لجستیک یک جنبه ضروری هر کسبوکار است. چرا که شامل برنامهریزی، سازماندهی و مدیریت جریان کالاها، خدمات و اطلاعات از نقطه مبدا تا نقطه مصرف میشود. همچنین این مفهوم شامل تمام فرایندهای تامین مواد اولیه، مونتاژ محصولات و تحویل کالاهای نهایی به مشتریان است. لجستیک را میتوان به دو دسته اصلی ورودی و خروجی تقسیم کرد. لجستیک ورودی و خروجی قوی برای موفقیت یک تجارت بسیار مهم است. این فرایندها بر تولید، سود و خدمات مشتری بهصورت مستقیم تاثیر میگذارند. چالشهای زیادی برای درست کردن لجستیک وجود دارد و هزینههای کامل نشدن این فرایندها میتواند بسیار زیاد باشد. اما مدیریت و بهینهسازی زیرساخت لجستیکی میتواند به موفقیت کسبوکار شما کمک کند. در این مطلب با لجستیک ورودی و خروجی، تفاوتها، چالشهای پیش روی و روش بهینهسازی آنها آشنا میشویم.
لجستیک، حرکت و ذخیرهسازی منابع مانند کالاها، تجهیزات و موجودی را هماهنگ میکند. برای تولیدکنندگان، لجستیک با تامین ورودی مواد اولیه شروع میشود و تا تحویل محصولات نهایی به مشتریان ادامه پیدا میکند. به عنوان مثال، یک بخش تدارکات میتواند منابع را دریافت، قطعات را به خط تولید دهد، کالاهای نهایی را به مرکز توزیع منتقل، موجودی را مدیریت و محصولات را برای مشتری ارسال کند.
تیمهای لجستیک مسئول کسب اطمینان از اجرای روان هر یک از مراحل از جمله خرید، پذیرش لجستیک ورودی، انبارداری، بستهبندی، مدیریت موجودی، ارسال کالا، حملونقل لجستیک خارجی و تحویل هستند. طراحی این فرایندها زمانی که حجم افزایش پیدا میکند و چندین محصول برای مدیریت وجود دارد، پیچیده میشود. شرکتهایی که از چندین کانال توزیع استفاده میکنند و امکانات خود را در چندین محل دیگر قرار دادهاند، با لایهای دیگر از پیچیدگی در لجستیک خود روبهرو هستند و به بهینهسازی زیرساخت لجستیکی نیاز دارند.
در سال ۲۰۱۹، کسبوکارهای ایالات متحده ۱.۶۳ تریلیون دلار برای لجستیک هزینه کردند که معادل ۷.۶ درصد تولید ناخالص داخلی است. برای بهترین بازدهی، یک شرکت باید منابع کافی را در اختیار داشته باشد. خط تولید یک کارخانه نمیتواند کار کند، مگر این که تمام مواد لازم برای ساخت محصول را در اختیار داشته باشد. اگر شرکت موجودی کافی برای تکمیل یک سفارش نداشته باشد، ممکن است فروش خود را از دست بدهد یا با افزایش زمان تحویل باعث شود میزان رضایت مشتریان کاهش یابد. درواقع تمام این موارد به ما نشان میدهند که مدیریت لجستیک نقش پررنگی در موفقیت کسبوکارها دارد.
برای مطالعه مقاله "مدیریت لجستیک و اهمیت آن"، کلیک کنید.
لجستیک ورودی منابع یا مواد را وارد یک کسبوکار میکند، در حالی که لجستیک خروجی با انتقال کالاها و محصولات به مشتریان سروکار دارد. هر دو نوع لجستیک بهشدت روی حملونقل کالا تمرکز میکنند.
لجستیک ورودی راهی است که مواد و سایر کالاها به یک شرکت وارد میشوند. این فرایند شامل مراحل سفارش، دریافت، انبار کردن، حملونقل و مدیریت منابع دریافتی است. لجستیک ورودی تمرکزش بر روی عرضه محصول مطابق با تقاضای مشتری است.
در ادامه با فعالیتهای لجستیک ورودی آشنا میشویم:
چالشهای اصلی لجستیک ورودی شامل هزینههای بالا، تاریخهای تحویل نامشخص و زمان تحویل غیر قابل پیشبینی میشوند. این چالشها حفظ سطح موجودی ایدهآل و بهبود کارایی و بهرهوری انبار را برای کسبوکارها دشوار میکنند. با استفاده از مدیریت لجستیک میتوان تا حد زیادی این چالشها را از میان برداشت، اما مرحله اول، شناخت کافی آنها است.
در ادامه چند چالش خاص لجستیک ورودی با جزئیات بیشتر آورده شده است:
بهینهسازی زیرساخت لجستیکی ورودی به معنای سریعتر، کوچکتر، مقرونبهصرفهتر و چابکتر کردن عملیات است. برای این کار باید هر فرایند را ارزیابی، نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنید و سپس بهبودها را انجام دهید. در ادامه با روشهای بهینهسازی لجستیک ورودی آشنا میشویم:
برای مطالعه مقاله "انواع لجستیک و ویژگیهای آنها"، کلیک کنید.
لجستیک خروجی روی بخش تقاضای روند عرضه و تقاضا عرضه محصول متمرکز است. این فرایند شامل ذخیره و انتقال کالا به مشتری یا کاربر نهایی است که شامل انجام سفارش، بستهبندی، حملونقل، تحویل و خدمات مشتری مربوط به تحویل میشود.
فعالیتهای لجستیک خروجی شامل موارد زیر میشوند:
چالشهای لجستیک خروجی میتوانند به سود و رضایت مشتری آسیب برسانند. هزینههای انبارداری و حملونقل میتوانند بهسرعت افزایش یابند، در حالی که سفارشات نادرست یا دیرهنگام مشتریان را از خود دور میکنند. در ادامه چند چالش خاص لجستیک خروجی را مشاهده میکنیم:
برای بهینهسازی لجستیک خروجی، در روابط و مذاکرات خود تلاش کنید تا به نتایج بهتری برسید. همچنین میتوانید از فناوریهای مدرن برای کشف شبکههای تحویل، برنامهریزی مسیرها، سازماندهی برنامهها و در نهایت کاهش هزینهها استفاده کنید.
برخی از روشهای بهینهسازی لجستیک خروجی عبارتاند از:
لجستیک ورودی و خروجی به چندین مرحله خاص تقسیم میشوند. این مراحل با یکدیگر همکاری کرده و به اطمینان از حرکت روان کالاها و مواد به داخل و خارج از یک کسبوکار کمک میکنند. گام به گام فرایندهای لجستیک ورودی و خروجی به شرح زیر هستند:
مراحل لجستیک ورودی (دریافت):
مراحل لجستیک خروجی (حمل و نقل):
در این مطلب با لجستیک ورودی و خروجی، چالشها و فرایندهای آنها آشنا شدیم. یک کسبوکار امروزی، باید لجستیکهای ورودی و خروجی قدرتمندی داشته باشد تا بتواند بهخوبی به تقاضای مشتریان و خطوط تولید خود پاسخ دهد. هلدینگ فاخر یکی از مجموعههای پیشرو در حوزه پست و لجستیک و تجارت الکترونیکی است. ما در هلدینگ فاخر با محوریت کسبوکارهای فروش آنلاین، قصد شکلدهی و راهبری یک اکوسیستم هوشمند و پایدار را در صنعت پست لجستیک و تجارت الکترونیکی داریم. اگر قصد راهاندازی یک استارتاپ در این حوزه را دارید و یا میخواهید استارتاپ خود را گسترش دهید، میتوانید برای جذب سرمایه با کارشناسان هلدینگ فاخر تماس بگیرید.