تاریخ انتشار: | 1402/05/30 |
لجستیک هوشمند، از مراحل اولیه، مانند انبارداری آغاز شده و با آخرین مرحله به پایان میرسد که لست مایل دلیوری است.
لجستیک هوشمند یک سیستم مبتنی بر فناوری اطلاعات است که تمام جنبههای لجستیک از جمله حمل و نقل، انبارداری، بستهبندی، بارگیری و تخلیه، پردازش و توزیع را دربر میگیرد.
به بیانی سادهتر، به بهرهگیری از تکنولوژیهایی مثل اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و... در مراحل مختلف لجستیک، به منظور کاهش هزینههای لجستیکی، لجستیک هوشمند میگویند.
با بهرهگیری از لجستیک هوشمند هزینههایی مثل هزینه انبارداری، هزینه نیروی انسانی، هزینهی بستهبندی کالا و هزینهی ارسال سفارشات به طور چشمگیری کاهش پیدا میکند. به طور مثال در زمینه انبارداری، باعث کاهش 18% هزینههای انبار شده است.
استفاده از لجستیک هوشمند نه تنها برای شرکتها بلکه برای مصرفکنندگان نیز باعث کاهش هزینهها میشود و به دلیل توسعه، کارایی بهتر و ایجاد افزایش کیفیت در صنعت لجستیک، باعث رضایتمندی مخاطبان شده است.
هوش مصنوعی در روش شرکتها برای مدیریت بخش لجستیک خود تغییرات عمدهای ایجاد کرده است.
این تغییرات پیامدهای مهم و تاثیرگذاری بر نحوه ایجاد و حفظ روابط با مشتری داشته است.
جریان نقدینگی از مهمترین عناصر هر زنجیره ایی محسوب میشود. جریان نقدینگی همانند جریان خون در بدن انسان، باعث زنده بودن زنجیره خواهد شد و اگر به هرکدام از اجزاء زنجیره در زمان مناسب جریان نقدینگی تزریق نشود، آن جزء از زنجیره در مرحله اول دچار مشکل خواهد شد و سپس با یک تاخیر زمانی کل زنجیره تامین را دچار مشکل خواهد کرد. لجستیک هوشمند با بهینه سازی تمامی فرایندها و مدیریت هزینهها و نقدینگی و... کمک میکند تا تمام هزینهها در بهینهترین حالت ممکن صرف فعالیتهای ضروری شده و در نتیجه هزینههای خدمات برای مشتریان نیز کاهش یابد. از طریق هوش مصنوعی تمام بخشهای لجستیک بازبینی و در کنترل کامل است و اشتباهات و خطاهای این چرخه به حداقل میرسد و در نتیجه به مشتریان خدماتی کامل و با کیفیت ارائه خواهد شد و در افزایش اعتماد و اطمینان آنها بسیار موثر میباشد.
برای مطالعه مقالهی "زنجیره تامین دیجیتال: تعریف، مزایا و مشاغل"، کلیک کنید.
امکان لغو سفارش از جانب مشتری، زمانی که تحویل کالا در همان روز انجام نشود، بالا میرود. پس با استفاده از نرمافزار لجستیکی هوشمند، میتوانید زمان ارسال سفارشات خود را کاهش دهید و باعث جلب رضایت مشتری شوید.
با توجه به توضیح بالا این فرمول را میتوان برای آن در نظر گرفت.
ارسال سریعتر = رضایت مشتری
سیستم لجستیک هوشمند طوری سازماندهی شده، که میتواند نیازهای شما را الویتبندی کند و براساس اولویت بودن یا نبودن یک فرآیند برای انجام آن تصمیمگیری کند.
افزایش سفارشات باعث نیاز به افزایش تعداد ناوگانها میشود، نظارت بر عملکرد ناوگان با روش سنتی امکانپذیر نمیباشد، یکی دیگر از مهمترین مزیتهای لجستیک هوشمند، بهبود نظارت بر عملکرد ناوگان و کارمندان با صرف کمترین هزینه میباشد. با بهرهگیری از این راهکار، میتوانید در هر لحظه موقعیت ناوگان خود را روی نقشه مشاهده کنید و عملکر د و وضعیت آن را بسنجید.
اشتباهات انسانی ، نظیر ارسال اشتباه کالا و یا معیوب شدن آن در حین ارسال کالا، با افزایش تعداد سفارشات، افزایش مییابد.
که تمامی این بیدقتیها میتوانند آسیب بزرگی به برند و کسب و کار شما وارد کند، چون در کسب و کار اولین اشتباه در ارسال سفارشات، آخرین اشتباه است.
با استفاده از لجستیک هوشمند، این اشتباهات، بسیار کاهش مییابد.
شرکتهای لجستیک باید شبکه عظیمی از فروشندگان، انبارها و وسایل نقلیه را باهم هماهنگ کنند و این هماهنگی با افزایش تقاضا، پیچیدهتر میشود. لجستیک هوشمند، ابزاری برای تسهیل تعاملات و هماهنگی این کسب و کارهای میتواند فراهم کند.
یکی از پرهزینهترین بخشهای زنجیره تامین، بخش لجستیک است که استفاده از لجستیک هوشمند موجب بهینهسازی فرایندها، هزینه و بهبود رانمدمان در این بخش شده است.
از طریق لجستیک هوشمند، از انبارداری تا زمان تحویل کالا به مشتری، از تمامی ابزارهای هوشمند در سیستم مدیریت حمل و نقل و لجستیک استفاده میشود تا عملیات دستی کاهش پیدا کرده و تمامی فرایندها به صورت سیستمی و هوشمند مدیریت و اجرا شود. همچنین با کمک لجستیک هوشمند، یکپارچگی در سیستمهای اطلاعاتی، ارتباطی و تجهیزاتی ایجاد خواهد شد. از این طریق نه تنها در تمامی بخشهای لجستیک در هزینه صرفهجویی میشود، بلکه باث بهبود کارایی نیز میشود و نهایتا در افزایش رضایت مشتریان نقش مهمی را ایفا میکند.
نباید این نکته را فراموش کرد که هوشمندسازی لجستیک به معنی حذف کامل نیروی انسانی نیست، بلکه استفاده بهینه از نیروی انسانی در طول انجام فرایند است.
امروزه علم دیجیتال، پیشرفت چشمگیری داشته و در بسیاری از صنایع ردپای خود را به جا گذاشته است.
این موضوع شاید در برخی افراد باعث ایجاد نگرانی در زمینه بیکاری نیروی کار شود، اما باید بدانیم که لجستیک هوشمند، نه تنها باعث بیکاری نیروی کار نشده بلکه باعث اشتغالزایی گستردهای در قسمتهای متفاوت شده است.
هلدینگ فاخر با هدف توسعه شبکه ارزش صنعت پست و لجستیک ایران تاسیس شد و با اتکا به نیمقرن تجربهی زیسته در دو عرصه پست، لجستیک و تجارت الکترونیک، قریب به 18 کسب و کار در صنایع دکر شده، راهاندازی و توسعه دادهاست. همچنین به صورت مستمر، از طرحهای جدید، ایدههای نو و کسب و کارهای فعال در حوزه تخصصی پست و لجستیک، جهت سرمایهگذاری و کمک به ایجاد بستری مناسب جهت رشد و توسعه آنان استقبال مینماید.
هلدینگ فاخر همواره در تلاش است تا محیطی پویا با قابلیت تبادل ارزش میان فعالان کنونی و بالقوه صنعت پست لجستیک بسازد. چنین محیطی، نیازمند رویکردهای تازه، ایدههای نوآورانه و کارآفرینانی جسور و شجاع برای پای نهادن در مسیری نو است. هلدینگ فاخر، خانهای است امن برای طرحهای نو و ایدهپردازان مشتاق است. نباید این نکته را فراموش کرد که هوشمندسازی لجستیک به معنی حذف کامل نیروی انسانی نیست، بلکه استفاده بهینه از نیروی انسانی در طول انجام فرایند است.