کنند. این امر به اعضای شبکه بستگی دارد که روابط فعلی را تجزیه و تحلیل کرده و به دنبال فرصت‌های مختلف برای افزودن ارزش به کسب‌وکار باشند.

  1. شبکه‌های ورنا آلی (Verna Allee)

شبکه‌های ورنا آلی بر این اساس مطرح می‌شوند که شبکه‌ها ارزش‌های ملموس و ناملموس ایجاد می‌کنند و تحلیل شبکه ارزش هدفمند باید در تمام جنبه‌های یک کسب‌وکار گنجانده شود تا بیشترین ارزش را در هر مرحله ارائه دهد.

با هلدینگ فاخر، کسب‌وکار خود را به اوج برسانید

هدف اصلی هلدینگ فاخر، کمک به کسب‌وکارهایی است که با ایده‌های خلاقانه، در تلاش هستند در حوزه پست، لجستیک و تجارت الکترونیکی و فین‌تک تحول ایجاد کنند و در اکوسیستم پست و لجستیک آن به ایفای نقش و تبادل ارزش بپردازند.

تدوین استراتژی‌های مدیریتی مختلف، تزریق سرمایه و مدیریت اصولی، بخشی از خدمات هلدینگ فاخر به کسب‌وکارها و استارتاپ‌های تحت پوشش است. اگر شما کسب‌وکاری موفق دارید و می‌خواهید یک سرمایه‌گذار جذب کنید، می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

برگشت به بالا
1399 اکتیران پلاس اطلاعات بیشتر
در حال بارگذاری