fa

اهمیت لجستیک هوشمند در عصر مدرن

تاریخ انتشار:   1402/04/06
لجستیک

لجستیک هوشمند باعث بهبود شرایط کسب‌وکارهای مدرن می‌شود

بنابر  گزارش سایت  Aim Education، از سال 2020، شرکت‌های فعال در حوزه ارائه خدمات پستی با افزایش تقاضای شدیدی برای خدمات رو‌به‌رو شدند. زیرا کسب‌وکارهای فروش آنلاین کالا، به خدمات پستی بسیار بیشتری نیاز داشتند و از طرف دیگر، تعداد سفارشات آنلاین نیز به‌شدت افزایش پیدا کرد. این موضوع باعث افزایش فشار بر شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پستی شد. در بسیاری از موارد، تحویل کالاها با تاخیر مواجه می‌شدند و یا ناوگان‌های حمل‌ونقل بهره‌وری لازم را نداشتند. کسب‌وکارهای امروزی برای رفع این چالش‌ها به سراغ لجستیک هوشمند رفته‌اند. در این مطلب، با لجستیک هوشمند و اهمیت آن در عصر مدرن آشنا می‌شویم.

لجستیک هوشمند؛ لازمه فعالیت در دوران پساکرونا

در حال حاضر، شرکت‌های فعال در زمینه ارائه خدمات پستی دیگر نمی‌توانند نگاه گذشته و یا سنتی را نسبت به لجستیک داشته باشند، چرا که میزان تقاضا برای استفاده از این خدمات توسط کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان در دوران پساکرونا به‌شدت افزایش پیدا کرده و عادات رفتار مشتری نیز تغییرات بسیاری داشته است. درواقع در عصر مدرن، لجستیک هوشمند به‌عنوان یک مزیت رقابتی شناخته می‌شود که می‌تواند شرایط یک کسب‌وکار را به‌طور کلی تغییر دهد. لجستیک هوشمند شامل استفاده از فناوری‌های مقیاس‌پذیر، انعطاف‌پذیر و آینده‌گرا مانند اینترنت اشیا و ابزارهای دیگر می‌شود.

با استفاده از لجستیک هوشمند، تمام اجزای زنجیره تامین کالا در کسب‌وکارها به یکدیگر متصل می‌شوند. در نتیجه نظارت روی اجزای زنجیره تامین بسیار آسان‌تر خواهد شد. دقیقا به همین خاطر است که بسیاری از کسب‌وکارهای مدرن در دنیای امروز به سراغ پیاده‌سازی لجستیک هوشمند رفته‌اند.

مثال‌هایی از پیاده‌سازی لجستیک هوشمند در عصر مدرن

برای درک بهتر لجستیک هوشمند، خوب است که به سراغ برخی از شرکت‌هایی برویم که در عصر مدرن از آن در ارائه خدمات خود استفاده کرده‌اند. در حال حاضر شرکت‌های بسیار زیادی در سراسر دنیا از لجستیک هوشمند استفاده می‌کنند که کمپانی‌های DHL و کارفور (Carrefour) از مهم‌ترین آن‌ها به‌شمار می‌آیند. با فرایند پیاده‌سازی لجستیک هوشمند در این کمپانی‌ها آشنا می‌شویم:

  • کمپانی DHL:

این کمپانی با تعبیه انواع سنسورهای هوشمند در کامیون‌های باری خود توانسته به اطلاعات زنده بسیار زیادی دست پیدا کند. برای مثال، دقیقا مشخص است که یک کامیون باری کمپانی DHL در کدام خیابان در حال حرکت است، دمای محفظه بار درون آن چقدر می‌باشد و چه زمانی و با چه سرعتی به مقصد می‌رسد. این کار با استفاده از لجستیک هوشمند و ابزارهایی مانند اینترنت اشیا انجام شده است.

  • کارفور:

کارفور به‌عنوان یک خرده‌فروش اروپایی، از بلاک چین برای ردیابی محصولات خود استفاده می‌کند. با استفاده از این فناوری، شرکت کاهش موجودی را ردیابی و از اتلاف هزینه‌ها و زمان جلوگیری می‌کند.

اهمیت لجستیک هوشمند در عصر مدرن

همان‌طور که اشاره شد، افزایش تقاضا برای خدمات پستی، افزایش سفارشات آنلاین و وجود چالش‌های بزرگ در زنجیره تامین و فرایند ارسال مرسولات پستی، همه باعث شده‌اند که لجستیک هوشمند در عصر مدرن و کسب‌وکارهای امروزی اهمیت بسیار زیادی پیدا کند. درواقع این لجستیک هوشمند است که می‌تواند آینده بسیاری از کسب‌وکارهای فعال در حوزه ارائه خدمات پستی را رقم بزند. در ادامه با برخی از مهم‌ترین دلایل اهمیت لجستیک هوشمند در عصر مدرن آشنا می‌شویم.

1. کاهش هزینه‌ها

بسیاری از کسب‌وکارهای فعال در حوزه خدمات پستی یا فروش آنلاین کالا با استفاده از لجستیک هوشمند می‌توانند مزایای رقابتی بسیار زیادی به دست آورند. برای مثال، قابلیت ردیابی یک محموله به‌صورت پیوسته و در زمان واقعی (Real Time) یک قابلیت ارزشمند به‌شمار می‌آید که به شرکت‌های حوزه پست و لجستیک این امکان را می‌دهد تا هزینه‌های خود را به‌شدت کاهش دهند. چرا که اطلاع از محل محموله و وضعیت تحویل آن، امکان برنامه‌ریزی برای تحویل در موعد مقرر را فراهم می‌کند.

برای این کار از تراشه‌های ردیابی GPS روی ناوگان حمل‌ونقل استفاده می‌شود. مختصات محموله‌ها توسط این تراشه‌ها در بستر اینترنت اشیا به سیستم مرکزی شرکت ارسال می‌شوند. با استفاده از لجستیک هوشمند، برنامه‌ریزی برای حرکت ناوگان حمل‌ونقل آسان‌تر می‌شود. در نتیجه سوخت کم‌تری مصرف شده و هزینه‌های عملیاتی به‌شدت کاهش پیدا می‌کنند.

2. افزایش امکان نظارت روی زنجیره تامین

همان‌طور که می‌دانید، زنجیره تامین شامل اجزا و مراحل مختلفی می‌شود. به همین خاطر نظارت دقیق روی زنجیره تامین همواره دشوار بوده است. با پیاده‌سازی لجستیک هوشمند، نظارت روی اجزای زنجیره تامین بسیار آسان‌تر می‌شود. برای مثال، شما می‌توانید به‌صورت زنده موجودی انبار، ناوگان حمل‌ونقل در حال حرکت، مسیرهای در حال تردد و... را مشاهده کنید.

3. کاهش زمان تحویل مرسولات

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از لجستیک هوشمند، کاهش زمان تحویل مرسولات است. به‌طور کلی استفاده از این نوع لجستیک، بهره‌وری ناوگان حمل‌ونقل و زنجیره تامین کالا را افزایش می‌دهد. در نتیجه تاخیر در تحویل مرسولات به حداقل خواهد رسید. برای مثال، شرکت‌ها برای کاهش زمان تحویل مرسولات خود می‌توانند مسیرهای تردد ناوگان خود را بهینه کنند. اگر تعداد زیادی نقطه تحویل در یک منطقه قرار دارند، با استفاده از لجستیک هوشمند می‌تواند تمام مرسولات این منطقه را تنها با یک کامیون و هدایت راننده برای طی کردن بهترین و کوتاه‌ترین مسیر به مقصد رساند. در نتیجه زمان تحویل و هزینه آن به حداقل خواهد رسید. از طرف دیگر، با استفاده از GPS و اینترنت اشیا می‌توان برنامه‌ریزی بسیار دقیقی برای تحویل کالاها داشت تا تحویل هیچ مرسوله‌ای، با تاخیر مواجه نشود.

4. با لجستیک‌ هوشمند، هزینه‌های واجب پیش رو را پیش‌بینی کنید

خرابی ناوگان حمل‌ونقل می‌تواند ضررهای بسیار سنگینی به شرکت‌های فعال در حوزه پست و لجستیک‌ وارد کند. چرا که در این صورت، تحویل کالاها با تاخیر شدیدی مواجه خواهد شد. درصورتی‌که با استفاده از لجستیک‌ هوشمند، تعمیرات ناوگان حمل‌ونقل کاملا قابل پیش‌بینی خواهد بود. چرا که شما دقیقا می‌دانید ناوگان شما چه مسافتی را پیموده‌ است. همچنین بسیاری از سنسورهای هشداردهنده بر بستر اینترنت اشیا، می‌توانند باعث کاهش احتمال خرابی و پیش‌بینی آسان‌تر تعمیرات شوند.

لجستیک هوشمند زیر ساختی حیاتی

لجستیک هوشمند دیگر به‌عنوان یک فناوری دور از دسترس شناخته نمی‌شود. بلکه در حال حاضر، این نوع از لجستیک را می‌توان یک مزیت رقابتی برای تمام شرکت‌های فعال در حوزه پست، لجستیک و کسب‌وکارهای فروش آنلاین کالا دانست.

ما در هلدینگ فاخر به‌عنوان سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر ، با شناسایی استارت‌آپ‌ها و یا ایده‌های نوآورانه در حوزه‌ پست و لجستیک، تجارت الکترونیک کالا و فناوری‌های فین‌تکی در رسیدن به اهدافشان همراهشان خواهیم بود.

برگشت به بالا
1399 اکتیران پلاس اطلاعات بیشتر
در حال بارگذاری