تاریخ انتشار: | 1402/07/03 |
امروزه، اصطلاح "لجستیک" به جابهجایی مطمئن منابع و محصولات نهایی گفته میشود. بدون لجستیک کارآمد، یک کسبوکار نمیتواند در رقابت با کسبوکارهای دیگر، پیروز میدان شود. از این رو در این مطلب با مفهوم لجستیک تجاری و اهمیت آن برای کسبوکارها آشنا میشویم.
لجستیک، توصیف کلی از مدیریت حملونقل از یک مکان به مکان دیگر است. تعریف لجستیک تجاری یا لجستیک کسبوکار به کلیه اقداماتی نسبت داده میشود که در جابجایی و ذخیرهسازی (انبار کردن) محصولات نقش دارند که از مرحله تامین منابع مواد خام تا مقصد نهایی را شامل میشود و گاهی اوقات حتی میتواند فراتر از دفع یا بازیافت محصول را نیز تحت پوشش قرار دهد. لجستیک تجاری شامل فرآیندهای زیادی است و هدف از انجام این فرایندها، دستیابی به حداکثر کارایی و صرفهجویی در هزینه است. وظیفه مدیر لجستیک کسبوکار اطمینان از در دسترس بودن محصول مورد نیاز در زمان مناسب با قیمت مقرونبهصرفه است.
اهمیت لجستیک تجاری در شرکتهای تولیدی بسیار به چشم میخورد. این فرآیند که در شرکتهای تولیدی شامل برنامهریزی، اجرا و کنترل جریان کارآمد و ذخیرهسازی مواد خام تا نقطه مصرف است، تنها با مدیریت دقیق فعالیتها امکانپذیر خواهد بود و در نتیجه برای مشتریان و تامین کنندگان ارزش ایجاد میکند.
تحقیقات لجستیک نشان میدهد که برنامهریزی استراتژیک و طراحی شبکه برای ایجاد سطوح خدمات مشتری، یک ضرورت است. استفاده از موجودیها، موقعیت مکانی تسهیلات و روشهای حملونقل ارائه شده، همگی نقش مهمی در ایجاد تعادل در کسبوکار دارند. یک طراحی شبکه منسجم، میتواند تا 15٪ به صرفهجویی یک شرکت در هزینههای لجستیک سالانه کمک کند.
ماهیت اصلی یک تجارت، مبادله کالا یا خدمات با پول است. لجستیک تجاری مسیری است که این کالاها و خدمات برای تکمیل معاملات مورد نظر طی میکنند. گاهی اوقات کالاها مانند کالاهای خام بهصورت عمده به تولیدکننده و گاهی اوقات کالاها بهصورت خردهفروشی و تکی به یک مشتری منتقل میشوند.
بدون توجه به این جزئیات، لجستیک انجام فیزیکی یک معامله است و به این ترتیب چهارچوب اصلی هر تجارت است. به این دلیل که در جایی که هیچ جابجایی کالا یا خدماتی وجود ندارد، هیچ معامله و سودی نیز وجود نخواهد داشت. از این رو در ادامه با وظایف و نقش لجستیک تجاری برای موفقیت بیشتر در کسبوکارها آشنا میشویم.
برای مطالعه مقالهی "انواع لجستیک و ویژگیهای آنها"، کلیک کنید.
تامین مواد، فرایندی فراتر از صرفا یافتن تامین کننده کمهزینه برای مواد خام مورد استفاده در تولیدات است. لجستیک تجاری شامل محاسبه و مدیریت عوامل و هزینههای کمککننده مانند تاخیر در سفارشهای برگشتی، رتبهبندی اولویت رقبا، هزینههای خدمات اضافی، هزینههای مازاد، افزایش هزینههای ارسال به دلیل مسافت زیاد یا محیطهای نظارتی و هزینههای انبارداری است. تامین مواد مناسب به درک و مدیریت درست بر تمامی عوامل کمک کننده نیاز دارد. این فرآیند تامین مواد، منبعیابی استراتژیک نامیده میشود و لجستیک نقش مهمی در آن دارد.
قلب لجستیک تجاری، حملونقل فیزیکی کالا از نقطه A به نقطه B است. ابتدا، یک شرکت باید بهترین روش حملونقل (مثلا هوایی، دریایی یا زمینی) و بهترین حامل را بر اساس هزینه، سرعت و مسافت انتخاب کند. در مورد حملونقل محمولههای جهانی به سایر کشورها، فرستنده باید از سرعت گمرک، تعرفهها، رعایت و هرگونه مقررات مربوطه مطلع باشد. مدیران حملونقل باید محمولهها را مستند و ردیابی کنند، صورتحسابها را مدیریت کنند و روش عملکرد سازمان را با تجزیهوتحلیل درست گزارش دهند.
برای تکمیل تراکنش، اقلام باید بر اساس سفارش مشتری از انبار "انتخاب" شوند، به درستی بستهبندی و برچسبگذاری شده و سپس برای مشتری ارسال شوند. در مجموع، تمامی این فرآیندها شامل انجام سفارش هستند و قلب توالی لجستیک تجاری در توزیع کالا به مشتری به شمار میروند.
ذخیرهسازی کوتاهمدت و بلندمدت هر دو بخش مشترک برنامهریزی لجستیک تجاری هستند. بهعنوان مثال، مدیران لجستیک کسبوکار باید در دسترس بودن فضای انبار و الزامات ویژه مانند انبار سرد، امکانات لنگرگاه و امکان دسترسی به شیوههای حملونقل مانند خطوط ریلی یا کارخانه های کشتی را در نظر داشته باشند.
لجستیک تجاری بهشدت بر پیشبینی تقاضای موجودی تاکید دارد تا اطمینان حاصل کند که یک کسبوکار هرگز در مورد محصولات یا مواد اصلی و پر تقاضا کوتاهی نمیکند و هرگز سرمایه بیش از حدی را به کالاهای انبار شده با فروش ضعیف اختصاص نمیدهد.
با استفاده از تکنیکهای مدیریت موجودی به منظور برنامهریزی برای افزایش تقاضا در محصولات پرطرفدار، شرکتها میتوانند سود خود را بالاتر نگه دارند و چرخش موجودی را سریعتر انجام دهند. علاوه بر این، مدیریت موجودی به کسبوکارها این امکان را میدهد که تصمیم بگیرند محصولاتی را که در یک فروشگاه یا منطقه عملکرد ضعیفی دارند به فروشگاه دیگر بفرستد. از این رو لجستیک تجاری برای جابهجایی موجودی به جایی که احتمال فروش با بهترین قیمت وجود دارد، یک ضرورت است.
لجستیک تجاری، بخش مهمی از مدیریت زنجیره تامین برای برآورد نیازهای مشتری است. زیرا جابجایی کالاها را از تامین کنندگان به تولید کنندگان و سپس به فروشندگان یا توزیع کنندگان و در نهایت به خریداران تسهیل میکند.
از جمله دیگر پارامترها و عوامل مهم در لجستیک کسبوکار عبارتاند از:
بهرهوری: یک مدیر لجستیک از دادههای تجزیهوتحلیل شده برای ردیابی جابجایی کالاها به داخل و خارج برای بهینهسازی سیستمهای مدیریتی و جلوگیری از هرگونه تاخیر یا اختلال احتمالی استفاده میکند.
تحویل مستمر: لجستیک سازمانیافته و حرفهای، حملونقل، انبارداری و تحویل کالاها را به مقصد مناسب و در مهلتهای زمانی سریع و مطمئن تضمین میکند.
هلدینگ فاخر، با تکیه بر بیش از نیم قرن تجربه در صنعت پست و لجستیک و تجارت الکترونیکی، همواره به دنبال راهاندازی و حمایت از کسب و کارهایی در این صنایع است؛ تا بتواند با مشارکت در توسعه اکوسیستم صنعت پست و لجستیک و تجارت الکترونیکی بازاری حرفهایتر، رقابتی و با کیفیتتر را خلق کند.
هلدینگ فاخر به منظور ایجاد و خلق اکوسیستم کسب و کاری نسبت به ایجاد پلتفرم زیبوم اقدام کرده است. زیبوم، اکوسیستم پلتفرممحور و بستری نوین و فناورانه جهت معرفی و ارائه خدمات و محصولات کسب و کارهای مرتبط با صنعت پست و لجستیک، تجارت الکترونیک و فناوریهای مالی است که تبادلات و تعامات بین بازیگران در آن، بر اساس استاندارد مشخص و بر پایه نظارت بر عملکرد انجام میپذیرد و توسعه مییابد. تعدادی از بازیگران زیبوم با استفاده از لجستیک تجاری، به افزایش بهرهوری کسب و کارها و دیگر بازیگران زیبوم کمک میکنند.