تاریخ انتشار: | 1402/08/09 |
مدیریت زنجیره تأمین یکی از ضروریترین بخشهای هر کسبوکاری است و موفقیت شرکتها به نحوه اجرا و مدیریت این بخش وابسته است. مسیر زنجیره تأمین از خلق یک ایده جهت تولید یک محصول و یا خدمت آغاز میشود و تا ساخت و توزیع محصول نهایی ادامه دارد. نحوه عملکرد شرکت در این مسیر بهطور مستقیم بر افزایش درآمد و فروش کسبوکار شما نیز تاثیر میگذارد. در این مقاله در رابطه با مدیریت زنجیره تأمین و اهمیت آن صحبت میکنیم.
مدیریت زنجیره تأمین از شکلگیری ایده محصول، خدمات و مواد خام اولیه شروع میشود و تا محصول نهایی ادامه دارد. انتقال و ذخیره مواد اولیه برای ساخت محصول، ذخیره محصولات نهایی، ردیابی محصولات فروختهشده، همگی در این فرایند قرار میگیرند. عملیات لجستیک، خرید مواد اولیه، فناوری اطلاعات، سرمایهگذاری، جذب تأمینکننده، ساخت تسهیلات و یکپارچهکردن فروشندهها، عمدهفروشها و خریداران در یک سیستم همگی بخشهایی از فرایند زنجیره تأمین هستند. موارد زیر به مراحل مدیریت زنجیره تأمین اشاره دارد.
برای مطالعه مقالهی "زنجیره تامین چیست؟"، کلیک کنید.
درصورتی که فرایند زنجیره تأمین به بهترین شکل انجام شود، هزینههای عملیاتی شرکت کاهش پیدا میکند و کسبوکارها به سود بیشتری میرسند. زنجیره تأمین مدرن در نهایت موجب افزایش کیفیت محصولات و خدمات برای مصرفکنندگان و جلب رضایت آنان نیز خواهد شد. اهمیت زنجیره تأمین در نیازهای اولیه زندگی، انرژی، زیرساختها و شغلها نمایان خواهد شد. در بخش زیر، اهمیت زنجیره تأمین را به تفکیک در بخشهای مختلف زندگی و کسبوکار توضیح میدهیم.
با اجرای مراحل مختلف زنجیره تأمین، مردم به محصولات و نیازهای اولیه زندگی از جمله غذا، پوشاک، دارو و محصولات بهداشتی و مراقبتی دست پیدا میکنند.
زنجیره تأمین در صنعت برق، نیرو، انرژی الکتریکی خانهها و کسبوکارها و گرما حضور دارد. زنجیره تأمین انرژی، شامل تبدیل مواد خام به انرژی نهایی است. سازمانهای تأمین انرژی از فرایند مدیریت زنجیره تأمین برای تأمین انرژی مصرفی مردم در خانهها و ساختمانها استفاده میکنند.
زیرساخت زنجیره تأمین در سیستمهای بزرگراهی بین شهری، راهآهن، بندرها و فرودگاهها، مرکزهای تحویل کالاهای بین کسبوکارها و مصرفکنندهها نقش دارد.
در هر مرحله از زنجیره تأمین متخصصها و نیروها در زمینههای مختلفی مثل حملونقل، انبارداری، مدیریت موجودی، بستهبندی و اطلاعات لجستیک کار میکنند.
عملیات مدیریت و نظارت بر زنجیره تأمین با مبادله کالا بین کسبوکارها و مصرفکننده نهایی، پایه اصلی رشد اقتصادی را میسازد. موارد زیر نقشهای مختلف فرایند مدیریت بر زنجیره تأمین هستند.
شرکتهایی که مواد اولیهی محصول نهایی را پردازش میکنند، در این دسته قرار میگیرند. این شرکتها مسئول پردازش مواد اولیه مثل فلز، پلاستیک، چوب و منابع طبیعی هستند.
شرکتهای تولیدکننده و کارخانهها روی مواد اولیه کار میکنند و آنها را به محصول نهایی تبدیل میکنند، البته همه زنجیرههای تأمین، محصول فیزیکی تولید نمیکنند. مثلا شرکتهای تولید و توزیع انرژی منابع طبیعی را به انرژی مصرفی تبدیل میکنند.
بخش مهمی از فرایند زنجیره تأمین، فروشندهها هستند. شرکتهای فروش یا توزیعکنندهها محصول نهایی را به مصرفکننده و خریدار میفروشند.
بعد از فروش، محصولات در انبارها و هابهای اصلی ذخیره میشوند. محصولات در انبارها دسته بندی و نگهداری میشوند تا وارد حلقه بعدی زنجیره تأمین شوند.
شرکتهای باربری و کشتیرانی یکی دیگر از بخشهای زنجیره تأمین هستند. آنها محصولات را به توزیعکنندهها تحویل میدهند.
این مرکزها نقش تسهیلات منطقهای را ایفا میکنند و محصولات را به خردهفروشها و عمدهفروشها میدهند. مرکزهای توزیع با امکانات مختلف از محصولات نگهداری میکنند.
در آخرین حلقه زنجیره تأمین، خردهفروشها قرار دارند. این افراد محصولات را به مصرفکنندهها در مرکزهای خرید و فروشگاههای آنلاین میفروشند.
در صورتیکه زنجیره تأمین به درستی مدیریت شود، کسبوکارها به مزیت رقابتی دلخواه میرسند و میتوانند در سریعترین زمان ممکن محصولات خودشان را برای مشتریها بفرستند. کاهش هزینهها، ایجاد شراکت، حفظ تعادل در فرایند عرضه و تقاضای محصولات بازار و ارائه خدمات مشتریان به شکل اثربخش از جمله مزیتهای مدیریت فرایند زنجیره تأمین هستند. هدف از عملیات مدیریت در این زنجیره رسیدن به سود بیشتر، رضایت بیشتر مشتری و کاهش هزینههای کسبوکار است.
بخشی از حلقه زنجیره تأمین، پست لجستیک و ارسال کالا است. هلدینگ فاخر دارای بیش از چندین سال تجربه در عملیات تولید و بازرگانی، تجارت الکترونیک و لجستیک است. متخصصها و مشاورین هلدینگ فاخر در توسعه اکوسیستم صنعت پست، لجستیک و تجارت الکترونیک، حضور فعالی داشته و همواره در تلاشند تا بازاری حرفهای و باکیفیت خلق کنند.
در واقع به عنوان یک تولیدکننده کالا یا فروشگاه دارای بسته، شما میتوانید خدمات دریافت کالا از مبدأ، انبارداری و سفارشگردانی و در نهایت تحویل کالا به مقصد، همچنین ایجاد زیرساختهای فناوری مالی و فناوری اطلاعات را به شرکتهای مجموعه هلدینگ فاخر بسپارید.
یکی از اصلیترین اهداف هلدینگ فاخر سرمایهگذاری بر روی افراد و کسبوکارهایی است که دارای ایده های نوین در صنعت پست، لجستیک و زنجیره تأمین بودهاند و با تمام قوا در جهت ایجاد یک اکوسیستم فعال، کامل، به روز و استاندارد در این صنعت حرکت کرده و از فعالان این حوزه حمایت خواهد کرد.